ח"כ סמוטריץ' לכיפה: "ראש מועצת אפרת תומך במדינה פלשתינית"

בעוד שנתניהו והליכוד מדברים על מהלך של החלת ריבונות כבר ב-1.7, סמוטריץ' וימינה ממשיכים להתנגד למהלך אם הוא יביא מדינה פלשתינית: "זה לא ויכוח האם אנחנו בעד ריבונות או לא, זה ויכוח האם אנחנו בעד מדינה פלשתינית או לא"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 26/05/20 14:22 ג בסיון התשפ

ח"כ סמוטריץ' לכיפה: "ראש מועצת אפרת תומך במדינה פלשתינית"
השר בצלאל סמוטריץ, צילום: ללא

בימים האחרונים נראה כי תכנית טראמפ והחלת הריבונות מתקרבות לישורת האחרונה לפני ההכרזה. הבוקר (שלישי) אמר יו"ר הקואליציה מיקי זוהר כי "מה שצפוי לקרות זה החלת ריבונות על כל היישובים בישראל - תאריך היעד שלנו הוא ה-1.7". ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר אתמול בישיבת הליכוד ואמר כי תאריך היעד הוא חודש יולי. 

מי שנעדר מהקואליציה והיכולת להשפיע על תכנית טראמפ והחלת הריבונות הם חברי רשימת ימינה. ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר היום לחדשות כיפה כי אחת מהסיבות שהם בחוץ היא חוסר הרצון של נתניהו שחברי ימינה ישפיעו על התכנית: "להערכתי זו אחת הסיבות המרכזיות שנתניהו לא רצה אותנו בפנים. הוא לא רוצה לשתף אותנו בדיונים על המפות והוא לא רוצה לשתף אותנו בדיונים על נוסח החלטת הממשלה ולוודא שלא יהיה בה ולו ברמז, הכרה או נכונות למדינה פלשתינית, לא היום ולא בעתיד". 

למרות שרשימת ימינה יושבת באופוזיציה, אומר סמוטריץ', כי אין שום הבדל בהתנהלותם בנוגע לתכנית טראמפ והריבונות: "אמרנו שנהיה בכל מקרה אופוזיציה אחראית. אצלנו סוגיית הריבונות היא מעל לכל חשבון פוליטי. אמרנו כבר שאם נתניהו יביא ריבונות טובה נתמוך בכל הכוח ונפרגן מעל לכל שיקול פוליטי. באותה מידה אם היינו בקואליציה והיינו חושבים שיש תכנית רעה היינו מתנגדים לה".

"כרגע אנחנו מאוד מוטרדים מהמפה, לראייתנו זו לא מפה טובה אלא מפת המדינה הפלשתינית. המפה נשמעת שולית, לא חשובה והעיקר הכותרת - זה הכי מסוכן בעיני. אם המפה שומרת על רצף התיישבותי וקוטעת את הרצף הפלשתיני אז זו מפת ריבונות טובה שבסבירות גבוהה לא תביא אחר כך למדינה פלשתינית. אם המפה היא מפה שקוטעת את רצף ההתיישבות, משאירה מובלעות ומנגד מקפידה לשמור על רצף פלשתיני - זו למעשה מפה שמשרטטת את גבולות המדינה הפלשתינית ולזה אסור להסכים. מה שקובע את המציאות זה העובדות בשטח. ריבונות היא חשובה אך לא בלתי הפיכה ולא הריבונות תמנע הקמת מדינה פלשתינית. מה שכן מונע ואנחנו רואים את זה עובדתית אלה העובדות בשטח".

במועצת יש"ע יש קולות בעד ונגד התכנית של טראמפ.

"הקול המרכזי שתומך בתכנית הוא עודד רביבי. יהודי יקר וראש מועצה מצוין, אבל הוא תומך במדינה פלסטינית. הוא אומר את זה במגוון רחב של ראיונות. הוא מבין שמה ששלנו - שלנו ומה שלא אין מה לעשות, צריך להקים מדינה פלשתינית. אז בא נשים את זה על השולחן: הוויכוח הוא לא בין תומכי הריבונות למתנגדיה, הוויכוח הוא בין תומכי המדינה הפלשתינית למתנגדי המדינה הפלשתינית. אנחנו מתנגדים למדינה פלשתינית. רוב הציבור מתנגד לה. בואו לא נקים מדינה פלשתינית ונעטוף אותה בקמפיין ימני ונקרא לזה ריבונות".

זה ויכוח אידאולוגי? אולי עודד רביבי מבין שזו המציאות והוא לא יוכל לקבל יותר מזה.

"זה ויכוח על 100 שנות ציונות. אנחנו מתחילים ודאי מאידאולוגיה, מזה שארץ ישראל שייכת לעם ישראל כולה, מצו התנ"ך והציווי האלוקי. צריך להבין, הבלוף של מדינה מפורזת זה בלוף שלא מחזיק מים יותר מדי זמן. ברגע שאתה נותן ריבונות יש גבול כמה זמן אתה יכול לשלוט בגבולות הריבונות של אותה ישות. אולי בשלב הראשון תצליח, ואז ילכו לאו"ם ויגידו אנחנו מדינה עצמאית ולמה יש מדינה ששולטת לנו בגבולות וכו'. אם תקום מדינה פלשתינית, מעבר לפשע הגדול שיש כאן; ערכית, יהודית, ציונית, לאומית - בהפקרת ארץ ישראל - בעיני זו גם איוולת ביטחונית ואסטרטגית. ראינו מה קרה בעזה ואין סיבה להניח שזה לא מה שיקרה ביהודה ושומרון רק פי עשרים בגודל ובשטח ששולט טופוגרפית על מדינת ישראל". 

נתניהו יחיל ריבונות?

"לא יודע. נתניהו רוצה שהיישובים הישראלים יישארו בידיים שלנו, לפחות ברובם, ובכל יתר השטח תהיה ישות ריבונות פלשתינית. נכון, יחד עם גבולות ברי הגנה ושליטה של צה"ל בשטח. אבל הוא מוכן למסור שטחים ולהפקיר חלקי מולדת לערבים ואנחנו לא מוכנים בשום פנים ואופן".

ראש מועצה מקומית אפרת עודד רביבי, מיהר להגיב לדברי סמוטריץ': "ראשית תודה לשר לשעבר סמוטריץ על המחמאות. כפי שציין הוויכוח ביננו הוא אידאולוגי, שנינו היינו מעדיפים לא לראות כאן מדינה פלסטינית. רק אחד מאיתנו ערני יותר למציאות, מביט בצורה מפוקחת יותר אל מה ניתן להבטיח ומה אסור להשאיר בסימן שאלה".

עוד הוסיף רביבי: "אני מאמין שאנחנו בשעה קריטית שבה נוכל להביא תעודת ביטוח לקיים, לא עוד התנתקות, לא עוד הקפאה ולא חרב אוסלו על עתיד ההתיישבות. בישראל קמה ממשלה רחבה שתומכת בהחלת ריבונות, מי יכול היה לחלום על תמיכה רחבה כזו? רק לפני מספר שנים דיברו איתנו על התכנסות והתגבשות.. לא פחות חשוב זה האינטרס של מדינת ישראל. זה שמבקש לשמר לחזק את יחסנו עם הממשל האוהד ביותר. השאלה של מדינה פלסטינית כן או לא אינה זו שמובילה אותי אלא השאלה מה אני יכול להבטיח לעתיד ההתיישבות".