צבי האוזר לכיפה: "מצביעי ימין לא יוצאים להצביע כי הם לא מסוגלים להצביע לנתניהו"

חבר הכנסת צבי האוזר טוען באולפן כיפה כי יאיר לפיד טעה שתמך בתכנית אובמה, מציג את הפתרון שלהם לפינוי ישובים: "כחול לבן מחוייבת למשאל עם", מגחך על הצהרת הנאמנות החוזרת של גוש הימין: "אם אני נאמן למנהיג, למה שאני לא אצביע למפלגת המנהיג?" ומגלה איך הכיר את גנץ לראשונה

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 20/02/20 11:50 כה בשבט התשפ

צבי האוזר לכיפה: "מצביעי ימין לא יוצאים להצביע כי הם לא מסוגלים להצביע לנתניהו"
ח"כ צבי האוזר באולפן כיפה , צילום: כיפה

חבר הכנסת צבי האוזר, מקום 14 בכחול לבן והסממן הימני שלה, מסביר מדוע הוא חושב שפתרון של העתקת אנשים מביתם לצורכי שלום הוא לא מוסרי ולא ישים: "הנשיא טראמפ הבין שתכניות מדיניות צריכות להתכתב עם המציאות ועם השינויים שבשטח",מפחד שה'ביביסטים' ירצו שנתניהו ימשיך להנהיג גם מהכלא וטוען כי הציונות הדתית בשבר עמוק שצריך ברור עמוק "המרמור וכאב והשסע הולכים וגדלים"

האם אתה חושב שגנץ צריך להיענות לאתגר להגיע לעימות טלוויזיוני  מול נתניהו? 

"בעשר השנים האחרונות נתניהו לא הסכים להגיע לעימותים. זו סיטואציה שבעיקרה להלהיט את הרוחות, להגביר ריב ומדון עם הדיבור הקנטרני. נדמה לי שלא חייבים לקפוץ לדום לכל דבר שנתניהו אומר. צריך לבחון ולשקול את הדבר".  

לאזרחי ישראל נמאס מגלגולי הבחירות האלו, אולי זה מה שיוציא אותם מהאדישות? 

"אני לא חושב שאזרחי ישראל אדישים. יש כאן אירוע של מדינה שלמה הולכת פעם שלישית לבחירות, ובצורה ציורית סוחבת על גבה אלונקה עם בן אדם אחד או בצורה פחות ציורית עניינו האישי של נתניהו הפל להיות עניין לאומי. נתניהו מצפה שרחובות ירעדו ואנשים יריבו ויתקוטטו. 

יותר ויותר אנשים שתמכו בנתניהו, מה שנקרא בלוק הימין, מפרידים בין תפיסות אידאולוגיות לבין ההחלטה להיות חיילים אלמוניים בקרב הזה - ראינו אנשים שלא הגיעו לבחירות השניות, ויהיו עוד רבים כאלו, כי הם לא מסוגלים לשים את הפתק הזה, למרות שהם שייכים לגוש הימין. הם לא מסוגלים לשים את הפתק הזה רק כדי לקדם את ענייניו הפלילים של נתניהו. יותר ויותר אנשים יצביעו כחול לבן". 

חברי גוש הימין חתמו פעם נוספת הצהרת נאמנות לנתניהו. עם מי תרכיבו ממשלה? 

"בואו נראה מה קרה כאן בשנה האחרונה. בבחירות הראשונות בלוק הימין זכה ל-60 מנדטים, נזכיר כי גם ליברמן באותה תקופה תמך בנתניהו, אז גם מי שהצביע לו בעצם תמך בנתניהו, נזכיר את 4-5 מנדטים שמפלגות הימין איבדו בגלל אחוז החסימה כמו בנט שקד ופייגלין. זאת אומרת, הגוש שתמך בנתניהו בסבב הראשון הגיע ל-68 מנדטים. בבחירות השניות, אחרי שנתניהו ניקה את כל התקלות האלקטורליות האלו, ירד ל-55 מנדטים. זה לא בגלל שאנשים היו אדישים, אלא בגלל שאנשים הבינו שהבחירות האלו הם לא על ימין או שמאל, אלא על כן חסינות לנתניהו או לא חסינות לנתניהו. עכשיו אנשים יצטרכו לבחור אם הם רוצים ראש ממשלה שינהל את ענייני המדינה ביום א' מישיבות הממשלה וביום ב' מאולם בית המשפט. 

אני חושב שמה שעומד בפנינו בשנים הקרובות הם לא מבחני 93, אלא, לצערי, מבחנים של 73. מבחנים שיותר קרובים למלחמת יום כיפור מאשר לאוסלו. אין נלסון מנדלה פלסטיני שמתדפק לנו על הדלת וצריך עכשיו לקבל הכרעות היסטוריות. בשביל זה אנחנו חייבים לבצר חוסן לאומי שמבוסס על לכידות וסולידיות שנבנית דרך ממשלת אחדות לאומית. 

הליכוד ונתניהו התכוונו להקים ממשלת חסינות ולא ממשלת אחדות. עכשיו, אחרי שנתניהו וויתר על דרישת החסינות ויצטרך ללכת לבית המשפט, שיהיה אירוע ארוך וקשה - שכל פטריוט ישראלי מאחל שראש הממשלה לא ילך לכלא, היה  לנו אירוע כזה עם אולמרט וזה היה איום ונורא. ברגע שכחול לבן תהיה גדולה וחזקה ותהיה פה הכרעה של מי המפלגה המשמעותית, אני חושב שזה חובתנו המוסרית לכנס את כל הגורמים במדינת ישראל לממשלה ציונית רחבה שתתמודד עם כל האתגרים שאמרתי. זו אמורה להיות ממשלת אחדות רחבה, בראשות כחול לבן. 

החתימות של הסכם הנאמנות של חברי הגוש לא מהליכוד, את הליכוד אני יכול להבין - הוא המנהיג שלהם,  שאני רואה מפלגות אחרות, שנשבעים שבועות למנהיג שהם אפילו לא במפלגת המנהיג. שאני בכלל לא מבין אם אני נאמן למנהיג, למה שאני לא אצביע למפלגת המנהיג? זה בכלל בלבול חושים. 

ראש הממשלה אמר בעצמו, כשהוא ביקש חסינות, שהוא לא יוכל לנהל את המדינה כשהוא במשפט וביקש שידחו את הכל לאחרי סיום תפקידו. נגמר הסיפור הזה. ראש הממשלה מתייצב בבית המשפט בחוד הבא ולכן מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו יתקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים. כפי שאני לא אשלח את הבן שלי לבית ספר שמתנהל נגד מנהל בית הספר משפט פלילי, כך אנחנו לא נמליך את קברניט לספינה הזו שיש נגדו שלושה כתבי אישום. לא חזרנו למדינה הזו אחרי 2000 שנים ונקים חברת מופת, אור לגויים והקברניט יהיה נתון למשפט?" 

חלק מחברי הכנסת בכחול לבן בעד תכנית המאה וחלק נגד. במה אתם תומכים? 

"למה רק כחול לבן? גם הליכוד מדברים בכמה קולות. ראש הממשלה אמר שהוא מוכן לקחת את תכנית המאה על כל מרכיביה ולא שמעתי אף אחד אומר כלשהיא הסתייגות. תכנית המאה מסדריה שלושה מסלולי דיאלוג. דיאלוג ראשון בנינו לבין הפלסטינים - לפני התכנית לא שמענו שום דופק פלסטיני להגיע להסדר פשרה, לא חשוב מה טיבו. נתניהו נתן אישור ב-2014 לתכנית קרי, שכללה נסיגות נרחבות. הדבר היחיד שמנע את תכנית קרי זה לא נתניהו וממשלת הליכוד, אלא ההסתייגות הפלסטינית. מסלול שני - הדיאלוג בנינו לבין האמריקאים. יש כאן בשורה גדולה ותיאום ציפיות על אותה חוסר הבנה בסיסי שהיה בממשל אובמה. הנשיא טראמפ הבין שתכניות מדיניות צריכות להתכתב עם המציאות ועם השינויים שבשטח וצריכות להיות מקובלות על שני הצדדים. 

תכנית טראמפ היא בשורה ענקית לחברה הישראלית, כי ברגע ששני הגורמים הפוליטיים המרכזים סמכו ידיהם על אותה תכנית - זו הבשורה הגדולה. הדבר המרכזי שאני רואה בתכנית הוא שהנשיא טראמפ אמר משהו כל כך עמוק ונכון, כדי שישראל והפלסטינים יגיעו להסדר שלום אין עוד צורך להשתמש בעקירת אנשים מביתם. אנחנו לא נפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני בארץ ישראל על ידי העברה מסיבית של אנשים מביתם - זה לא מוסרי ולא ישים." 

חבר הכנסת יאיר לפיד אמר שכ-80 אלף איש יצטרכו להתפנות מביתם. מה עמדת המפלגה? 

"עמדת המפלגה, שעליה חתום גם יאיר לפיד, אומרת שני דברים. אחד - שאנחנו מאמצים את תכנית טראמפ, אבל לפני זה יש לנו שישה עקרונות במצע, שכולם חתומים עליו. אחד- ירושלים שלמה, בפרט האגן הקדוש, בריבונות ישראל לעד. שניים - קו הגבול המזרחי. שלוש - הגושים, לא רק הגדולים אלא כולם, יעברו פיתוח והעצמה. ארבע - מחוץ לגושים חיים נורמלים, כלומר אין הקפאה. חמש - אין התנתקות שנייה, למדו את הלקח על עזה. שש - אנחנו לא חושבים שנדרש להכרעות היסטוריות, אולם אם זה כן יקרה נביא את זה למשאל עם." 

תא הסרוגים של כחול לבן יצא בכרזה עם דגל ישראל מלוכלך בצבעי חרדל. למה יצאתם נגד ציבור שלם?

"לא היתה שום כוונה לפגוע ואולי במחשבה שנייה לא היה נכון להשתמש בדגל. אנחנו נושאי הדגל של האחדות ואחידות ואנחנו צריכים להיזהר שבעתיים של אנשים שנעלבו. אחרי שאמרתי את זה, זה דיון שצריך להתקיים בתוך בציבור הציוני דתי - לאן הציבור הזה הולך, מה המגמות שבתוכו ומה המשמעויות של מה שמכונה חרד"לים? 

יש שבר בתוך הציונות הדתית שלא מדברים עליו ולא מבררים אותו. הציונות הדתית היתה תמיד קבוצה מובילה ואנשים מינקות מתחנכים גם לראייה קולקטיבית - זו אליטה ישראלית. מה שקורה עכשיו הוא מטריד ומדאיג. אולי הסיפור של מה שאנחנו עשינו יגרום לכך שיהיה ברור אמיתי, שיוביל לדיון בלב פתוח ובנפש חפצה  מול אותם אנשים המכונים חרד"לים שחייבים לעצור רגע ולשאול - האומנם לשם אנחנו רוצים להגיע? האם אנחנו הולכים לכיוונים טובים? 

כרגע אני חש שהדיון הזה לא מתקיים באמת וזו קבוצה מספיק חזקה ובוגרת שיכולה לקיים דיונים נוקבים. מבחוץ אני רואה כאב, מרמור הולך וגדל ושסע בתוך הציונות הדתית - אלו הפצעים שצריך לטפל בהם והדיוניים שצריך לנהל אותם ואני חושב שכחול לבן היא בית לאותה ציונות דתית ליברלית".  

צפו בראיון המלא: