צחי הנגבי לכיפה: "הרוב של כחול לבן הוא רוב שקרי"

השר לשיתוף פעולה אזורי ושר החקלאות דוחה את האשמות נגדו שידע שאסור לו להגיע להשבעת הכנסת, טוען כי הוא לא מבין מדוע נתניהו מתנגד למינוי ח"כ מהרשימה המשותפת בראש ועדה כמו שהיה עד עכשיו וממליץ לכחול לבן לחבור לממשלת חירום: "אם הם לא רוצים ממשלת חירום, כי הם מפחדים לאבד את הערבים לסיבוב הבא, אז אנחנו מוכנים לדון איתם גם על ממשלת אחדות". ראיון מיוחד מהבידוד

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 19/03/20 17:52 כג באדר התשפ

צחי הנגבי לכיפה: "הרוב של כחול לבן הוא רוב שקרי"
הנגבי. מגן על נתניהו, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

השר לשיתוף פעולה אזורי ושר החקלאות,צחי הנגבי, מספר לנו על התחושות מהבידוד שנכפה עליו, לאחר שהיה במגע עם אדם חולה בקורונה, ומסביר מה עדיף לדעתו - ממשלת חירום או ממשלת אחדות? 

כחול לבן טוענים שהליכוד משתמש במשבר הקורונה לחבל הדמוקרטיה. מה אתה חושב על השבתת כבודת הכנסת על ידי יושב ראש הכנסת אדלשטיין?

"אין השבתה של הכנסת - זה הביטוי האולטימטיבי של הזעקה של הקוזק הנגזל. הכנסת נבחרה רק לפני שבועיים וחצי והכנסת התכנסה להשבעתה רק לפני שלושה ימים. בימים שעברו מאז היה ניסיון אמיתי שלנו להגיע להסכמה, כמו בכל הכנסות בעבר, על הרכב הועדה המסדרת, שהיא זו שמתניעה את התהליך של עבודת הכנסת בפעילות. הצד השני מתעקש להכתיב באופן כוחני את המהלכים ואין לכך סיבה והגיון, בוודאי לא בתקופה שיש ניסיון לקיים דיאלוג על ממשלת חירום. 

נסנו להגיע להסכמות כי זה המהלך הנכון והמקובל. אני בכנסת למעלה מ-30 שנה אני לא זוכר תהליך שעל הועדה המסדרת, שזה הגוף שאמור לייצר הסכמות, יש מאבק מהסוג שכחול לבן ניהלו. לכחול לבן יש רוב ולכן ביום שני מה שהם ירצו לקבוע זה מה שיהיה". 

ברקע נשמעים מגעים לממשלת אחדות. על מה הליכוד היה מסכים לוותר כדי שתהיה ממשלת אחדות? 

"ראש הממשלה נתן לצד השני שני כיוונים לבחירתם. הראשון ממשלת חירום לפרק זמן מוגבל, כמו שהיה לפני מלחמת ששת הימים, שלוי אשכול נתן הצעה למנחם בגין לחזק את הממשלה בימים קשים. במידה והם לא רוצים להיכנס לממשלה מלאה ל-4 שנים, ראש הממשלה אמר שהם יהיו שותפים מלאים בכל קבלת ההחלטות וההכרעות. אחרי חצי שנה תוכלו לממש את הרוב שלכם ואם תרצו תלכו עם אחמד טיבי ואיימן עודה ואחרים, אבל בואו בינתיים נחזק את הרוח של העם בתקופה הקשה הזו.  

הצעה שנייה היה לנהל משא ומתן על הקמת ממשלה לכל הארבע שנים, שגם היא אמורה להיות ממשלה שוויונית. זו הצעה שנמצאת על השולחן, נקווה שבקרוב מאוד נדע מה העמדה של כחול לבן". 

נתניהו פרסם פוסט בו הוא מסביר שהוא מתנגד לבקשה כחול לבן רוצים למנות לאחת מהועדות יושב ראש מהרשימה המשותפת, אבל גם בכנסות הקודמות הרשימה המשותפת קיבלה ראשות של ועדה? 

"ראיתי את הפוסט הזה וגם אני לא הבנתי מדוע הוא מתנגד. אני לא הבנתי את כוונתו, כי לאורך השנים היו גם נציגים של המפלגות הערביות שניהלו ועדות". 

אז בעצם גם נתניהו עושה שימוש פוליטי ציני, למרות שאנחנו נמצאים במשבר גדול. יש כאן התעקשות מיותרת? 

"אמרתי התעקשות ולא אמרתי מיותרת. אמרתי שאני אינני מבין את הסיבות, אני מניח שלראש הממשלה יש את הסיבות והוא זה שצריך להשיב עליהן. לראש הממשלה אין עניין להתעקש, אבל יש לו עמדה. אני נמצא בציבור, והוא רוצה שנתגבר על היריבויות הקטנות האלו". 

מה נכון יותר לדעתך, ממשלת חירום או ממשלחת אחדות?

"אני חושב שממשלת חירום היא דבר מאוד הגיוני ולא מאלצת אותנו לקבל החלטת על כל מיני משרדי ממשלה שונים שיש יריבויות קשות עליהם כי המצב אמור בגדול להישאר בעינו כאשר מכניסים את ארבעת המובילים של כחול לבן לקבינט הרפואי, הביטחוני והכלכלי ולמעשה מעניקים להם, למרות שהם לא רוב בממשלה ואפילו לא חצי, זכות על הכרעות שוויוניות. זה הצעה מרחיקת לכת. 

לכחול לבן יש רוב פורמליסטי בכנסת, אבל זה רוב שהושג על ידי שקר. כחול לבן התחייבו שלא לשבת עם המפלגות הערביות ולא לתת להם את הזכות להחליט אם תהיה או לא תהיה ממשלה, כך שה-61 האלו לא אמתיים. יתרה מכך, הם יודעים שאם הם ילכו על ממשלת 61, הם יתנפצו בקול נפץ עז וישלמו על כך מחיר פוליטי בתווך של הרבה מאוד שנים. ולכן הם לא ששים, הם הרי יכלו לכנס את הכנסת ולהודיע שהם מקימים ממשלה, הרי אם יש להם רוב הם לא צריכים אותנו לא צריך ממשלת חירום או את נתניהו. העובדה שהם לא מתלהבים לעשות את זה, זה כי הם יודעים שזה לקנות חיי שעה ולאבד עולם. הדבר הנכון הוא ללכת לממשלת חירום, אם הם לא רוצים ממשלת חירום, כי הם מפחדים לאבד את הערבים לסיבוב הבא, אז אנחנו מוכנים לדון איתם גם על ממשלת אחדות". 

איך התחושות בתוך הבידוד?

"לכאורה בבידוד אתה אמור לטפס על הקירות, אבל האמת שאין הבדל גדול כי כל עם ישראל אמור להיות צמוד לבית ולא להתערבב ולא להתקהל ואין בכך שום יחודיות. יש גם כ-40 אלף איש שנמצאים במצבי שלא יכולים להיות מחוץ לבית, כך שאני מזדהה עם מיש נמצא במצב הזה. 

בינתיים אני עובד מבוקר עד ערב ומנהל שני משרדים בשלט רחוק. בכל מקרה את המשרדים בפועל מנהלים המנכ"לים ומנהלי האגפים והשר רק מגבש מדיניות - זה מה שאני עושה היום". 

היתה ביקורת קשה עליך שהחלטת להגיע להשבעת הכנסת למרות שידעת נחשפת לחולה ויש סיכון

"זה שקר גדול שאני מנסה לפוגג. אני הגעתי לכנסת כאשר אף אחד לא הודיע לי שאני לא צריך להגיע לכנסת. ההפך, כולם ידעו שאני בכנסת במשך שעות ארוכות. דקות ספורות לפני ההשבעה קרא לי קצין הכנסת וביקש שאצא מהבניין כי בטעות לא הודיעו ל, כמו שהודיעו לשני חברי הכנסת האחרים שהיונ איתי באותו מפגש לפני כשבוע, למרות שלא היתה לכך סיבה כי אותו אדם לא היה במגע איתנו ולכן אין שום סיבה שגם אנחנו נכנס לבידוד, אבל כיבדתי את מה שביקש קצין הכנסת, רק אמרתי לו שאני עובר במליאה לצורך השבעה כי זה היה שתי דקות לפני ההשבעה שלי. הקפדתי לו להיות במגע עם אף אחד אחר, ממילא ההשבעה היתה בשלשות כך שהיינו רחוקים אחד מהשני. נשבעתי ומיד יצאתי".