הקורונה מתפשטת: מספר החולים מזנק - צפויות הגבלות נוספות

מספר החולים בישראל זינק ועומד על 39, לגבי אחד מהם, טרם ברור איך נדבק, וזהו התרחיש ממנו חששו במשרד הבריאות יותר מכל. מצעד החיים באושוויץ בוטל, ובישראל יפרסמו היום הגבלות נוספות בשל התפשטות הקורונה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 09/03/20 07:51 יג באדר התשפ

הקורונה מתפשטת: מספר החולים מזנק - צפויות הגבלות נוספות
קורונה, צילום: shutterstock

התפשטות נגיף הקורונה בישראל נמשכת. נכון לאתמול (א') בלילה, דיווחו במשרד הבריאות על 39 חולים, קפיצה משמעותית, הגדולה ביותר עד כה, כאשר קודם לכן נמנו 25. מדובר בחולים שחזרו ממדינות באירופה בשבועות האחרונים. עם זאת, לגבי חולה מספר 29, טרם ברור היכן נדבק, והדבר הזה מעורר את החשש הגדול ביותר של משרד הבריאות.

החולה לא היה בבידוד, ומכיוון שלא ידע שהוא בסיכון להידבק, ייתכן שהדביק רבים ללא ידיעתו, ולא פורסמה אזהרה לגבי המקומות בהם שהה. למעשה, במשרד הבריאות, שהתגאה עד כה בעובדה שהוא יודע איך והיכן נדבק כל חולה, איבדו את החוט המקשר בין המקרים.

בעקבות המצב, גורמים במשרד הבריאות סבורים כי כעת יש למקד את המאמצים בבלימת הנגיף ובהשפעת התפשטותו בתוך תחומי המדינה, ולהבין שכבר אין יותר יכולת למנוע את כניסתו לארץ. גורם בכיר במשרד צוטט ב'וואלה' כאומר: "התמקדות המשרד צריכה להיות בתוך הארץ ופחות בחו"ל, פחות בכל מה שקשור לבידוד".

"הרחבת הבידוד - תפגע בישראל"

עם זאת, במשרד צפויים לפרסם היום הגבלות נוספות, וייתכן שהמרכזית בהן תהיה הוראה על בידוד של כל מי שחוזר מחו"ל - ללא קשר למדינה ממנה חזר, כפי שהצהיר אמש ראש הממשלה נתניהו. מדובר כמובן בהחמרה משמעותית של ההגבלות, וכן בסכנה דיפלומטית מול מדינות חזקות, ובראשן כמובן ארה"ב, שצפויות לא לאהוב כלל את העובדה שישראל תטיל הגבלות על אזרחיהן או על המגיעים מתחומיהן.

יו"ר איגוד רופאי הציבור, פרופ' חגי לוין, אמר ל'וואלה' כי אם כך יקרה - מדובר בטעות: . "בהתאם להנחיית ארגון הבריאות העולמי, הרחבת הבידוד זה לא דבר בר־קיימא. במקום זה צריך להתמקד במאמצים בישראל לצמצום העברה - ביניהם צעדים לריחוק חברתי. זה אומר שצריך לשקול ביטול פעילויות שנמצאים בהן הרבה אנשים".

נתניהו וליצמן בדיון בנושא הקורונה, בשבוע שעבר

נתניהו וליצמן בדיון בנושא הקורונהצילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

עוד טען לוין כי "הבידוד המוחלט יגרום לנו נזק ביכולת שלנו להיערך. כל המטרה של המהלך היא לקנות זמן יקר בהיערכות מערכת הבריאות. צריך כוח אדם, תקציבים, מעבדות. זאת היערכות, לא סגירת גבולות". לדבריו, "הגיוני מאוד לבטל את הבידוד על חלק מהמדינות. הבידוד היה נכון לזמנו. כשאין מקרים בישראל - טוב שמשרד הבריאות נקט במדיניות שקולה ואסר כניסת אנשים מאזורים שהייתה בהם התפרצות".

נכון לעכשיו עומד מספר המדינות שהמגיעים מהם צריכים להיכנס לבידוד - על 12: סין, יפן, קוריאה הדרומית, מקאו, הונג קונג, תאילנד, סינגפור, איטליה, ספרד, גרמניה, שווייץ, צרפת.

ממשיכים לבטל אירועים

בתוך כך, אירועים רבים בישראל ובעולם ממשיכים להתבטל, עקב התפשטות הקורונה. מצעד החיים מאושוויץ לבירקנאו, שצפוי להתקיים רק בעוד כחודשיים, ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, לא יתקיים השנה: "מתוך הדאגה לבריאותם של המשתתפים הרבים והניצולים שמצטרפים אליהם, ומעצם העובדה כי מדובר בפרויקט בינלאומי הכולל 110 משלחות מרחבי העולם מוטלת עלינו האחריות לנקוט במשנה זהירות בהתאם להוראות הגורמים במדינות השונות". אמר יו"ר מצעד החיים, שמואל רוזנמן.

אמש הודיעו בצה"ל כי לא יאפשרו כניסת מלווים עם החיילים המתגייסים, לתחומי הבקו"ם. זאת "לצורך שמירה על בריאות המתגייסים ובני משפחותיהם".