תאריך התפוגה של הבדיקות הסרולוגיות קרוב: "זה כמו לזרוק מיליוני שקלים לפח"

משרד הבריאות רכש מאות אלפי בדיקות שבכוחן לאבחן אנשים שפיתחו נוגדנים לנגיף, זאת כחלק מהיערכות לגל שני של הקורונה, אך תאריך התפוגה שלהן קרוב והן עשויות להיזרק לפח

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 24/05/20 20:03 א בסיון התשפ

תאריך התפוגה של הבדיקות הסרולוגיות קרוב: "זה כמו לזרוק מיליוני שקלים לפח"
צילום: Yossi Aloni/Flash90

במשרד הבריאות רכשו לפני כחודש רבע מיליון ערכות בדיקה סורולוגיות, המסוגלות לאבחן בקרב האזרחים, מי פיתח נוגדנים לנגיף הקורונה, ומצבו הרופאי עשוי להיטיב עם הזמן. הבדיקות שהוזמנו במיליוני שקלים כחלק מהמאבק בנגיף וההיערכות לגל שני שלו יושבות זה מספר שבועות במחסנים, אך על פי דיווח ב- N12, במידה ולא ייעשה בהן שימוש מיידי, תאריך התפוגה שלהן יעבור והן יהפכו ללא שמישות. 

"זה כמו לזרוק מיליוני שקלים לפח" מסבירים גורמים במערכת הבריאות, שטוענים כי במערכת הבריאות לא בטוחים עד כמה הבדיקות שהוזמנו ארצה אכן מהימנות, דבר תמוה לאור העובדה שנרכשו בסכומים גבוהים. 

כזכור, קיים חשש בישראל, חשש עליו הצביעו גם במערכת הפוליטית, כי נגיף הקורונה עלול לפרוץ שוב בחורף הבא, בגל שני ואולי גדול יותר מהגל הראשון. לבדיקות הסרולוגיות, במידה והן רלוונטיות, חשיבות רבה לניהול התפרצות זו, כיוון שביכולתן לאבחן אילו אנשים פיתחו נוגדנים לנגיף ולא אמורים להתדרדר בריאותית. לפני שבועיים דווח כי במשרד הבריאות יחלו להריץ את הבדיקות הסרולוגיות בבני ברק בכדי לבדוק את כשירותן, אך בדיקות אלו שהיו אמורות לקרות בשבוע שעבר הטרם התבצעו. 

יצויין, כי נכון להיום אין דרך לדעת בוודאות האם אדם שחלה בעבר לא יחלה בשנית בקורונה. אך זו ההנחה המקובלת בעולם הרפואה. בעולם דווח על מקרים בהם חולים שהבריאו חלו בשנית, אך רובן דווחו בהמשך כטעויות בבדיקה. המשמעות היא שהימצאות נוגדנים אין פירושה שאדם לא יכול להידבק בשנית, אך ניתן לקבל מידע על היקף התחלואה.