המדינה מערערת לבג"ץ: הענקת הפליטות למשפחה שברחה ממילת נשים בעייתית

רשות האוכלוסין מערערת לבית המשפט העליון על ההחלטה להעניק פליטות למשפחה מחוף השנהב שחששה לחזור לארץ מוצאה מהחשש כי בנותיה יעברו מילת נשים בכפייה. "על מבקש המקלט מוטל הנטל הראשוני להוכיח עילת מקלט"

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 10/03/20 18:17 יד באדר התשפ

המדינה מערערת לבג"ץ: הענקת הפליטות למשפחה שברחה ממילת נשים בעייתית
ארכיון: שופטי העליון, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

רשות האוכלוסין וההגירה מערערת על פסיקת בג"ץ, שמבקשת להעניק למשפחה מחוף השנהב מעמד פליטות בישראל. כזכור, לפני כחודש הגישה המשפחה בקשת למעמד, מאחר ולטענתה, במידה ובנות המשפחה יחזרו לארץ מוצאן הן ייאלצו לעבור מילת נשים בכפייה. בקשת המשפחה התקבלה בבית המשפט העליון, שהטיל על משרד הפנים את האחריות להוכיח כי למשפחה לא נשפקת סכנה במידה ותגורש מהארץ. 

בתירה שמגישה רשות האוכלוסין, היא אינננה מערערת על עצם העובדה כי הסכנה הנשפקת לבנות המשפחה אכן מצדיקה את הישארותן בישראל, אך טוענת כי נטל ההוכחה שהטיל בית המשפט העליון על המדינה להוכיח כי אכן לא נשקפת למשפחה סכנה, הוא הבעייתי ועלול לייצר מצב בו פליטים רבים מקבלים מעמד בישראל. 

"לפסק הדין נקבעה הלכה חדשה, כללית וחשובה, החורגת מן הנושא הפרטני שנדון בפסק הדין, ואשר לעמדת רשות האוכלוסין וההגירה נודעות לה השלכות רוחב על יכולתה לבחון בקשות מקלט", נכתב בעתירה. "עמדת המדינה היא כי על מבקש המקלט מוטל הנטל הראשוני להוכיח כי עילת המקלט מתקיימת בעניינו ברחבי מדינתו, וזאת על מנת שיימצא כמי שלכאורה זכאי לקבלת מעמד מכוח אמנת הפליטים. רק אם עלה בידי מבקש המקלט לעמוד בנטל זה, עובר הנטל אל כתפי המדינה להצביע על קיומה של חלופת מגורים בטוחה אל מול טענות המבקש בדבר רדיפתו" נכתב בעתירה.

מעורכי הדין אסף וייצן ומיכל פומרנץ, שהגישו את הערעור לעליון בשם המשפחה, נמסר בתגובה: "מדובר בהליך פוליטי חסר יסוד משפטי. ההליך אינו עוסק במדיניות ביחס להשחתה של איברי מין  אלא בעניין טכני הנוגע לפלפול משפטי ביחס לנטלי הוכחה בנוגע לחריג. בית המשפט פעל כאן ממילא בהתאם לכללי המשפט המינהלי באופן שלא מצדיק דיון נוסף. רצוי היה שהפרקליטות תבחן מדוע שיעור ההכרה בפליטים בישראל נמוך משמעותית מהמקובל בעולם במקום להשחית זמן בהליכי סרק".