"נדרש שינוי מדיניות עמוק במערך הכשרות"

יו"ר 'עתים' הרב שאול פרבר, מגיב להגשת כתב האישום נגד ראש מחלקת הכשרות ברבנות הראשית, וטוען כי יש לבצע שינוי מהותי באופן בו מתנהל מערך הכשרות בישראל

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 11/05/20 18:28 יז באייר התשפ

"נדרש שינוי מדיניות עמוק במערך הכשרות"
הרב שאול פרבר, צילום: קוקו

ההודעה על כתב האישום שיוגש מחר (ג') נגד ראש מחלקת הכשרות ברבנות הראשית לישראל, הרב יצחק כהן ארזי, בגין שוחד, ממשיכה לעורר סערה. יו"ר ארגון 'עתים', הרב שאול פרבר, טוען כי הבעיה במערך הכשרות הוא עמוק ומהותי בהרבה, ויש לשנות אותו מן היסוד.

"הבעיה היא איננה פרסונלית אלא מבנית", אומר הרב פרבר. "מערך כשרות שמבוסס על מדיניות ריכוזית מאפשר ניצול לרעה של עמדות כוח עבור אינטרסים אישיים ופוגע, בסופו של דבר, גם בכשרות המזון עצמה. כך גם עלה בחריפות בדו"ח מבקר המדינה שעסק בנושא".

הרב פרבר מביע הערכה לרבנות הראשית, אך מדגיש כי יש לבצע שינוי מדינות יסודי: "אנו סמוכים ובטוחים כי הרבנות שואפת למגר תופעות של שחיתות בקרבה ובממסד הדתי, ומקווים כי הפרשה הזו תהווה תמרור אזהרה נוסף בעניין. אך מה שנדרש הוא שינוי מדיניות עמוק במערך הכשרות באופן שיספק לציבור שירותי השגחת כשרות נאותים, שעומדים בכללי ההלכה, תואמים את צרכי הציבור וכשרים גם מבחינה מוסרית".

גם בתנועת נאמני תורה ועבודה התייחסו לנושא, וקראו לביטול מונופול הרבנות בנושא הכשרות: "לצערנו הרב, הגשת כתב האישום מוכיחה כי המונופול המוחלט של הרבנות בתחום הכשרות ובכלל - מביא לשחיתות חמורה ופוגע בסופו של יום בכשרות אותה צורכים אזרחי מדינת ישראל.
שוב ושוב מוכח כי הריכוזיות בידיו של פקיד אחד, משחיתה ומסאבת. הרבנות צריכה להוות גוף רגולטורי בלבד, ולספק מידע פתוח ורב ככל האפשר לציבור על כל גופי הכשרות המעניקים כשרות, במקום לפקח בעצמה על הכשרות באופן בלעדי. הדבר רק יחזק את מעמדה של הרבנות בישראל".  

כזכור, מחר צפויה הפרקליטות להגיש כתב אישום בגין עבירת שוחד, כנגד ראש מחלקת הכשרות ברבנות הראשית, הרב יצחק כהן ארזי. בחקירה שהחלה לפני שנתיים התגלה כי הרב כהן ארזי קיבל שוחד ממספר יבואני מזון בעד מתן כשרות למוצרים. בתחקיר של 'כאן 11' פורסמו סרטונים בהם תועד הרב כהן ארזי מקבל מעטפות כסף במזומן מהיבואנים.

לאורך החקירות הרב כהן ארזי שמר על זכות השתיקה. אך חלק מהיבואנים הודו בנעשה, ודיווחו כי הכסף הגיע לעמותות אותן מפעילה אשתו של הרב. אלא שלאשת הרב אין כל עמותה. אחד היבואנים העיד כי יחסי השוחד בינו ובין הרב מתקיימים כבר כ-8 שנים, ובכל מפגש קיבל בין 1,000 ל-1,500 שקלים. בין המקרים דווח כי הרב כהן ארזי נתן אישור גם לכשרות מזויפת לגמרי.