"אסור למדינת ישראל, בשום פנים ואופן, להשלים עם משמעויות פסק הדין של המשפחה מחוף השנהב"

יונתן יעקובוביץ, מנהל המרכז למדיניות הגירה ישראלית, מתייחס לפסק הדין על המשפחה מחוף השנהב ואומר לכיפה: "המערכת תוצף בעשרות אלפי בקשות. בעיני מדובר בטירוף מערכות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/02/20 14:39 טו בשבט התשפ

"אסור למדינת ישראל, בשום פנים ואופן, להשלים עם משמעויות פסק הדין של המשפחה מחוף השנהב"
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

כפי שפרסמנו מוקדם יותר, בית המשפט העליון החליט אתמול (א') בפסק דין תקדימי להעניק מקלט מדיני למשפחה מחוף השנהב לאור החשש שבנות המשפחה יאולצו לעבור מילת נשים בכפייה, אם ישובו לארץ מוצאן. 

בשנת 2012 הוקם גוף שמטרתו לקדם מדיניות הגירה רשמית במדינת ישראל. בשיחה עם  יונתן יעקובוביץ', מייסד ומנהל הפעילות של המרכז למדיניות הגירה ישראלית, אומר יעקובוביץ': "צריך להבין ואני אומר את זה בלי להגזים. אסור למדינת ישראל, בשום פנים ואופן, להשלים עם המשמעויות של פסק הדין הזה. היא חייבת לעשות כל דבר במסגרת החוק, ואם צריך גם לשנות את החוק כדי לשנות את פסק הדין מאתמול".

למה החלטת בית המשפט כל כך קריטית?

"לקחו מקרה קיצון די מופרך של זוג מסתננים מחוף השנהב שבעבר הגיש בקשת מקלט שנדחתה ורק לאחר מכן הם נזכרו שלבת שלהם נשקפת סכנה. חוף השנהב זו מדינה הגדולה פי עשרה ממדינת ישראל, והם טוענים שלמרות זאת הם לא יכולים לעבור לאזור אחר בו המנהג הזה נפוץ הרבה פחות, רחוק מהמשפחה שלהם, כי כי בני משפחה ירדפו אותם.

זה באמת כל כך מופרך ומקרה כל כך קיצוני שהמשמעות היא שכל מי שיגיע ממדינה בה נהוגה מילת נשים, יהיה זכאי למעמד פליטות או לטעון למעמד פליטות. אחת מהמדינות בהן אחוז מילת הנשים הוא הגבוה בעולם היא מצרים עם 91%. עם מצרים יש לנו גבול ואפשר בקלות להיכנס אליה כתיירים. כל תיירת מצריה שתגיע תוכל להגיש בקשת מקלט. כל משפחת תיירים שתגיע מניגריה תוכל לטעון שהם פליטים. חמור מכך, יש לנו כבר בישראל עשרות אלפי מסתננים ואם היתה לנו תקווה שהיחסים עם סודן יאפשרו להחזיר אותם לסודן, בא פסק הדין ואומר שבגלל שמעל ל-80% מהנשים עוברות מילת נשים אי אפשר יהיה להחזיר נשים לסודן.  כנ"ל עם אריתראיה בה מעל 70% עוברות מילה. מעבר לכך, המערכת תוצף בעשרות אלפי בקשות. בעיני מדובר בטירוף מערכות". 

יש קשר לעובדה שבזמנו הזוג נכנס לישראל באופן לא חוקי?

יעקובוביץ' לא מודאג רק ממסתננים, אלא בעיקר מתיירים שיגיעו כביכול לטיול בארץ ויישארו כפליטים: "דווקא ממסתננים אני פחות מוטרד מאשר תיירים שנכנסים כחוק. פה הם יעלו על טיסה לישראל ויטענו שבגלל המנהג הברברי הזה שנפוץ במדינתם הם פליטים עכשיו, כל מי שתייר. מסתננים מהווים פחות בעיה. דווקא בחוף השנהב אחוזי מילת הנשים נמוכים יותר ועומדים על כ-38%, הרבה פחות ממדינות אחרות מהן מגיעים תיירים לישראל. ולכן המשמעת היא כל כך מטורפת".

בעקבות פסק הדין הבעייתי הודיע הבוקר(ב') שר הפנים אריה דרעי כי יפנה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כדי לקיים דיון נוסף בבית המשפט העליון בעניינו. 

בתגובה לבקשתו של שר הפנים, אומר יעקובוביץ': "דרעי הודיע שהוא יבקש דיון חוזר בהרכב מורחב ואני מקווה שבית המשפט יאשר לו את הבקשה. אני מקווה שהשפיות וההיגיון הפרטי ינצחו. אין מה להגיד. צריך להבין, אני אומר את זה בלי להגזים: אסור למדינת ישראל, בשום פנים ואופן, להשלים עם המשמעויות של פסק הדין הזה. היא חייבת לעשות כל דבר במסגרת החוק, ואם צריך גם לשנות את החוק כדי לשנות את פסק הדין הזה".