ראש מכון צומת, הרב מנחם פרל: עובדים על פתרון טכנולוגי לליל הסדר

סערת היתר השימוש ב"זום" בחג, לעריכת ליל הסדר עם אנשים מבוגרים, מתרחבת. הרב מנחם פרל, יו"ר מכון צומת: "מדובר במכתב מסוכן, בעיקר במסקנות שניתן להסיק ממנו". עוד הוסיף, כי אם יוחמרו ההנחיות, "ניתן יהיה להתיר שימוש במקרה פרטי של פיקוח נפש ותחת מגבלות והגדרות טכנולוגיות ברורות. האפליקציה כרגע לא מאפשרת זאת, אנחנו עובדים על זה"

חדשות כיפה גלעד ארליך, חדשות כיפה 25/03/20 10:09 כט באדר התשפ

ראש מכון צומת, הרב מנחם פרל: עובדים על פתרון טכנולוגי לליל הסדר
צילום: shutterstock

הסערה על רקע מכתב הרבנים אתמול (ג'), אשר פסקו כי ניתן להתיר שימוש באפליקציית "זום" במהלך חג הפסח, בעת עריכת ליל הסדר עם מבוגרים השוהים לבד, מתרחבת ומעוררת תגובות מרחבי העולם הרבני.

בשיחה עם חדשות כיפה אומר ראש מכון "צומת", הרב מנחם פרל, כי "מדובר במכתב מסוכן שאיני מסכים איתו מכל וכל, החשש הוא בעיקר המסקנות שעלולות לצאת ממנו. כבר עכשיו אני שומע תגובות שונות, למשל זוג צעיר שכתב שנפתרה הבעיה שלהם ויכולים לקיים את ליל הסדר מהבית".

הפסק שעורר סערה: רבני ערים: בתנאים מסוימים ניתן להעביר את ליל הסדר בתוכנת ZOOM

הרב אלחרר מגן על הפסק:  "הכי קל לאסור, אבל אנו נסמכים על המסורת הספרדית"

לדבריו, בהיבט ההלכתי, גם ההיתר שניתן על ידי הרב שלוש, לשימוש בחשמל, הוא בשל היותו מוליך אש. אך בזמננו, במכשירים החדשים יותר, כמו מחשב, כמדובר בהיותו מוליך למחצה ואין קשר להולכת אש. לכן, הוא אומר, הבעיה היא איסור "מוליד" ולא מוליד אש, אלא יצירת תופעה חדשה. כמו האיסור על הפעלת מאוורר, שאינו כרוך בהולכת אש.

בנוסף, אומר הרב פרל, הציבור לא מבדיל בין חג ליום טוב, ובין נסיעה בשבת וחשמל, וההוכחה לכך היא כבר האמירות שנשמעו כתוצאה מההיתר, כך שיש סכנת "מדרון חלקלק" גדולה ביחס לחילול שבת ואפילו נסיעה בשבת. 

היבט נוסף, שקשור יותר לעבודת מכון "צומת" הוא ההיבט הטכני. הרב פרל מעלה מספר שאלות בנוגע לבעיות טכניות העלולות להיווצר מהשימוש בזום, בעיות שלא פורטו במכתב הרבנים. הבעיה הראשונה נוגעת לכך ששיחת זום של יותר מ-40 דקות דורשת תשלום, עניין שלא הוזכר על ידי הרבנים. את ליל הסדר ניתן להתחיל רק כ-50 דקות לאחר הדלקת נרות, כך שזה לא רלוונטי. בנוסף, ישנן בעיות תקשורת ולעתים השידור מפסיק, יש חשש שהמבוגר או הילדים יפעילו וינסו לתקנו.

עניין נוסף הוא הפסקת השידור, "האם כשהקשיש רוצה ללכת לישון, יש לו אפשרות להפסיק את השידור, על מנת שיהיה לו שקט? גם לעניין זה לא נמצאה תשובה".

מד"א תפעיל את הבדיקות

קורונה צילום: פלאש 90

עניין טכני, אך גם מהותי, נוסף שמעלה הרב, הוא העובדה שבכל משפחה יהיה את הילד, ה"דוס" יותר. "האם במידה והוא יסרב להשתתף יימצא לו פתרון? האם הוא יוותר לבסוף הבודד בחג?".

בנוגע לשאלה מה מתכנן מכון "צומת" לעשות בעניין זה, אומר הרב פרל, כי "אנחנו עובדים על השאלות שהעליתי כבר שבועיים, לחלקן מצאנו פתרון ולחלקן עוד מחפשים. צריך לזכור שישנו גם צורך אולי לקדם פתרון לניתוק המקלדת של המחשב, בשל החשש שבהיסח הדעת כשהמחשב על השולחן, ילחצו על המקשים לתיקון הבהירות או השמע".

הרב פרל מוסיף, לסיום, כי לפי מה שהוא מבין מהנחיות משרד הבריאות כרגע, ניתן להסיע את הקשיש לבית המשפחה ברכב נפרד ולשכנו בחדר נפרד ובמרחק וכך לנהל את הסדר מרחוק כשהוא שומע".

לדבריו, פתרון זה עדיף כרגע, אך אם יוחמרו הנחיות משרד הבריאות, הוא לא יתאפשר ואז "יהיה צורך למצוא פתרונות נקודתיים למקרים של פיקוח נפש ממש, שאז יהיה צורך באפליקציה ייעודית לעניין שתהיה מוגבלת והדברים יהיו ברורים ולא יביאו לידי מכשול".