הרב שרלו על החלטת הרבנות: "זוהי התגברות על גזענות מאוסה ובזויה"
הרב יובל שרלו מתייחס להחלטה להכיר ביהדותם של יוצאי אתיופיה: "זוהי הכרה כי דווקא עולם התורה מחויב להוביל את היחס הראוי ליהודים שנפרדו ממרכז היהודי לפני אלפי שנים ועתה שבים אליו בחזרה"

צילום: shutterstock
"אִם־יִהְיֶ֥ה נִֽדַּחֲךָ֖ בִּקְצֵ֣ה הַשָּׁמָ֑יִם מִשָּׁ֗ם יְקַבֶּצְךָ֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ וּמִשָּׁ֖ם יִקָּחֶֽךָ" (דבר' ל׳ : ד) / הרב יובל שרלו
אם אכן הרבנות הראשית לישראל אישררה מחדש את קבלת פסקו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל – זוהי בשורה גדולה. זכות גדולה היא לה על דרך זו.
זוהי התגברות על גזענות מאוסה ובזויה.
זהו תהליך תיקון של התייחסות לאדם בשל צבע עורו.
זוהי קבלת עמדה הלכתית אמיצה מאוד.
זוהי הכרה כי דווקא עולם התורה מחויב להוביל את היחס הראוי ליהודים שנפרדו ממרכז היהודי לפני אלפי שנים ועתה שבים אליו בחזרה.
זוהי העמדת 'שרותי הדת' במקום הראוי להם.
וזוהי תרומה אדירה לחברה הישראלית, שמקבלת שוב דחיפה משמעותית ביותר, לבער מתוכה את גילויי הגזענות, להכיר בחשיבות התהליך המורכב של השתלבות השבים מאתיופיה ועדינותו, ולפתוח את השערים כולם – שערי המציאות ושערי הלב – כדי שנהיה "גוי אחד בארץ".
התורה ונביאי ישראל ביטאו לרוב את חזון קיבוץ הגלויות כצעד הראשון והמשמעותי של כינוסנו מחדש בארץ ישראל, ופתיחת שערי גאולה אפשרית. זכות גדולה היא לנו לחיות בהופעת החזון הזה, ולהמשיך להתפלל ולצפות ל"ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים".
הרב יובל שרלו מפעיל רשת של קבוצות ווטסאפ, ערוץ טלגרם ועמוד פייסבוק, הקרויים 'זיקים', בהם הוא שולח מדי יום התייחסות קצרה במבט תורני על שלל נושאים. ניתן להצטרף לקבוצות הווטסאפ דרך הלינק.
1. זו התיפיפות נמוכה ובזויה!! (אוי ההתייפיפות)
הרבנות הראשית לא גזענית. יש דיון הלכתי, וטוב שהכריעו...
לא כולם כמוך הרב שרלו, שבעיקר איכפת להם ממה יאמרו בתקשורת...
2. איך תמיד הרב שרלו מצליח להתנשא (ייא)
למה תמיד הרב שרלו מדבר מעמדה מתנשאת? האם לא יכול להיות שפשוט ישנה מחלוקת לגבי מוצאם של בני העדה האיתיופית, בלי קשר לשום גזענות ועוד דברים שנח לרב שרלו לטפול על הרבנות הראשית. פשוט נמאס.
3. מחילה, מביך (גוליבר)
סגנון עיתונאי נמוך.
הרבנים הראשיים שדרשו גיור לחומרא
היו גזענים?
(הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא)
חבל מאוד
4. סליחה אבל לא נפרדו ולא נעליים (תמר )
מחקרים גנטיים מראים שאין ליהדות אתיופיה קשר לשאר עדות ישראל שיש קשר גנטי בין כולן, יהדות תימן יש לה קשר קטן יותר ויהדות אתיופיה בכלל אין. זה מראה שמדובר באנשים שהצטרפו לדת היהודית ומכון זה ניתן להגדירם כיהודים אבל אי-אפשר להגיד שהם נפרדו וחזרו, זה מיתוס.
5. הרבנים שנגד, זה בגלל צבע העור?? (מד)
6. ב. "באתיופיה אמרו לנו כל הזמן נציגי הסוכנות שאנחנו יהודים גמורים ושאין שום חשש לגבי הייחוס שלנו ליהדות. כשהגענו לארץ אמרו לנו שאנחנו צריכים להתגי (דח)
מדברי מחנך אתיופי.סרוגים. ב. "באתיופיה אמרו לנו כל הזמן נציגי הסוכנות שאנחנו יהודים גמורים ושאין שום חשש לגבי הייחוס שלנו ליהדות. כשהגענו לארץ אמרו לנו שאנחנו צריכים להתגייר בגלל ספק על ייחוס יהודי אתיופיה. האשמתם את הרבנות הראשית באטימות ובגזענות, אבל האמת היא שאתם אשמים! למה שיקרתם לנו מלכתחילה? מה הועלתם? כמה צער גרמתם לנו בשקר שלכם. השתמשתם בנו ככלי ניגוח נגד החרדים ואנחנו היינו כלי המשחק שלכם!"
ג. "באתיופיה חיינו בכפרים, ועבדנו כרועי צאן ובחקלאות. בני העדה כבר מגיל צעיר מאוד עבדו בעבודות כפיים ובעבודת אדמה. כשהגענו לארץ, שמו אותנו בבתי ספר רגילים ולא מקצועיים מטעמים חברתיים: אנחנו לא נפלה את האתיופים ונתייחס אליהם כאזרחים סוג ב'. אז מה עשיתם? שלחתם אותנו ללמוד מתמטיקה והיסטוריה לבגרות, כדי שיהיה לנו שוויון הזדמנויות כמו לצברים. בפועל, רבים נשרו מן הלימודים. אלו שלא נשרו, השיגו ציונים נמוכים להחריד ולא הצליחו להתקדם אקדמית. כמה אחוזי אבטלה ופשיעה יש באוכלוסייה האתיופית בגללכם! למה הפכתם את מקצוע החקלאות לפחיתות כבוד עבורנו והפקרתם את פרנסתנו על ידי נתינת המקצוע לתאילנדים?"
7. דעותיהם של פוסקי דורנו בדבר יהדותם של בני קהילת ביתא ישראל נחלקות, כדרכן של מחלוקות הלכה, לשלושה ראשים. יש המחמירים, ובהם שני הפוסקים המנוחים הרב אליע (ד)
8. מה זה קשור לגזענות? (אודי)
אם גוי קורא לעצמו יהודי, אז אם אנחנו לא מקבלים אותו זה גזענות?
9. מה זה קשור לגזענות? (אודי)
אם גוי קורא לעצמו יהודי, אז אם אנחנו לא מקבלים אותו זה גזענות?