ההחלטה השערורייתית של חלקים בציבור החרדי: לימודים כרגיל

על אף התפשטות הקורונה וההנחיות המפורשות והמחמירות של משרד הבריאות ומשרד החינוך, הוראה שיצאה מביתו של הרב קנייבסקי אומרת שהישיבות, הכוללים ותלמודי התורה ימשיכו ללמוד ללא שינוי

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 15/03/20 08:35 יט באדר התשפ

ההחלטה השערורייתית של חלקים בציבור החרדי: לימודים כרגיל
ישיבה חרדית. אילוסטרציה, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ההתפשטות המואצת של נגיף הקורונה הביאה את הממשלה, כמו ממשלות רבות ברחבי העולם, לנקוט באמצעים חמורים במטרה להפחית ככל הניתן את ההתפשטות ולעכב כמה שיותר את קצב ההדבקה. במסגרת ההנחיות החדשות הוחלט אמש (מוצ"ש) על השבתה מוחלטת של כל מערכת החינוך, מהמעונות והגיל הרך, דרך בתי הספר ועד המוסדות להשכלה גבוהה, הכוללים וכלל הישיבות של כל המגזרים.

עם זאת, חלקים בציבור החרדי החליטו לקחת את החוק לידיים. בהוראה שיצאה אמש מביתו של הרב חיים קנייבסקי, הנחשב לאחד מגדולי הדור בציבור החרדי, ורבים נשמעים להנחיותיו, כי הלימודים בישיבות, בכוללים ובתלמודי התורה יימשכו באופן סדיר. בתי הספר לבנות דווקא כן יושבתו. היישוב קרית יערים (טלז סטון), שהתגלו בו כמה מקרי קורונה, ביניהם מקרה בו נדבקה משפחה שלמה, הוחרג מההנחיות ולא מתקיימים בו לימודים.

יש לציין כי לא מדובר בכלל הציבור החרדי. בזרם החסידי הורו האדמו"רים על הפסקת הלימודים, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. עם זאת, דווח כי בחלק מהחסידויות כן מתקיימים לימודים. גם בציבור הליטאי ימשיכו היום הרבנים לדון בנושא, ובמהלך הבוקר צפוי ראש הממשלה נתניהו לקיים שיחה עם גדולי הרבנים בציבור הליטאי, במטרה להבהיר להם את גודל הסכנה בהמשך הלימוד.

הורה לנות למשטרה. הרב קנייבסקי

הרב קנייבסקיצילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

בהודעה שיצאה בסוף השבוע, עוד לפני ההנחיות החדשות שיצאו אתמול, מטעם הרב קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין, אף הוא מגדולי הרבנים בציבור הליטאי, נאמר כי: "דברים שאינם קשורים ללימוד התורה כגון חדר אוכל, צריך לשמור שלא תהיה התכנסות של יותר מ-100 איש. וכן לימודי החול בתלמודי תורה לא יתקיימו, וילמדו רק מה שקשור ללימוד התורה". לגבי מוסדות החינוך לבנות נאמר: "יש להישמע להוראות משרד הבריאות".

גורמים בסביבת הרבנים צוטטו ב-ynet כי "מאחר והעולם קיים בזכות הבל פיהם של תינוקות של בית רבן (ילדים) - אסור לוותר על התורה שלהם וזה סכנה". לדבריהם, הרב גרשון אדלשטיין הזכיר שבימי בין הזמנים (החופש בישיבות) יש יותר אסונות והוא תולה זאת בכך שאין בהם לימוד. "רואים את זה בחוש", אמר.