המחלוקת החדשה במשא ומתן הקואליציוני: הרכב הוועדה למינוי שופטים

בליכוד דורשים ווטו מפלגתי על מינוי השופטים החדשים ואף רוצים לחוקק חוק שיבטל את נציגות האופוזיציה בוועדה למינוי שופטים. בכחול לבן מאיימים לפוצץ את המגעים: ״לא יקום ולא יהיה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/04/20 10:20 יב בניסן התשפ

המחלוקת החדשה במשא ומתן הקואליציוני: הרכב הוועדה למינוי שופטים
הוועדה למינוי שופטים, צילום: ללא קרדיט

‏נותרו עוד ימים אחדים עד לתום המנדט של יו"ר כחול לבן,בני גנץ, להקים ממשלה, אולם צוותי המשא ומתן מתקשים להגיע להבנות בנושא מינוי שופטים חדשים ועל הרכב הוועדה למינוי שופטים, כאשר בליכוד לווטו מפלגתי על מינוי השופטים. 

הפער בין הליכוד לכחול לבן סביב בחירת השופטים גדול מאוד, כאשר בליכוד דרשו לשנות את חוק הוועדה לבחירת שופטים ולקבוע שמינוי שופט עליון ייעשה ברוב של 8 מתוך 9 חברי הוועדה (כיום צריך רוב של 7 מתוך 9). וזאת, כדי לקבל זכות וטו על מינוי שופט עליון ולטרפד את הסיכוי של פרקליט המדינה שלעבר, שי ניצן לשבת על כיסא שופט בית המשפט העליון. 

שני הצדדים מאיימים בפיצוץ המגעים: בליכוד רוצים וטו על מינוי שופטי עליון בוועדה לבחירת שופטים, ודורשים לבטל את נציג האופוזיציה - לראשונה זה 30 שנה. בכחול לבן אומרים שלא יאפשרו פוליטיזציה בוועדה. גורם בכחול לבן אמר על הצעת הליכוד: ״לא יקום ולא יהיה״. בכירים נוספים בכחול לבן אמרו שמבחינתם הפער בסוגיית הריבונות יחסית קטן והם מוכנים להתגמש, אך דרישת הליכוד לווטו מפלגתי על מינוי שופטים יכולה לפוצץ את המשא ומתן הקואליציוני. 

ח"כ חילי טרופר (כחול לבן) הסביר בערוץ כנסת את עמדת מפלגתו: "לגבי סוגיית מינוי שופטים  - לא מוכנים לשום שינוי. בכל נושא סמכויות משרד המשפטים אין על מה לדבר". וטען כי ישנו סיכוי שלא תקום ממשלת אחדות והמגעים בין הצדדים התפוצצו: "להגיד שזה בוודאי יקרה - אני נזהר".