לאחר שנים: תנועת נאמני תורה ועבודה נפרדת מהקרן החדשה לישראל

הארגון, שספג ביקורות נוקבות על הכספים שקיבל מהקרן האמריקנית, הודיע כי יפסיק את ההיתמכות התקציבית בקרן. "השקפות העולם אינן מתיישבות ומעוררות קשיים ציבוריים"

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 07/02/20 09:36 יב בשבט התשפ

לאחר שנים: תנועת נאמני תורה ועבודה נפרדת מהקרן החדשה לישראל
הקרן החדשה לישראל. תפסיק לתמוך, צילום: פלאש 90, הדס פרוש

תנועת נאמני תורה ועבודה הודיעה כי היא מפסיקה להיתמך על ידי הקרן החדשה לישראל, כך מתפרסם הבוקר (ו') במקור ראשון. לאחר ביקורות נוקבות ונשנות מצד רבים על כך שהתנועה מקבלת סכומי כסף רבים מארגון השמאל הישראלי, התקבלה לאחרונה ההחלטה לבצע את המהלך להפרדות מהקרן. יו"ר התנועה אסף בנמלך, הפיץ לאחרונה מכתב לחברי הוועד המנהל של התנועה ולעובדים, המעדכן כי בשנת 2020 לא תפנה התנועה לקרן החדשה בבקשה לסיוע כלכלי.

שמואל שטח. מנכ"ל נאמני תורה ועבודה

שמואל שטח. מנכ"ל נאמני תורה ועבודה. נפרד מהקרןצילום: יח"צ

בנמלך כתב במכתבו "אבקש לעדכן כי נפגשתי לפני ימים אחדים עם מנכ"ל הקרן החדשה מיקי גיצין, והודעתי לו על החלטת התנועה לא להמשיך להגיש בקשת תמיכה מהקרן בתום שנת התמיכה הנוכחית", יו"ר התנועה הוסיף כי "בד בבד עם הדיאלוג שלי מול ראשי הקרן על האפשרות להגדרה מחודשת של מדיניות הקרן בעניין תמיכות שהיא מעניקה… שאינן מתיישבות עם השקפת עולמה של תנועת נאמני תורה ועבודה ומעוררים קשיים ציבוריים ביחס אלינו".

10 אחוזים מתקציב התנועה היה עד כה מכספים שהוזרמו על ידי הקרן החדשה לישראל, וכעת בתנועה יצטרכו לחפש מקור תקציבי חלופי. בנמלך ביקש מהעובדים להבין את קיצוץ הפעילות הצפוי בעקבות הוויתור על התמיכה הכספית מהקרן, ואף ביקש מהם "השקעת מאמצים רבים בגיוס משאבים לפעילות התנועה". בשנת 2012 עמד תקציב התנועה על 1.6 מיליוני שקלים, והקרן החדשה לישראל הייתה גדולת התורמים – היא העניקה אז כ־300 אלף שקלים.

הדיון הערכי והמהותי בתנועה, בעד ונגד קבלת התמיכה מהקרן הפילנתרופית האמריקנית־ישראלית, נמשך זה מספר שנים. רוב התרומות שמגיעות לקרן החדשה הן מיהודים פרוגרסיבים, שמבקשים להשפיע על תחומים מגוונים בישראל ובהם נושאי דת ומדינה.

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר: ״לאחרונה, בעקבות הליך של דיאלוג בין ראשי הקרן ליו"ר התנועה בנוגע למדיניות התמיכות של הקרן, הוסכם על אי חידוש התמיכה. אנו מודים לקרן ולראשיה על תמיכתה בתנועה, שנעשתה ללא כל התניה או בקשת תמורה".

מהקרן החדשה לישראל נמסר: "יותר מעשרים שנה הייתה הקרן החדשה לישראל עמוד תווך מרכזי שעליו נשען ארגון נאמני תורה ועבודה בתמיכה של מיליוני שקלים, שהביאו לשינויים אדירים בחברה הדתית־הליברלית בישראל. לאחר דיונים ארוכים עם נאמני תורה ועבודה על כיווני הפעולה של שני הארגונים, הוחלט על סיום התמיכה. הקרן החדשה לישראל ממשיכה לתמוך בתחום, ותפנה את משאביה לשחקנים נוספים".