הרב הראשי לירושלים: "לבחון מחדש מעמדן ההלכתי של מצוות התלויות בארץ"

הרב אריה שטרן התייחס למצוות ייצור שמן זית, וטען כי לאור הנתונים המצביעים על שהיית יותר ממחצית העם היהודי מחוץ לארצו, ייתכן שהמעמד ההלכתי של מצוות התלויות בארץ צריך להשתנות

משה סלע, חדשות כיפה
יז בשבט התשפ
,
12 בפברואר, 2020 16:47
הרב שטרן. בחינה מחודשת של מצוות התלויות בארץ

הרב שטרן. בחינה מחודשת של מצוות התלויות בארץצילום: לייב גיבינג שידורים חיים והפקות

אמירה מעניינת של הרב אריה שטרן היום (ד') בכנס מכון תורה והארץ שהתקיים במרכז האקדמי לב שבירושלים. רבה הראשי של ירושלים טען כי "יש לבחון מחדש את תוקף חיובם של המצוות התלויות בארץ בזמן הזה" וזאת כאשר הוא מתייחס לייצור שמן זית בישראל בהיבט המקצועי וההלכתי.

הרב שטרן הסביר כי ייצור שמן זית, כמו גם מצוות אחרות התלויות בארץ ונגזרו על ידי רבנן, צריכות להתקיים בזמן שרוב העם היהודי שוכן בארצו. עם זאת, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רק כ- 45% יהודים על פני כדור הארץ גרים בישראל, זאת בזמן שאין מניעה אמיתית לעלות לישראל. בדבריו קורא הרב שטרן לבצע בחינה מחודשת של מעמדן ההלכתי של מצוות התלויות בארץ וזאת על הרקע הנתונים של הלמ"ס. 
 
יש לציין כי להצעתו של הרב שטרן השלכות רבות מרחיקות לכת, בין ממוניות ומסחריות, ובין בהנהגות הנוגעות למגזר הפרטי, שכן הכרעות הלכתיות רבות הנהוגות בימינו מתבססות על כך שהחיוב במצוות אלו בזמננו מדרבנן.

12.02.2020

1. סליחה על בורותי (דודו)

אבל מתוך תוכן הכתבה ממש לא הצלחתי להבין על אלו הלכות מדובר, ואיזה שינוי אמור להיות.
המון מילים אך ללא שום הסבר.
נראה לי שכותבי הכתבה לא הבינו על מה הרב שליט"א דיבר ולכן גם לא הצליחו להסביר במה מדובר.

דווח על תגובה לא ראויה
12.02.2020

2. אלה חדשות! (או)

מתי הנחת אבן פינה? אשריך ישראל!!!!

דווח על תגובה לא ראויה
12.02.2020

3. רוב עם ישראל בארצו (ירושלים)

הנתונים של הלמס ואנשי האקדמיה הם של זכאי עליה ולא של יהודים על פי ההלכה עם תעודות!!!

דווח על תגובה לא ראויה
12.02.2020

4. לא לבד (יוסף בן דוד)

תודה לך מגיב 1. חשבתי שרק אני לא מבין במה מדובר בכתבה.

דווח על תגובה לא ראויה
12.02.2020

5. משה סלע אני מחזיר אותך לבית הספר לעיתונות ! (כף חובה)

מה זה צריך להיות? גיבוב מילים!
רוצה לתת כותרת- תן משהו ברור.
רוצה לכתוב תוכן- קודם תבין אותו.
אל תשפריץ מילים סתם. סתם כדי למלא את הפיד.
ואני יודע שיש אדם מאוחרי המקלדת וכדי לא לפגוע אדון אותך לכף זכות שזו מעידה חד פעמית. היית פשוט מאוד עייף.
לפחות כך אני מקווה.
לילה טוב.

דווח על תגובה לא ראויה
13.02.2020

6. הסבר למגיבים על תוכן הכתבה (כולל מגיב 5)

ראשית, תגובה ל-5:
לצערי, כל התקשורת, ואתר זה לא יוצא דופן, עסוקים בנתינת כותרות ללא יותר מדי תוכן. לפחות פה המלל קצר יחסית ולא הלאה אותנו בפרטים מבלבלים ולא מדוייקים. לכן גם אין פירוט - הוא לא הדובר של הרב, והרב בוודאי לא פירט יותרמדי בשיחה קצרה בכנס המיועד לאנשים שממילא מבינים במה מדובר. לכן, מהבחינה הזו, נעשתה עבודה טובה - דווח מה הרב אמר בלי לתת "פרשנות" המעוותת.

לא הייתי בכנס ודברי הרב לא מפתיעים אותי, וכאן אתייחס בקצרה למה אולי הכוונה.
שמיטה היא מצווה התלויה בארץ אבל גם "בזמן שרוב יושביה עליה". הכוונה, רוב עם ישראל בארץ ישראל (מתי מתמלא תנאי זה - דיון בפני עצמו). זה מצב שלא היה מימי בית ראשון!
כאשר רוב יושביה עליה, חוזרים דיני היובל (שנת ה-50) ודיני השמיטה חוזרים להיות דאורייתא. להבנתי שלי, יש לזה השלכות מרחיקות לכת, כגון הסתמכות על היתר מכירה ופרוזבול (ועוד נושאים). הרי אם התקנות האלה מתבססות על כך ששמיטה היא דרבנן, הרי שעם החזרת המצווה כתיקונה מדאורייתא, לא ניתן להסתמך עליהם. מעבר לכך, כלל בסיסי: ספק דאורייתא לחומרא, ספק דרבנן לקולא. זאת אומרת, כל גישת פסיקה מקילה בנושאי שמיטה (כגון היתר מכירה ופרוזבול) כבר לא יהיה ניתן להסתמך עליהן, ויהי חובה בכל ספק לפסוק לחומרא.

אני משער שזה לבד מבהיר איזה מהפך אדיר (וחיובי, כמובן) זה עושה!
חזרה למצוות כתיקונן! עם זאת, זה דורש מהפך גדול מאד בהתארגות ובהבנה שלנו וכדאי להתכונן...

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

פרץ, בנט ושקד צילום: הותר לשימוש

בכיר או בינוני: איך הפך משרד החינוך לתיק של הציונות הדתית?

קרא עוד