קושנר מבהיר: "ישראל התחייבה שלא להחיל ריבונות עד לאחר הבחירות"

יועצו הבכיר של טראמפ מפרזל את הערפל סביב הריבונות וטוען כי צעד כזה לא יתרחש בטרם הבחירות. במידה וגנץ ירכיב את הממשלה הבאה, החלת הריבונות תתגלגל לפתחו

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 07/02/20 08:57 יב בשבט התשפ

קושנר מבהיר: "ישראל התחייבה שלא להחיל ריבונות עד לאחר הבחירות"
קושנר ונתניהו. לא יהיה צעד דרסטי, צילום: פלאש 90. מתי שטרן

יועצו הבכיר של דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, טוען בשיחה עם כתבים כי ישראל התחייבה שלא לבצע החלת ריבונות בשטחי יהודה ושומרון עד לאחר הבחירות. קושנר הוסיף כי לתוכנית שתי מטרות עיקריות: לאפשר לפלסטינים הזדמנות לחיים טובים יותר, והבטחת ביטחונה של ישראל. נזכיר, כי ראש ההמשלה בנימין נתניהו התחייב עת שהה בוושינגטון כי יחיל את הריבונות בהזדמנות הראשונה שתקרה בדרכו, אך נראה כי זה לא צפוי לקרות בחודשים הקרובים. במידה ובני גנץ ירכיב את הממשלה הבאה, ההחלטה בנושא תתגלגל לפתחו.

נזכיר, כי השבוע הגיעו ראשויות יהודה ושומרון לירושלים בכדי לדרוש מראש הממשלה להחיל ריבונות בהקדם האפשרי, אך נתניהו הבהיר להם כי הדבר לא תלוי לגמרי בו, וכי יש להביע להבנה תחילה עם הממשל בוושינגטון. עוד יצויין, כי מיד לאחד הצגת תכנית המאה גורמים בממשל האמריקני ביקשו הן מהצד הישראלי והן מהצד הפלסטיני שלא לבצע צעדים דרסטיים, זאת במטרה לתת לדברים להתעכל ולבדוק היתכנות לקיום התכנית.

תכנית המאה לא התקבלה בעין יפה ברשות הפלסטינית. נשיא הרשות מחמוד עבאס הודיע כי יפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל, ויצא במסע הסברה בינלאומי בו ביקש להשיג תמיכה ממדינות העולם בכדי לגרום לארצות הברית לקבל את עמדת הפלסטינים, שדורשים שלא לקבל את התכנית. מי שסייע במאמצים של אבו מאזן הוא ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד אולמרט, שקיים עמו מסיבת עיתונים והביע תמיכה בעמדתו.

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט

אולמרט. סייע לאבו מאזןצילום: פלאש 90

יש להוסיף, כי תכנית המאה איננה פתרון מושלם לישראל שכן היא מבקשת לכונן מדינה פלסטינית לצד ישראל, במידה והפלסטינים יודיעו כי פניהם לשלום. יחד עם הדרישה הישראלית להחיל ריבונות מיידית, דבר שלא צפוי לקרות, קיימת גם דרישה שלא לאפשר לפלסטינים להקים מדינה. בכל אופן, כרגע נראה שהדברים תלויים בצעדים שהרשות הפלסטינית תנקוט. 

בתגובה לדבריו של ג'ראד קושניר המתפרסמים היום, אומר ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן:
"המקור הבכיר ביותר בממשלת ישראל הוא העומד בראשה, בנימין נתניהו, והוא אומר לנו אחרת מג'ראד קושניר. הסתירה הזו זועקת. הציבור ביהודה ושומרון, ובישראל כולה, מבקש לדעת מה האמת ומה התכנית. מבחינתנו אין אפשרות אחרת מאשר סיומו של הממשל הצבאי והחלה מיידית של החוק הישראלי ביהודה ושומרון. ולא רק שמותר לעשות זאת לפני הבחירות, אלא חובה היא. אזרחי ישראל רוצים לדעת למי ולמה הם מצביעים- לראש ממשלה מחולל ריבונות או לאמירותיו של קושניר שבדחיותיו המסוכנות של ההצעה שלו עצמו, מנציח את הסכסוך במזרח התיכון".