שקד על המסתננים: "לפתוח את הפיקדון זו לא הדרך"

איילת שקד, החברה בוועדת הקורונה בכנסת, פנתה למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה: "אם לא תפתחו למסתננים את הפיקדון הם יתכבדו לעבוד בעבודות שחסרים בהן עובדים". שפי פז בתגובה: "כעת צריך לדבר אך ורק על ההזדמנות ליציאה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/04/20 15:03 כב בניסן התשפ

שקד על המסתננים: "לפתוח את הפיקדון זו לא הדרך"
שקד, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

נגיף הקורונה ושאלת המסתננים הגיעו לוועדת הקורונה בכנסת. ח"כ איילת שקד, החברה בוועדה, שאלה הבוקר בדיון בכנסת על כספי הפיקדון של המסתננים, שארגוני סיוע מנסים לשחררם: "אני פונה למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, פרופסור שלמה מור-יוסף: מדוע אתם לא חושבים לקחת את אותם מסתננים, שהיום לא עובדים, לחלקאות, לבניין, לסיעוד ששם חסרים עובדים - במקום לפתוח להם את הפיקדון? הפיקדון הזה נועד כדי לעודד אותם לצאת מפה. אם לא תפתחו להם את הפיקדון הם יתכבדו לעבוד בעבודות הללו שחסרים בהן עובדים, למה לא להפנות אותם לשם אם הם צריכים להתפרנס?"

מור יוסף אמר בתשובה: "לחיות מ-2,700 שקלים זה לא כ"כ פשוט. הזכות שלהם לעבוד קיימת". 

במהלך הדיון אמרה שקד כי היא משמשת פה לתושבי דרום ת"א שלא אושר להם לדבר בוועדה וביקשו ממנה לייצגם: "כל הזמן יש בדרום תל אביב התקהלויות בבתי תפילה ובמקומות אחרים ואין מספיק אכיפה של המשטרה".

בתגובה לדבריה של שקד, אמרה שפי פז לחדשות כיפה: "אני לא אוהבת את הרעיון הזה. לדעתי, כעת צריך לדבר אך ורק על ההזדמנות ליציאה. שום רשת ביטחון, שום עבודה זמנית ושום כלום. קחו את הפיקדון והמענק ותחזרו הביתה."

יונתן יעקובוביץ', מנהל המרכז למדיניות הגירה ישראלית, מסר לחדשות כיפה: "לצערי, המדינה נלחצה מכל הדיבורים על משבר הומניטארי כאשר בפועל חסרים עשרות אלפי עובדים בתחומים כמו בניין, חקלאות ואפילו סיעוד. לכן, כל מי שחפץ בכך יכול למצוא עבודה גם בימים אלו. הדגש חייב להיות על הקמת מערך יציאה מרצון שיאפשר חזרה למדינות המוצא למרות צמצום קווי התעופה. מערך זה חייב לכלול מרכזי בידוד מרצון, בדיקות קורונה וטיסות צ'רטר אם צריך. בכל אופן, אנו מברכים על כך שהמדינה קיבלה את עמדתנו ותשחרר את הפיקדון באופן מוגבל וכמלווה שהמסתננים יהיו חייבים להחזיר מתוך המשכורת שלהם כל חודש מרגע שיחזרו לעבודה."