ההגנה השיבה: נתניהו יכול לכהן כראש ממשלה, אך יהיה חתום על הסכם ניגוד עניינים

נציגו של יועמ"ש הממשלה טען כי אין עבירות של טהר המידות לא מונעות מחבר כנסת לכהן כראש ממשלה, במידה ויש לו מספיק ממליצים לכך: "זה רצון הבוחר". יועמ"ש הכנסת טענה כי שאין לבג"ץ סמכות להתערב: "מדובר בהחלטה פוליטית מובהקת

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 03/05/20 13:47 ט באייר התשפ

ההגנה השיבה: נתניהו יכול לכהן כראש ממשלה, אך יהיה חתום על הסכם ניגוד עניינים
נתניהו. יודע כמה קשה לא לפקוד את החללים, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עד לשלב זה, השיבה ההגנה והמדינה לעתירות נגד מינויו של נאשם בפלילים לראשות ממשלה, וטענו כי נתניהו יכול להרכיב את הממשלה הבאה ואף לכהן בראשה, אולם פרקליטו של נתניהו הודיע כי ראש הממשלה לא ימנה את פרקליט המדינה הבא ויהיה חתום על הסכם ניגוד עניינים. כעת העותרים משיבים לטענות ההגנה.

השופט עוזי פוגלמן שאל בפתח הדיון את ענר הלמן, המייצג את עמדת היועץ המשפטי לממשלה: "האם ראש ממשלה החשוד בפלילים יכול לכהן היא שאלה משפטית ולא ציבורית?". נציג היועמ"ש השיב: "העובדה שהוגש נגד אדם כתב אישום בעבירות חמורות של טוהר המידות לא מונעת מחברי הכנסת להמליץ עליו על הרכבת הממשלה. זה רצון הבוחר". 

נציג יועץ המשפטי לממשלה אמר לשופטים כי הוא מתכוון לערוך לנתניהו הסכם ניגוד עניינים שיאסור עליו לעסוק במינויים של בכירים במערכת אכיפת החוק, אולם על פי ההסכם הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד קיים סעיף ובו יש לנתניהו וטו במינויי בכירים כמו מפכ"ל המשטרה ופרקליט המדינה. 

היועץ המשפטית של הכנסת סמפולינסקי אמרה בדיון בבית המשפט שאין לבג"ץ סמכות להתערב: "לא באנו לומר שאין שום מצב שבג"ץ יתערב, תמיד בג"ץ משאיר חרך קטן למקרה קיצוני במיוחד. אבל אני חושבת שגם בתוך החרך הקטן הזה, אי אפשר להיכנס דרכו במקרה הזה".

עוד הסבירה סמפולינסקי: "מדובר בהחלטה פוליטית מובהקת, לכן לא נכון לקיים עליה ביקורת שיפוטית. נכון לאמץ שרק במקרים קיצוניים ביותר, בהם רועדות אמות הסיפים, יהיה אפשר להיכנס לזירה כל כך פוליטית וכל כך רגישה. אבל אנחנו רחוקים מהמצב הזה. חוק היסוד ראה את המציאות הזו מול העיניים שלו".

צילום: צילום מסך

גם עורך דין מיכאל ראבילו, פרקליטו של נתניהו, אמר לשופטים כי הם צריכים לדחות את העתירה: "על פי חוק, אין לבית המשפט סמכות לדון בעתירות הללו", וטען כי הסוגיה איננה שפיטה. הנשיאה חיות התרעמה על הדברים: "טיעון פופליסטי". 

הנשיאה חיות שאלה את עו"ד ראבילו האם זה לא יהפוך לתקדים בו ראש ממשלה יהיה נאשם בעבירות חמורות מאוד וימשיך לכהן. ראבילו קבע: "אני מאמין שהציבור לא ייבחר באדם שנאשם בעבירות חמורות, כנראה שהציבור לא רואה בעבירות של נתניהו כחמורות", והוסיף: "ראש הממשלה אינו מעל החוק אבל הוא גם לא מתחת לחוק, והחוק קובע במפורש שהוא יכול להמשיך לכהן תחת כתב אישום עד פסק דין חלוט".

נזכיר כי 11 שופטי בית המשפט העליון נדרשים לדון בעתירות שהוגשו נגד כהונת נתניהו, מחר (ב') ידונו השופטים אם בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד.