אביגדור ליברמן לכיפה: "לא תקום ממשלת אחדות, אבל גם לא יהיו עוד בחירות"

יו"ר ישראל ביתנו מסביר, בראיון לחדשות כיפה, כי הפעם הוא ימליץ על אחד המועמדים לראשות הממשלה: "הפלונטר הפוליטי יסתיים אחרי הבחירות הקרובות", טוען שצריך להחיל את הריבונות בבקעת הירדן גם בלי הסכמה אמריקאית וקובע כי בנט ושקד יברחו מנתניהו בהזדמנות הראשונה: "אנשים לא סולחים על הזובור שהוא מעביר אותם יומיום"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 18/02/20 16:35 כג בשבט התשפ

אביגדור ליברמן לכיפה: "לא תקום ממשלת אחדות, אבל גם לא יהיו עוד בחירות"
אביגדור ליברמן, צילום: כיפה

יושב ראש ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, נותר לגמרי לבדו כאשר גוש הימין התאחד בחזרה ואף מפלגה לא חתמה עימו הסכם עודפים, אולם הוא עדיין נותר לשון המאזניים. בראיון לכיפה הוא טוען שהאמנה המחודשת של גוש הימין: "בנוסח של צפון קוריאה", תוקף את השר בנט ומבקר את הציונות הדתית: "לצערי, בשנים האחרונות רואים השתלטות של החרד"לים על הציונות הדתית".

אנחנו שבועיים לפני הבחירות. הסקרים מראים שאין התפתחות בין הגושים. שנתחיל להתכונן לבחירות הרביעיות?  

"ממש לא. קודם כל צריך להבין למה אנחנו הולכים לבחירות. שתי מפלגות יחד,כחול לבן והליכוד, הגיעו ל-65 מנדטים. מה שהיה מתבקש זה להקים ממשלת אחדות לאומית, בגלל כל האתגרים הביטחוניים והכלכליים. הרי מתי מקימים ממשלת אחדות לאומית כשיש אתגר או סכנה ממשית בתחומים האלו, כך היה בממשלת חירום לאומית ערב מלחמת ששת הימים כשבגין מצטרף לממשלתו של אשכול וכך היה כששמיר ופרס מקימים ממשלה. הם מינו את מודעי לשר האוצר ומצליחים להתגבר על האינפלציה של 40% שהיתה בתקופה ההיא ומצילים את ישראל. בתחום הביטחוני אנחנו נמצאים בתקופה הכי מאתגרת. אני כבר עוזב את הצפון, הדרום ויו"ש, אני חוזר לפסקה אחת בדו"ח שנתי של אמ"ן - פחות משנתיים איראן מצליחה לייצר פצצה גרעינית.  זה מחייב הערכות אחרת, שגם תעלה על לא מעט כסף. מצד שני יש גם גירעון של 55 מיליארד שקל וגם זה מחייב, ולכן מתבקשת ממשלת אחדות.

יתרה מזו, אמרתי לגנץ ונתניהו 'אם אתם מקימים ממשלת אחדות יש לכם בונוס שמונה מנדטים, גם אם לא תרצו אותנו בקואליציה, בממשלה אנחנו נתמוך'. שניהם העדיפו לריב מי ראשון ומי שני ומתי מסתיימת הרוטציה ולכן אנחנו הגענו לבחירות". 

ככל הנראה גם הפעם הם לא יסכימו להתכנס ממשלת אחדות, אתה לשון המאזניים, האם הפעם תכריע?

"הפלונטר הזה יסתיים אחרי הבחירות הקרובות. ממשלת אחדות, כמו שאמרת, לא תהיה, אבל גם בחירות לא יהיו. הפעם אנחנו נגיע להכרעה. אני אמליץ על מישהו מסוים, אבל אני רוצה להבהיר שיש פה הטעייה של הציבור להגיד שבלוק של נתניהו הוא בלוק ימין. מדובר בבלוק חרדי-משחי שלא קשור לימין, נתניהו בעצמו היה זה שמסר את חברון לעראפת, הוא זה שחתם עם הסכם עם עראפת והעביר חלק משטחי B ו-C לשטחי הרשות הפלסטינית, הוא הצביע בעד גירוש יהודים מגוש קטיף, ודרעי נמנע עם כל חברי ש"ס בהצבעה על הסכמי אוסלו -לקרוא להם גוש ימין זה פשוט עלבון. לכן הכרעה היא בין גוש חרדי-משחי למשהו בלתי מובן שנקרא כחול לבן, שעד היום הם לא יודעים אם הם בעד ריבונות או נגד בבקעת הירדן". 

עד לפני שנה אתה היית חבר בממשלת הימין הזו?

"זו לא ממשלת ימין, הייתי חבר בממשלתו של נתניהו". 

אתה חושב שיש דרך להתחבר בצורה אחרת? 

"אפשר להתחבר, אנחנו פוסלים רק רשימה אחת - הרשימה המשותפת, שמדובר בתומכי טרור מובהקים. מבחינתי הם פסולים בצרה ישירה או עקיפה, זה לא משנה - מבחינתי הם פסולים. לחצו עלינו מאוד גם בסבב הקודם להיות חלק בממשלה עם הימנעות שלהם ואנחנו לא הסכמנו. כל השאר תלוי בקווי יסוד, אם דרעי, ליצמן וגפני יסכימו לתחבורה ציבורית בשבת או לנישואים אזרחיים או לגיור על ידי רבני עיר או גיוס של כל בני השמונה-עשרה, לא רק חרדים, גם ערבים מוסלמים, נוצרים, יהודים צ'רקסים - כולם, אז אין שום בעיה גם איתם". 

אמרת שאתה רוצה לקדם את רבני צהר, אתה חושב שרבני צהר יעודדו או יאשרו תחבורה ציבורית בשבת? 

"אנחנו מדברים על ממשלה ציונות וליברלית. כל האבות המייסדים, לפחות בתפיסה שלי, נסעו בשבת, מידי פעם אכלו גם כשר והיו כנראה יהודים לא פחות טובים מדרעי וגפני. טרומפלדור, ז'בוטינסקי והרצל נסעו בשבת ולא בדיוק הקפידו על הכשרות.  יחד עם זה, אנחנו מבינים שאי אפשר לקבל מאה אחוז, אבל לפחות חלק ניכר מהדרישות שלנו - שזה הכל היגיון אנושי פשוט.  

הדרישה שלנו לפתיחת עסקית בשבת ותחבורה ציבורית אנחנו רוצים להעביר לשלטון המקומי, כל עיר ועיר תחליט על פי הצביון של העיר, בשביל זה יש חוקי עזר, מועצת עיר וראש עיר. ברור שבני ברק זה לא תל אביב ואלעד זה לא אילת. אנחנו לא רוצים לכפות על אף אחד שום דבר, אני הראשון שאתנגד לפתיחת עסקית בשבת בבני ברק. 

אין כל קשר בין יהדות לבין מה שמטיפים היום עסקנים חרדים, לדעתי הם מטיפים לעבודה זרה ולא ליהדות. אני לא מכיר שכתוב בתלמוד בבלי, תלמוד ירושלמי או בשולחן ערוך שאסור לשרת בצבא. יהושע בן-נון ודו המלך היו לוחמים. גם אחרי גלות בבל חזר ערב רב, פשוט אז היו מנהיגים רוחניים הרבה יותר רציניים וגם אז הרבנות הראשית ידעה לפתור את הבעיה עם גיור המוני, פשוט פעם היו לנו עזריה ונחמיה ולא יצחק יוסף ואחרים. רות המואבייה בחיים לא היתה עוברת גיור אצל יצחק יוסף או הרב לאו". 

ישראל ביתנו הגישה עתירה נגד הרב יצחק יוסף וקראה לפטר אותו, אתה חושב שזה להשתמש בדמות ממלכתית לקמפיין בחירות? 

"מי שפסל את עצמו מלהיות דמות ממלכתית זה הרב יצחק יוסף בעצמו. ברגע שהוא יצא בהשתלחויות נגד עולי חבר העמים, שזו גזענות נטו, וטען שהם קומוניסטים, גויים והולכים לכנסיות. ואם מוסיפים את כל ההתבטאויות הקודמות שלו, התלונה הקודמת נגדו הוגשה ב-2018 לממונה במאבק נגד הגזענות במשרד המשפטים, שהוא אומר אז שכושים הם קופים, אבל שום דבר לא נעשה והוא לא חזר בן מכל הדברים האלו. אגב, יש לו גם השתלחויות נגד נשים. לכן, אדם כזה, שאמור להיות מנהיג רוחני לפשר בין מחלוקות ולאחר בין כל חלקי העם, אני לא מבין איך הוא אמור לכהן בתפקיד ממלכתי כל כך חשוב".  

אתה טענת שבנט ושקד משוועים לברוח מנתניהו, אבל גוש הימין שוב חתם על אמנת נאמנות לנתניהו ואתה נשארת לבד? 

