איילת שקד חוששת: "כחול לבן והליכוד בדרך לממשלת אחדות"

יו"ר הימין החדש תוקפת באולפן כיפה את כחול לבן על הקריצה לציונות הדתית הליברלית: "שלא יטיפו לי על דת ומדינה", אך גם כועסת על הציבור הליברלי: "הוא ימצא נציגים הרבה יותר נאמנים וטובים בימינה, מאשר לרעות בשדות זרים של השמאל" ומגלה - האם תתמודד על ראשות הבית היהודי בקיץ הקרוב?

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 06/02/20 19:38 יא בשבט התשפ

איילת שקד חוששת: "כחול לבן והליכוד בדרך לממשלת אחדות"
איילת שקד באולפן כיפה, צילום: כיפה

בצל ההתחממות הביטחונית, יושבת ראש הימין החדש, ח"כ איילת שקד מסבירה מדוע לא ימליצו על בני גנץ לראשות הממשלה, אך חוששת שימינה תישאר מחוץ לממשלת האחדות, וטוענת כי אין לדתיים הליברלים מה לחפש בכחול לבן. 

אנחנו בעיצומו של התחממות ביטחונית. זה נראה שלא משנה מי עומד בראש המערכת, בנט, ליברמן או נתניהו, המדיניות הביטחונית נותרת מדיניות של הכלה? 

"המדיניות הביטחונית השתנתה. זה לא אומר שביום אחד אפשר להפסיק את פיגועי הטרור שיש במדינת ישראל כבר מאה שנה. בנט במשרד הביטחון קבע שדין בלון כדין רקטה ובגלל זה מגיבים לכל דבר".

יכול להיות שההתחממות קשורה בתכנית המאה? 

"זה יכול להיות קשור להרבה דברים, אבל זה בוודאי לא צריך להשפיע עלינו. אנחנו נמצאים בהזדמנות היסטורית להחלת הריבונות בבקעת הירדן וביישובי יו"ש, ולא צריך לחכות לאחר הבחירות, פשוט כי אנחנו לא יודעים להגיד מה יהיה. אז ברגע שיש הזדמנות ודבר כזה מונח על השולחן, צריך להחיל את הריבונות. זה יכול להיות פספוס המאה או סכנת המאה". 

החלת הריבונות לא תגיע לישיבת הממשלה הקרובה, יכול להיות שהגיע הזמן להגיד - זה לא יקרה עד הבחירות? 

"מה שנכון לעשות זה להצביע ימינה, כי יש לנו שני תפקידים משמעותיים, הראשון - ללחוץ על ראש הממשלה כן לעשות את זה עכשיו, והתפקיד השני הוא למנוע הקמת מדינת טרור פלסטינית. זה תלוי מה יהיה השלב הראשון. אם הוא יהיה החלת הריבונות, אז כבר לא תהיה מדינה פלסטינית, אבל אם הצעד הראשון יהיה מו"מ עם הפלסטינים - אז כבר לא יחילו ריבונות".

כחול לבן טוענים שהם יקבלו את תכנית המאה בכללותה בדיוק כמו נתניהו

"זה באמת מאוד מטריד אותי, מכיוון שכחול לבן תומכים בתכנית המאה ונתניהו והליכוד תומכים בתכנית כפי שהיא, ובהחלט יש חשש שתקום ממשלת אחדות בלי ימינה כי אנחנו מפריעים. התכנית שלנו היא למנוע הקמת מדינה פלסטינית. אני בהחלט חוששת מהתרחיש הזה, אבל אנחנו כן עובדים על מנת שיהיו לימין 61 מנדטים.

"בבחירות האחרונות הציונות הדתית - ביחס לעצמה - הצביעה באחוזים נמוכים מבעבר. המטרה שלנו היא שהציונות הדתית תצביע באחוזים מאוד גבוהים, אפילו יותר מכל מערכת בחירות - אנחנו רוצים להגיע ל-80% הצבעה, והכי חשוב - לא להצביע למפלגה שלא עוברת את אחוז החסימה. כרגע בסקרים עוצמה יהודית עומדת על אחוז אחד, צריך להציל את המנדט הזה ולא להצביע להם". 

הסיכויים שכחול לבן יסכימו לשבת עם נתניהו תוך כדי ניהול המשפט שלו הם כמעט אפסיים.

"אני לא מסכימה איתך. עכשיו כשנושא החסינות ירד מהפרק, ותכנית טראמפ על השולחן, אנחנו בימינה חוששים שתקום ממשלת אחדות שתשאף להקים מדינה פלסטינית". 

אז אם לכחול לבן והליכוד יש את אותו מתווה מדיני, ולכם יש את היכולת להפסיק את הפלונטר הפוליטי, ואולי להיות לשון המאזניים - למה שלא תסכימו לשבת תחת בני גנץ? 

"אנחנו כבר אמרנו הרבה פעמים שנמליץ על נתניהו, כי הוא ראש מפלגת הימין הגדולה בכנסת. בני גנץ הוא איש שמאל. השאיפה שלנו היא להקים קואליציה עם לפחות 61 מנדטים, ואם הציבור הימני יצא להצביע זה יקרה, התפקיד של נתניהו הוא להוציא את את המצביעים בערים הליכודיות, התפקיד שלנו זה להוציא את הציונות הדתית והימין החילוני האידאולוגי.   

"כחול לבן זו מפלגת שמאל, יושבים שם אנשים שתומכים תמיכה גורפת במדינה פלסטינית, ושנלחמו במוסדות הכי מפוארים של הציונות הדתית, הם נלחמו בישיבות ההסדר, בשירות הלאומי, בגרעיניים התורניים. אנחנו רוצים להקים ממשלה עם הליכוד וגוש הימין".

כחול לבן מאתגרים אתכם מול הדתיים הליברלים ויכול להיות שזה נושא שאתם באמת חלשים בו כשהמדיניות היא חופש בנושאי דת ומדינה? 

"אני לא מאמינה שאנשים מהציונות הדתית יצביעו לכחול לבן, מכיוון שראשית - מדובר במפלגת שמאל שאומרת באופן מפורש, ציטוטים של עופר שלח, 'אנחנו נקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת'. דבר שני; לציבור הדתי יש צרכים ומפעלים, גם הילדים של הציבור הליברלי נמצא במפעלים האלו. 

"ברשימה שלנו יש הרבה יותר דתיים ליברלים מאשר בכחול לבן. לכחול לבן יש שניים - שלושה, זה תלוי את מי את סופרת. לנו יש את בנט, מתן כהנא, עידית סילמן, שרה בק ושולי מועלם. בימין החדש אנחנו מאמינים באמנת גביזון-מדן, אבל בכל הסכם קואליציוני יש סעיף, שעל כל שינוי בסטטוס קוו צריך את ההסכמה של כל חברות הקואליציה. כחול לבן התחננו לחרדים שייכנסו איתם לממשלה והיה מוכנים למכור להם הכל תמורת כניסה לממשלה, אז שהם לא יטיפו לי על דת ומדינה. יש לנו מטרה חשובה בקדנציה הקרובה, וזה שרב ציוני דתי יבחר לרב הראשי, אנחנו גם מאמינים בפוליטיקה של הסכמות, ואני חושבת שהציבור הדתי ליברלי ימצא נציגים הרבה יותר נאמנים וטובים בימינה, מאשר לרעות בשדות זרים של השמאל".  

צפו בראיון המלא: