נשמעו לבג"ץ: בליכוד וכחול לבן החליטו לבטל את הקפאת החקיקה

כדי לקבל את אישור בג"ץ שתי המפלגות הגדולות קיימו שינויים בהסכם הקואליציוני. אך כחול לבן סירבה לוותר על החוק הנורווגי, ובמקום היא הסכימה לשינויים קלים בלבד. ההחלטה של בג"ץ תתפרסם ביום חמישי

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/05/20 14:02 יא באייר התשפ

נשמעו לבג"ץ: בליכוד וכחול לבן החליטו לבטל את הקפאת החקיקה
בנימין נתניהו ובני גנץ עשו שינויים בהסכם, צילום: ללא

אמש (ב') תמו הדיונים בבג"ץ בהרכב מורחב של 11 שופטים, אשר עסקו בלגיטימיות של מואשם בפלילים להרכיב ממשלה, ובדבר חוקיותו של ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן.  נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, קבעה כי פסק דין בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני ונגד הטלת הרכבת הממשלה יינתן על ידי בג"ץ עד יום חמישי בחצות. אלא שהיו דרישות מצד השופטים כלפי הליכוד וכחול לבן לערוך שינויים בהסכם, על מנת שיאשרו אותו, תום זמן הגשת השינויים יהיה היום ב-14:00.

לאחר תום הזמן הוסכם בין הליכוד לכחול לבן לבטל את הקפאת החקיקה והקפאת המינויים, על פי דרישת בג"ץ מנגד בכחול לבן סירבו לוותר על החוק הנורווגי המדלג, אך ערכו שינויים מרוככים. השינויים הגיעו לאחר שבבג"ץ הועלו הועלו שתי דרישות עיקריות לשינוי בהסכם הקואליציוני, האחד הוא הסכמה על קיום החוק הנורווגי המדלג. לפי בית המשפט קיום החוק יוביל לכך שבכנסת יכנסו חברים חדשים שלא נבחרו על ידי הציבור, ואלו שכן ייבחרו יצאו ממנה ויישארו כשרים בממשלה בלבד.

דבר נוסף שבבג"ץ ראו שנכון לעשות שינוי הוא בהגדרת הפעולות שינקטו בממשלת החירום. על פי ההסכם נרשם כי "בתקופת החירום לא תבוצע, לא תידון ולא תקודם כל חקיקה שלא קשורה לקורונה". ההחלטה הזו עוררה ביקורת מצד השופטים כי לא ייתכן שהחקיקה תהיה רק נושא הקורונה היות ואין הגדרות ברורות למה היא תקופת החירום ומתי היא תחדל. לפי הנשיאה חיות, ודאי שיש לקדם את נושא הקורונה, אך לא להקפיא בשום אופן את יתר הנושאים.

בנושא כמות השרים ומעמדו של בני גנץ כמועמד חלופי, לא התייחס בית המשפט היות ומדובר בדברים שעוד נחשבים תאורטיים שלא נחקקו עדיין, ההתייחסות הייתה רק לנושאים שיש להם כבר תוקף בחוק. כאמור היום ישבו שתי המפלגות לדון האם יערכו שינויים בהסכם והגישו לבג"ץ את השינויים כנדרש בשעה 14:00.