"האמנה הזו היא אמנה בנוסח צפון קוריאה. נתניהו לא מאמין עליהם ולא סומך עליהם, גם בנט כבר היה בדרך לשקם את ברית האחים שלו עם כחול לבן, רק כדי למנוע מעבר של בנט, שקד ומתן כהנא לצד השני נתן לו את משרד הביטחון. אני בטוח שכל הזובור שהם עוברים יומיום אצל נתניהו, אנשים לא סולחים על דבר כזה, גם אם אנשים אומרים מאה פעם ביום שהם יתמכו רק בנתניהו, המסקנה שלי ברורה- בהזדמנות הראשונה הם יברחו משם". 

 לפני מספר ימים ביקרת בשומרון ואמרת שיש לתכנית הזו את שמונה האצבעות של ישראל ביתנו

"אני אומר את זה גם היום. מה מונע מנתניהו להביא את הריבונות הישראלית להצבעה בכנסת, יתרה מזאת , אנחנו הגשנו לפני מספר חודשים הצעת חוק לסיפוח בקעת הירדן, מי שטרפד את זה היה נתניהו".

אתה חושב שנכון לעשות את זה גם בלי הסכמת האמריקאים? 

"בטח, בגין ביקש הסכמה ממישהו כשהוא העביר את חוק רמת הגולן בשלוש קריאות ביום אחד? בקעת הירדן זה קונצנזוס ישראלי מקסימאלי מאז תכנית אלון דרך רבין ועד גנדי. ברגע שנתניהו יביא את זה להצבעה, אנחנו נתמוך, הוא יכול להביא את זה גם השבוע

בפעם הקודמת הוא הביא את חוק המצלמות שבוע לפני הבחירות וגייס את כל האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל להצביע ולדעתי הוא הוסיף לאיימן עודה עוד שניים שלושה מנדטים. היום שום דבר לא מפריע לו. 

תכנית המאה היא טובה מאוד והנשיא טראמפ הוא ידיד גדול של מדינת ישראל. פעם ראשונה שמישהו מניח תכנית שלוקחת בחשבון אינטרסים ישראליים חיוניים, אבל בעיתוי הכי גרוע. להביא 35 יום לפני בחירות תכנית כזו זה להפוך אותה לכדור פינג-פונג או למכשיר למאבק אלקטורלי קצר טווח. הם פוגעים בתכנית". 

אתה רומז שהיתה כאן התערבות בבחירות בישראל? 

"חס וחלילה, הנשיא טראמפ דיבר על התכנית הזו מהרגע הראשון, אבל שנתניהו ניסה לנצל את זה לצרכים אלקטוראלים, זו פגיעה בתכנית עצמה". 

אתה בעד הקמת פלסטינית? 

"אני לא יודע להתייחס לתכנית כה מורכבת, 181 עמודים, כמו כל שאר חברי הכנסת. אני כנראה לא כל כך מוכשר, כי רובם קבעו את דעתם על התכנית בלי לקרוא אותה ולפני שהיא התפרסמה. אני בן-אדם יסודי ואוהב לקרוא כל משפט וכל מילה פסיק יש משמעות, בטח בתכנית כזו.

צריך להבין איך היא מסתדרת עם המציאות שלנו, כי אם רוצים לוותר על קרקע ריבונות בשטחי מדינת ישראל צריך לקיים משאל עם. גם יש חוק ירושלים מאוחדת ואם רוצים לשנות אותו צריך רוב מיוחס, של שני שליש, בכנסת. יש שם הרבה פרטים שצריך ללמוד. לקח לנו ארבע שנים להעביר את חוק המרפסות, אז צ'ק-צק להעביר כזו תכנית זה לא פשוט. אני לא צופה שאנחנו נלך ליישום התכנית מיד לאחר הבחירות ואפילו לא בחודש הראשון, אבל בסופו של דבר זה טוב שיש חזון". 

ציינת שאנחנו נמצאים בתקופה ביטחונית מורכבת, מה לדעתך על התנהלות של שר הביטחון בנט? 

"אני מודה שאני לא אובייקטיבי, שבועיים לפני בחירות זה לא יהיה רציני שאני אתן הערכה לשר הביטחון בנט. הדבר היחידי שאני יכול להגיד לפני נתונים אובייקטיביים, הוא היה שר החינוך ארבע שנים ובמבחני פי"זה התרסקנו וכל מערכת החינוך שלנו התרסקה. הוא מייצג ציונות דתית, ומייצג חלק חשוב בעם ישראל, בתקופתו כשר הדתות מי שמונה לרב הראשי זה הרב יצחק יוסף ולא נציג של הציונות הדתית. 

לצערי בשנים האחרונות אחרונו רואים השתלטות של החרד"לים על הציונות הדתית. הכרתי היטב את זבולון המר, עבדתי איתו די הרבה, אין שום דבר משותף עם הציונות הדתית שיש לנו היום עם סמוטריץ' והרב רפי". 

צפו בראיון המלא: https://youtu.be/zDtTG0ieaGM