נפתלי בנט חושף: כך משרד הבריאות מנע הגדלה דרמטית של בדיקות הקורונה

יו"ר ימינה טוען שפקידים במשרד הבריאות בלמו הגדלה של עשרות אלפי בדיקות לזיהוי נגיף הקורונה, במה שעשוי להכשיל את המאמצים להשתלט על גל שני של הנגיף. "‏פקידים במשרד הבריאות עשו הכל כדי לחבל, להקשות ולתקוע מקלות בגלגלים". מנכ"ל משרד הבריאות מיהר להגיב: "יש סיפורים שגם אם חוזרים עליהם 60,000 פעם לא הופכים למציאות"

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 02/06/20 17:25 י בסיון התשפ

נפתלי בנט חושף: כך משרד הבריאות מנע הגדלה דרמטית של בדיקות הקורונה
נפתלי בנט, צילום: Sraya Diamant/Flash90

יו"ר ימינה, חבר הכנסת נפתלי בנט מטיח ביקורת קשה במשרד הבריאות, וטוען כי בשל התנהלות שגויה של נציגי המשרד, נמנעה הגדלה דרמטית של בדיקות לאבחון חולי נגיף הקורונה. בפוסט שמעלה היום (ג') בנט הוא פורט את שרשרת הטעויות, שעשויה להכשיל את מדינת ישראל במאמציה לבלום התפשטות גל שני של הנגיף המסוכן. 

"‏כפי שאתם כבר יודעים, יש שתי חלופות להתמודד עם גל קורונה שני: ‏חלופה א׳ ״הפטיש" - סגירה מחדש של מערכת החינוך, עסקים. מסיבות עיתונאים דרמטיות ב20:00 בערב וכו׳ - יעיל, אך משמיד פרנסה של מיליוני ישראלים", פותח בנט ומוסיף, "חלופה ב׳ ״פינצטה״ - ממשיכים להפעיל כלכלה (כמעט) כרגיל, אך מאתרים, ״שולפים״ ומבודדים את נשאי הנגיף באופן יומיומי, וכך קוטעים את שרשראות ההדבקה, ומונעים אובדן שליטה. כל זה ללא פגיעה גדולה בפרנסה"

"אך תנאי יסוד למימוש תפיסת ה״פינצטה״—ביצוע הרבה בדיקות בכל יום. כ-50,000 ביום. ‏במחוז וואן בסין (עם כ-11מיליון תושבים - דומה לישראל) ביצעו חצי מיליון בכל יום משך כשבועיים. צריך הרבה בדיקות, מהירות, ואמינות. ‏זה אפשרי. אך בשביל זה צריך לעבוד. ‏צריך להגדיל קיבולת בדיקות ופיענוח.

לאחר דברי הרקע, בנט עולה להתקפה על פקידי משרד הבריאות: "והנה הסיפור: שני מדענים נפלאים ממכון וייצמן, הפרופסורים עידו עמית וערן אלינב החליטו להירתם למשימה הלאומית. שניהם מבריקים, צנועים, ואנשים כלבבכם. ארץ ישראל הטובה. ‏הם הסבו רובוט מיוחד במכון, וביצעו מספר פריצות דרך, כך שכל רובוט כזה מסוגל לפענח כ15,000 בדיקות ביום, ברמת אמינות גבוהה מאד. כאלה רובוטים יש 7-8 בישראל. אז מספיק 5 רובוטים כאלו בשביל להגיע ל75,000 בדיקות ביום. ‏נשמע מושלם? אז זהו. ‏פקידים במשרד הבריאות עשו הכל כדי לחבל, להקשות ולתקוע מקלות בגלגלים. ‏בתחילה סירבו לאשר למכון וייצמן גישה לנגיף(!), ‏אח״כ מיררו חייהם בעוד דרישות הזויות,ולכלכו עליהם בתקשורת.

לסיום דבריו מפציר בנט: "אני קורא לראש הממשלה להפעיל את כוחו, להעיר מחדש את הפרויקט, לפקוד על משרד הבריאות להתנפל מחדש על הפרויקט. זה אפשרי! זה בדיוק תפקיד דרג מדיני. החלופה של סגירה מחדש עסקים היא רשלנות קיצונית. אתם הממשלה. תמשלו!". 

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מיהר להגיב לבנט: "יש סיפורים שגם אם חוזרים עליהם 60,000 פעם לא הופכים למציאות. מישהו מעלה על דעתו שהיינו מוותרים על אופציה כזאת אם היא הייתה אמינה? לצערנו רמת התוקף של הרעיון היצירתי הזה לא עברה את הסף שניתן לסמוך עליו. עשינו ואנחנו עושים כל מאמץ להגדיל את מספר הבדיקות, אך בלי להתפשר על הרמה של הבדיקות. מה זה אומר להתפשר על הרמה של הבדיקות? זה אומר בדיקה שנותנת תוצאה כוזבת וקובעת לגבי אדם בריא שהוא חולה או אדם חולה שהוא בריא. זה המחויבות שלנו לציבור". 

עוד הוסיף בר סימן טוב: "היו עלינו הרבה מאוד לחצים מסחריים מהרבה גורמים לקנות ערכות בדיקה לא תקפות בממון רב. הכסף לא היה שיקול, אך אמינות הבדיקות היא ערך חשוב מאוד בקבלת החלטות מהסוג הזה. יש לנו היום יכולת לבצע מעל 15,000 בדיקות והיכולת תגדל ל-20,000 ואח"כ ל-30,000 בדיקות לפי הצורך, וללא פשרות על האמינות. לא הייתם רוצים להכניס את סבא וסבתא שלכם לבית חולים אם הם בריאים בגלל תוצאות בדיקה כוזבות, דבר שקרה, כשהתפשרנו על האיכות בגלל לחצים לא ענייניים".