החלטה פוליטית? סערה סביב ההנחיה לפתוח מקוואות גברים

במסגרת ההנחיות החדשות לציבור, שרי הממשלה אישרו לפתוח את מקוואות הגברים, אך הגבילו את כמות הטובלים, אולם טרם ברור האם ההחלטה התקבלה על סמך חוות דעת רפואית ומקצועית שלוקחת בחשבון את חוסר הסטריליות של המקוואות או מתוך לחץ פוליטי. תנועות נאמני תורה ועבודה: "קוראים לממשלה לשקול מחדש את ההחלטה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/04/20 10:59 כה בניסן התשפ

החלטה פוליטית? סערה סביב ההנחיה לפתוח מקוואות גברים
מקווה נשים, צילום: פלאש 90. אורי לנץ

הבוקר (א') הממשלה החליטה לקבל את הצעתו של שר הבריאות יעקב ליצמן ולאפשר טבילת גברים במקוואות. שרי הממשלה החליטו להגביל את כמות הטובלים לעד שלושה טובלים בכל פעם, אולם טרם נודע האם ההחלטה התקבלה עם גורמי מקצוע רפואיים או שההחלטה היתה דחיקה פוליטיות של מקורביי שר הבריאות. 

תנועת נאמני אמני תורה ועבודה קראו לממשלה לשקול מחדש את ההחלטה: "עולה חשש שההנחיות המתירות כניסה למקווה גברים נעשו שלא על פי חוות דעת רפואית והלכתית הקובעת גדרים של פיקוח נפש, אלא על פי לחצים פוליטיים ורצון לרצות אוכלוסיות. הדבר מנוגד לעמדה המקצועית של משרד הבריאות כפי שהובעה לא פעם בעבר ויש לציין כי מקוואות הגברים היו הראשונים להיסגר. 
הציבור המשתמש במקוואות ובני משפחותיהם יהיו הראשונים להיפגע מכך בריאותית. במסווה של חופש דת, יש כאן מעבר על הלכות שמירת הנפש". 

נזכיר כי כשהחלו ההנחיות החדשות, נסגרו מקוואות הגברים בשל החשש מהדבקות, אולם מקוואות הנשים נשארו פתוחים כי להמשיך לשמור על טהרת המשפחה. נשות הלכה רבות כמו הרבנית ד"ר חנה אדלר לזרוביץ' והרבנית שרה סגל - כץ קראו לנשים להימנע מטבילה במקווה בגלל נגיף הקורונה: "אין לסמוך על הסטריליות במקוואות לנשים". 

מנגד, שורה של רבנים בכירים חתמו על איגרת, בה הם הסבירו כי גם בימי משבר הקורונה צריך להישמר בטהרת המשפחה ומבטיחים כי המקוואות שהם אחראיים עליהם עוברים חיטוי מיוחד בהנחיית משרד הבריאות ובפיקוח צמוד של משרד הדתות: "הרינו להודיע בזאת שהדבר אשר פורסם על היתר מגע בין בני זוג לפני טבילה הינו נוגד את ההלכה ואת יסודותיה הן מדין תורה והן מדין דרבנן! זוהי עמדת כל רבני ישראל בכל הדורות.אנו נמצאים בתקופה מאתגרת, המזכירה לנו זמנים קשים אחרים מההיסטוריה של עם ישראל.זוהי עת לחיזוק הבית בפן הרוחני וזמן של נסיון אמיתי שהקב"ה מעמיד אותנו ואנו מצווים לעמוד בנסיון בעוצמה וביראת שמיים", הסבירו הרבנים במכתבם.