חשד: חברי הוועדה למינוי שופטים פעלו בניגוד לכללי האתיקה

מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, חשפה בפני חוקרי משטרה כי חברי הוועדה הגיעו 'מבושלים' לישיבות, זאת לאחר שתיאמו בעל פה עם פוליטיקאים אילו שופטים למנות. את הדברים אמרה במסגרת החקירה סביב מינוי אתי כרייף

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/02/20 17:07 כג בשבט התשפ

חשד: חברי הוועדה למינוי שופטים פעלו בניגוד לכללי האתיקה
מרים נאור, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

האם הליך מינוי השופטים בוועדה למינוי שפוטים יתרחש בניגוד לכללי האתיקה המקצועיים? על פי נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור, נארה שכן. בעיתון הארץ נחשף כי בחקירתה של נאור, במסגרת פרשת מינוי השופטת אתי כרייף החשודה כי ניצלה קשר עם השר משה כחלון בכדי לקבל את מינויה, אומרת נאור כי חברי הוועדה הגיעו "מבושלים" לישיבות המקצועיות, זאת לאחר שכבר תיאמו בעל פה על המועמדים אותם הם רוצים לקדם. 

נאור טענה בפני חוקי המשטרה כי שרת המשפטים לשעבר איילת שקד היתה ביחסי תן וקח עם ראש לשכת עורכי הדין, אפי נווה. "זו תחושתי, ולא מידע ולא עובדות שאני מכירה או יודעת. עם זה הייתי צריכה להתמודד" טענה בפני החוקרים. "שלושה פוליטיקאים ושני חברי הלשכה יכלו להעביר כל מועמד לערכאות הדיוניות. שרת המשפטים שקד, ח"כ נורית קורן, ח"כ רוברט אילטוב, עו"ד אילנה סקר ועו"ד חאלד זועבי. לחמישה שמניתי היה כוח להעביר איזה מועמד שרצו".

נאור הוסיפה לחוקרי המשטרה, כי להערכתה התקיימו גישות בין פוליטיקאים לנציגי הלשכה בוועדה, זאת ללא ידיעתה ומתוך מטרה לקדם את המינויים. "להערכתי, היו הרבה מפגשים שאני לא נטלתי בהם חלק. אני יודעת שהיו ישיבות ומסרונים בין שרת המשפטים והאגף הפוליטי בוועדה כולל אפי נוה ואילנה. מעת לעת היו לי השערות שכן, הפוליטיקאים וחברי הלשכה הגיעו במידה רבה מבושלים, ולעתים לא, כי היו חילוקי דעות".

נאור הוסיפה לחוקרים תמונת מצב מעניינת: אפי נוה הצטייר כדמות הקובעת, בין אם נכח בישיבה או שלא. על פיו יישק דבר. זה הגיע בעיקר מאילנה סקר. לעתים התווכחתי עמה. אני מעולם לא כינסתי שופטים כדי לדון במועמדים. בתחילת דרכה של ועדת המינויים הייתי נפגשת לחוד עם שרת המשפטים ונציגי הלשכה, ואז הגעתי למסקנה שבאופן הזה אני לא משיגה את המרב והתחילו ישיבות משותפות שבחלקן נוה היה ובחלקן לא"