נתניהו: "אהבה זה ריחוק. הבידודים ינצחו"

בהצהרה נוספת לתקשורת, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אעשה הכל כדי שנצלח את המשבר הענק הזה". מנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב: "אנחנו יכולים להגיע גם למאות של מקרי מוות מהנגיף"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/03/20 20:55 כא באדר התשפ

נתניהו: "אהבה זה ריחוק. הבידודים ינצחו"
נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

דברי ראש הממשלה נתניהו, מנכ"ל משרד הבריאות וראש שירותי בריאות הציבור, הערב (ג), היו החריפים והנוקבים ביותר מאז נכנס לישראל נגיף הקורונה. השלושה, למרות שדיברו על המלצות, דרשו מאזרחי ישראל: הקפידו על הכללים, התרחקו אחד מהשני ואל תצאו מהבית.

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרתו הערב (ג) :

"אנחנו ממשיכים במערכה שלנו נגד נגיף הקורונה. אני מבקש לדווח לכם על שלוש פעולות נוספות שאנחנו נוקטים, ודבר אחד יסודי שאני מבקש מכם לעשות, אזרחי ישראל, שבלעדיו כל המאמצים שלנו לא יועילו. אנחנו ראינו מה קורה במדינות אחרות שלא נקטו את הצעדים הללו. אלפים בעולם כבר מתו. כראש הממשלה אני חייב להגיד לכם את האמת - לשמחתי עוד לא איבדנו אף אחד, אבל זה לא יימשך. אתם תשמעו תכף הערכות של משרד הבריאות על כמה קורבנות אנחנו יכולים לספוג אם לא נשנה את ההרגלים שלנו, וזו מגפה באמת קשה. זה לא משחק ילדים, זה לא חופש גדול, זה עניין של חיים או מוות. כדי לצמצם את מספר המתים במגפה, אני מדווח לכם הערב על עוד שלושה צעדים שאנחנו נוקטים.

  1. נגביר דרמטית את יכולת האיתור והבידוד של הנדבקים. התחלנו היום להפעיל את הטכנולוגיה הדיגיטלית שמאתרת את האנשים שבאו במגע עם חולי הקורונה. נודיע לאנשים אלה להיכנס לבידוד של 14 יום. אלה צפויים להיות מספרים גדולים, אפילו גדולים מאוד, ואנחנו נודיע על כך כבר בימים הקרובים. הכניסה לבידוד לא תהיה המלצה, היא חובה, ואנחנו נאכוף אותה בדרך ללא פשרות. זהו מהלך קריטי להאטת התפשטות המגפה
  2. אנחנו מגדילים באופן דרמטי את מספר הבדיקות. הנחיתי את משרד הבריאות להגדיל משמעותית את היקף הבדיקות ל-3,000 בדיקות ביום לפחות. ייתכן מאוד שגם נגיע ליותר מזה, אפילו עד 5,000 בדיקות. למיטב ידיעתי, ביחס לאוכלוסייה זהו מספר הבדיקות הגדול ביותר בעולם, אפילו יותר מדרום קוריאה. בדרום קוריאה יש כ-15 אלף בדיקות ביום על אוכלוסייה שהיא פי 5-6 מאיתנו. אנחנו מייבאים את אמצעי הבדיקה, כולל באמצעות קשרים אישיים שיש לי עם מנהיגים בעולם, וגם על ידי ייצור עצמי בישראל. במקביל, מגן דוד אדום יפתחו בבדיקות קורונה בדרייב-אין ותצא על כך הודעה מסודרת באתר מד״א
  3. אנחנו מגבירים את היערכות בתי החולים לטיפול בחולים קשים. בתי החולים נערכים לקליטת חולים אלה, כולל מיגון הצוותים הרפואיים וקניית כ-1,000 מכונות הנשמה נוספות. אני חוזר ומצדיע לצוותים הרפואיים שעושים מלאכת קודש בהצלת חיים. 

עכשיו אני רוצה לדבר איתכם על הדבר הרביעי, הדבר שאני מבקש מכם. אני מבקש מכם משמעת ואחריות. כל מה שתיארתי לכם כאן, כל הצעדים האחרים שאתם רואים שאנחנו נוקטים בימים האחרונים, בשבועות האחרונים, ששמים את ישראל בקדמת המדינות בעולם, ואנחנו נמצאים שם, כל הצעדים האלה לא יעזרו כהוא זה אם לא תהיה משמעת ואחריות מצידכם. אני אומר את זה הערב בצער. יש רבים ביניכם שעדיין לא מבינים את גודל הסכנה. אני רואה את ההתקהלות בחופים, אנשים צוהלים, הם חושבים שזה חופש, משחקים, עוברים אחד ליד השני, נוגעים אחד בשני. אני רואה תורים צפופים, לא שומרים על הכלל של שני מטרים. אני רואה את ההתקהלות של בני המשפחה, אני מסתכל בטלוויזיה ואני לא מאמין למה שאני רואה. אני רואה משפחות, בני משפחה, יושבים על כורסה אחת, כמעט אחד על השני. זה ברור לי שיש בעיה של הפנמה. זה לא משחק ילדים, זה חיים או מוות.

אני מבקש מכם להתעורר. שימרו על המרחק, שימרו על שני המטרים. היום אני יכול להגיד - אהבה זה ריחוק. אתם אוהבים את היקרים לכם מכל? שימרו על מרחק מהם. שימרו על מרחק מבני המשפחה כמיטב יכולתכם. 

עכשיו, כחלק ממאמץ המשמעת, אני מבקש מכם דבר נוסף. אתמול הגדרנו מי צריך לצאת לעבודה ומי לא. מי שלא צריך לצאת לעבודה, לפי ההנחיות שנתנו אתמול, אני מבקש ממנו שלא יצא מהבית וישאר בבית ככל שניתן. כרגע אני אומר זאת כהמלצה, כבקשה, עדיין לא כהנחייה, וזה יכול להשתנות. מה שאני מבקש מכם היום זה לצמצם את היציאות שלכם רק ליציאות החיוניות. אני מניח שאתם מכירים את האמרה האנגלית "ביתי הוא מבצרי", אני מבקש שתאמצו בדיוק את זה. הבית שלכם הוא המבצר שלכם להגנה מפני מגפת הקורונה, בתנאי שתנהגו גם באחריות בתוך הבית. אז הישארו בבית, דברו אחד עם השני בטלפון, באינטרנט, בסקייפ, שימרו על מרחק. 

אזרחי ישראל, יחד עם חבריי לממשלה, עם גורמי הרפואה, עם כל הצוותים המקצועיים - אני עושה הכל כדי שאנחנו בישראל נצלח את המשבר העולמי הזה. זהו משבר ענק. אני מבקש שגם אתם, אזרחי ישראל, תעשו הכל שנעמוד בהצלחה באתגר הקורונה. אנחנו רק בתחילת המערכה, השיא עוד לפנינו, אין לנו שום כוונה להרים ידיים, אין לנו שום כוונה לוותר. נמשיך להיאבק בנגיף בכל הדרכים ובכל האמצעים, עד שנמצא לו מזור.”

 

מנכ"ל משרד הבריאות, בר סימן טוב: "אנחנו רגילים לחשוב שלנו זה לא יקרה, אולי זה יחלוף בקיץ. אבל לא זו המציאות שאנו מצפים לה. אנחנו נערכים לתרחישים אחרים. מה שמתרחש באיטליה וספרד יכול להתקיים גם פה. לא משנה מה נעשה אנחנו נראה מספר חולים גדול יותר, תהיה עליה משמעותית יותר. המספרים יעלו בימים הקרובים. אולי אף אלפי חולים ומאות מקרי מוות מהמחלה. לצערנו אנו יכולים להגיע גם למאות של מקרי מוות מהנגיף. גם בתרחישים הטובים יותר שלנו יש קורבנות. לכן ההנחיות החדשות מגיעות, זה לא משחק ולא חופש בחסות הקורונה. צמצמו מגע עם אחרים, אנחנו מבקשים למעט במפגשים. זה לא הזמן לבילויים וגם לא לבקר את סבא וסבתא או ההורים המבוגרים. זו הדרך שלנו בעת הזו לשמור עליהם. לשמחתנו יש לנו היום דרכים אחרות לשמור עמם על קשר. בעזרת הרשת, המחשב והסמרטפון. אנחנו אומרים לכם שאם אתם לא מרגישים טוב הישארו בבית. אלה המלצות ועדיין לא הנחיות, אנחנו רוצים שתבינו שזו הדרך שלנו לשמור עליכם האזרחים. כדי שנעבור את המשבר. אם צריך, ואנחנו לא רוצים להגיע לשם, נפעיל אמצעי אכיפה. 

המשימה הזו תקח זמן, אולי נופתע והיא תהיה קצרה אבל לא לכך אנו מתכוננים. הילדים הם התקווה שלנו, הם משנים את סדרי העולם שלנו. אתם הילדים תגרמו לנו לצלוח את המשבר הזה. תודה לצוותי הרפואה והמעבדות. אנחנו מחוייבים להם ודואגים לעשות את המקסימום עבורם בכל הקשור למיגון שלהם. 

שתפו איתנו פעולה ונעבור את המשבר בשלום".

פרופסור סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור: "כמו שנאמר אנו נמצאים באירוע מורכב, מתגלגל. קיימת אי ודאות אבל אנחנו מקפידים על עליה בדרגות, בדיוק כמו שהאירוע מתנהל, כדי לעצור את ההתפשטות. בידוד למי שחזר מחו"ל או בידוד חברתי, שמירה על מרחק. זו הדרך שהנגיף עובר. לוקח לנו, הציבור, זמן לערוך שינוי בהרגלים, גם אנחנו בתור כותבי ההנחיות, צריכים לעצור את עצמינו באופן מלאכותי. 

קיים דיון ציבורי ער בנוגע למעבדות. צריך להבין, הבדיקות הן כלי חשוב אך אינן דרך טיפול במצב. הבדיקות הן כלי מוגבל, הדרך לטפל היא בידוד. אנחנו ממשיכים בבדיקות לניטור ומעקב, נרחיב את הבדיקות בהתאם למצב. אדם יכול לצאת שלילי מבדיקה ולמחרת חיובי. המצב מורכב ולא פשוט ובכל זאת אני יודעת שעמדנו בפני מצבים קשים ונעמוד גם באתגר הזה, בהצלחה".