קס סמאי אליאס: "נגמרה האפליה ברמה הממסדית"

הקס של ראשון לציון קס סמאי אליאס בראיון לכיפה, מגיב להחלטה המאוחרת של הרבנות על ההכרה ביהדותם של יוצאי אתיופיה :"החלטה חשובה מאוד". מכריז שמעכשיו תמה האפליה: "מי שינהג אחרת אנו נתבע אותו". ומקווה שההחלטה תסייע גם בהשבת יתר הקהילה שעוד באתיופיה

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 20/01/20 13:00 כג בטבת התשפ

קס סמאי אליאס: "נגמרה האפליה ברמה הממסדית"
קס סמאי אליאס, צילום: באדיבות המשפחה

התגובות על ההחלטה של הרבנות הראשית להכיר ביהדותם של יוצאי אתיופיה על בסיס פסיקתו של הרב עובדיה יוסף, מעוררת הדים בקהילה האתיופית. בעוד שרבים מתרעמים כי לקח זמן רב מידי כדי לאפשר את הדבר המובן מאליו, עדיין שמחים שבסופו של דבר ההכרה הגיעה. 

הקס של ראשון לציון, קס סמאי אליאס, התראיין לכיפה והביע את דעתו על הנושא. 

מה כבוד הקס חושב על ההחלטה של הרבנות להכיר ביהדותם של יוצאי אתיופיה?

"החלטה חשובה מאוד, רק חבל שלקח איחור של ארבעה עשורים. בסה"כ מדובר בהחלטה חיובית, אנו קיימנו מאבק בנושא, נפגשנו עם הרבנים ובמיוחד עם הרב הראשי הרב יצחק יוסף. התייחסנו בין היתר גם על נושא הנישואים וההכרה בהם. יאמר לזכותו של הרב יוסף שלפני שנה הבטיח לנו כי הוא יקדם את הנושא וכך היה". 

הרב יצחק יוסף

"הבטיח וקיים" הרב יצחק יוסףצילום: פלאש 90. דוד כהן

לאילו השלכות הקס מצפה כעת?

"ברמה המדינית לא יעשו יותר אפליות כמו שנעשו עד עכשיו אחרי החסות שניתנה על ידי הרבנות הראשית. גופים פרטיים עדיין יכולים להפלות, אבל ברמה הממסדית זה נגמר, ומי שינהג אחרת אנו נתבע אותו. כעת נבקש מהרבנות להבהיר את ההחלטה באופן חד משמעי לכל המוסדות הללו, שלא יהיו עוד מקריי יקבי ברקן או אפליות כלפי נשים במקוואות". 

ההכרה של הרבנות תקפה גם לשארית הקהילה שעוד באתיופיה? זה יסייע בחוק השבות?

"ההחלטה היא רק כלפי ביתא ישראל, אך אני מאמין שההחלטה תסייע גם להם. בכל זאת נאמר "ישראל שחטא- ישראל הוא" אז גם כאלו שיצטרכו לעבור גיור זה יעבור בצורה פרטנית ולא כוללנית. ודאי שישנה התייחסות שונה ליהודי ה"פלשמורה" והם כן נדרשו לעבור גיור לחומרה, ובצדק.

אבל עדיין לצערי השבתם של יהודי אתיופיה לישראל עדיין עובדת מאוד לאט, וכדי לאפשר עלייה של כל אדם יש לעשות רעש וצלצולים. לכן אני מקווה שההחלטה תקדם אותנו גם במישור הזה, שמשפחות מפורקות תוכלנה להתאחד שוב. דבר נוסף שאני מקווה שיקרה שהקסים יהפכו יותר מעורבים בעצמם ופעילים למען העלאתם של שארית היהודים שעוד שם"   

יוצאי אתיופיה. ארכיון. למצולמים אין קשר למאמר

פליטת יהודי אתיופיה. "לצערי השבתם עובדת לאט, נקווה שההכרה תסייע"צילום: מטה ההמאבק להעלאת יהודי אתיופיה