האוצר: תכנית בהיקף של 80 מיליארד שקל להתמודדות עם הקורונה

משרד האוצר מציע תכנית להתמודדות עם נזקי משבר הקורונה, היקפה - 80 מיליארד שקל, כוללת הקת קרן סיוע לעסקים גדולים, מענק של 6,000 ש"ח לעסקים קטנים, קרן הלוואות של 8 מיליארד שקלים בריבית נמוכה | עיקרי התכנית

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/03/20 09:05 ד בניסן התשפ

האוצר: תכנית בהיקף של 80 מיליארד שקל להתמודדות עם הקורונה
תוכנית האוצר להתמודדות עם הקורונה, צילום: נתי שוחט/פלאש 90

עם התפשטות נגיף הקורונה וההבנה שישראל גם לאחריו, תיכנס למשבר כלכלי ואף מיתון אפשרי, מפרסם משרד האוצר את תכניתו להתמודדות עם המצב.היקפה של התכנית 80 מיליארד שקל, אך בחינת סעיפיה מראה שכ־30 מיליארד מהם אינם עלות ישירה לתקציב אלא הלוואות שייתנו הבנקים, בערבות 85% מהמדינה אם לא יוחזרו, ודחיות תשלומים למדינה, שבסופו של דבר יגיעו לקופתה.

בכל מקרה,  לדעת מומחים רבים, הגירעון בתקציב צפוי לגדול מ־50 ל־110 מיליארד שקל, גירעון השווה לכמעט 10 אחוזי תוצר. צפויה גם צמיחה שלילית, מינוס אחוז ואף מטה. חבילת הסיוע, שכוללת גם תקציב בריאות מוגדל ב־10 מיליארד שקל, כוללת שורת צעדים שיסייעו אמנם לעסקים, אך רק לתקופה מוגבלת ובשיעור שלא צפוי לדעתם של המומחים לסייע ביותר מ־50% מהפסדי העסקים הקטנים והבינוניים. אלו עיקרי התכנית, כפי שפורסמו ב"ידיעות אחרונות" הבוקר.

1. הקמת קרן סיוע לעסקים גדולים בהיקף של 5 מיליארד שקל.

2. מענק של 6,000 שקל לעסקים קטנים שהרווח שלהם נטו בחודש הוא עד 12,000 שקל, בתנאי שהמחזור השנתי כולו הוא למטה ממיליון שקל וחצי. מדובר בעלות של 2 מיליארד שקל למדינה רק בחודשיים הקרובים.

3. מענק של 1,000 ש"ח עד 4,000 ש"ח לעובדים מעל גיל 67 שממשיכים לעבוד בגיל הפנסיה והוצאו לחופשה ללא תשלום. וכן קבלת קצת זקנה של 2,200 ש"ח עוד לפני גיל 70.

4. קרן הלוואות של 8 מיליארד שקל תעניק הלוואות בריבית נמוכה של 1.75% לשנה.

5. דמי אבטלה למי שעבדו חצי שנה בשנה וחצי האחרונות, במקום שנת עבודה. תקופת הזכאות הוארכה.

6. דחיית תשלומי מע"מ וביטוח לאומי לעצמאים עד סוף אפריל.

7. סיוע לתעשיית ההיי־טק של 1-2 מיליארד שקל.

8. ביטול ארנונה לשלושה חודשים (מארס־מאי) לעסקים שנסגרו בהוראת משרד הבריאות.

9. דחיית תשלומי המים והחשמל של העסקים עד לגמר המשבר.

10. מענק לחברות בסכנת קריסה מיידית שיעמוד על 1% ממחזור המכירות.

בנוסף, הורה בנק ישראל לפתוח את כל סניפי הבנק, בהם משולמים קצבאות, על מנת שקשישים לא יוותרו ללא כסף מזומן, ויוכלו למשוך מהבנק.

מנגד, ביטל משרד האוצר את הכוונה לשלם לכלל המובטלים מענק על סך 500 שקלים, בעיקר בשל הגידול האדיר במספר המובטלים בימים האחרונים, ועל רקע אי הידיעה כמה זמן תארך תקופת האבטלה.

כאמור, מומחים מזהירים כי התכנית אינה מספיקה ולא תצליח לשמור על עסקים רבים, כך שרבים מהם יקרסו, דבר שיגרום לפגיעה אנושה במשק. גורמים אלו טוענים כי יש לנצל קרנות ומענקים שמוענקים בזמן מלחמה כבר עכשיו ולדאוג לעתיד העסקים.