מתקפה על הרב יצחק יוסף: "עליו להתנצל על דבריו המבישים"

דבריו של הרב הראשי לישראל על העולים מחבר העמים ועל בתי הדין לגיור עוררו סערה, ובמערכת הפוליטית ובעולם הרבני-תורני מגנים את הדברים. יאיר לפיד: "העולים הם אחינו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/01/20 08:42 י בטבת התשפ

מתקפה על הרב יצחק יוסף: "עליו להתנצל על דבריו המבישים"
עולים חדשים לישראל. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: פלאש 90. נתי שוחט

מתקפה על הרב הראשי לישראל. בעקבות דבריו של הרב יצחק יוסף שהובאו ב-ynet, בהם תקף את עולי ברית המועצות לשעבר, וטען שחלקם הגדול גויים ושונאי דת, שהובאו לישראל רק כדי להוות משקל נגד פוליטי לחרדים, וכן באזהרתו שלא לקבל כמובנים מאליהם את הגיורים של בתי הדין הממלכתיים לגיור, במערכת הפוליטית ובעולם הדתי-רבני מגנים את הדברים. 

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ: "על שנאת חינם חרב בית המקדש.  טוב יעשה הרב הראשי הספרדי אם יתנצל בהקדם על דבריו.
החזון הציוני עודד עלייה וקיבוץ גלויות לארץ ישראל ומדינת ישראל מאז ראשית הציונות. התבססנו צבאית, כלכלית ותרבותית, בין השאר, בזכות העלייה מברית המועצות- עליה שהביאה איתה מטען תרבותי, מדעי וחברתי מבורך.
הישראלים דוברי הרוסית, אלו שעלו ואלו שנולדו כאן הם שווים בין שווים בחברה הישראלית. הם פטריוטים המשרתים בצה"ל, הם נמצאים בכל עמדות המפתח במדינה. ואנחנו נדאג שהמגמה הזו תגדל ותתחזק. 
עוצמתו של העם היהודי באחדותו".

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) כתב: "עולים מברית המועצות לשעבר הם לוחמים בצה״ל המגינים על חיינו, הם רופאים ורופאות, אחים ואחיות הנמצאים עכשיו בבתי החולים. העולים הם הבסיס לתעשיית ההיי-טק הישראלית. העולים הם אחינו. מה קרה ליהדות מקבלת ומאירת פנים שאינה עוסקת בעלבונות? על הרב הראשי להתנצל על דבריו המבישים והחמורים".

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב: "רק לפני ימים ספורים לעג הרב הראשי לישראל לציבור החילוני, כשייעץ להם לנסוע לאשדוד ולאכול חזיר והנה היום הוא כבר מסית נגד ציבור יוצאי חבר העמים, שעובדים, משרתים בצבא, עושים מילואים, משלמים מיסים ותורמים למדינה. הרב הראשי, שאמור להיות הדמות הרוחנית של כלל הציבור משתלח בבוטות בחלקים ממנו. דברי הרב הראשי הן גזענות ואנטישמיות לשמה ואי אפשר לעבור על כך לסדר היום. אנו דורשים את השעייתו מתפקידו לאלתר ונפעל שבעתיד הקרוב ייבחר רב ראשי מקרב הציונות הדתית, שידע להכיל ולחבק ולא להפריד ולפלג.
אני מצפה מראשי כל המפלגות לא לשתוק כמו דגים ולצאת בגינוי חריף לדברי הרב יוסף, על מנת למנוע פגיעה אנושה במרקם העדין של החברה הישראלית".

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון "עתים": הגיב לדברים: "ביום הקדיש הכללי, בו אנו מציינים את חורבן המקדש בגלל שנאת חינם, ראוי היה לרב הראשי להפיץ יהדות מחברת ומכילה ולא להטיל דופי בעם ישראל ולהרחיק אנשים מן היהדות. דבריו החמורים הם פגיעה אנושה בלכידות החברתית שלנו כעם.
נבקש לזכור את מסורת אביו של הרב הראשי, הרב כעובדיה יוסף זצ"ל, שעמד לצד העולים: "העליה החדשה מברית המועצות, אשר זכינו לה עתה בחסדי השם יתברך, לקרוא לשבויים דרור, ולהוציא אסירים בכושרות, מאחרי מסך הברזל שהיו נתונים בו זה למעלה משבעים שנה, תחת שלטון קומוניסטי אכזר ועוין, והנה הנם עולים לציון בהמוניהם לאלפים ולרבבות".

יו"ר ארגון רבני 'צהר' ורב העיר שהם, הרב דוד סתיו, אמר בתגובה: "בלתי נתפס שמי שעומד בראש מערכת בתי הדין והרבנים מפיץ שקרים על רבני ערים ומפקפק באמינות דיינים של הרבנות הראשית, רק בשל עמדות אחרות משלו. הרבנים הראשיים אחראים לפתרון בעיית ההתבוללות בישראל שנגרמת, בין היתר, בשל מחדליהם בתחום הגיור. צהר תמשיך לסייע לעולים להוכיח את יהדותם במסגרת מיזם שורשים, בשיתוף בתי הדין הרבניים".

הרב חיים אמסלם, שהרב יוסף האשים (ללא אזכור שמו), כי הגיורים בהם עסק מפוקפקים, זעם ואמר בתגובה: "זו טרגדיה שבראש פירמידת הרבנות בארץ יושב רב ראשי שאינו יודע את מקומו, כוחו בפיו להשמיץ ולפגוע בכל מי שעולה על דעתו, והכל בחסות הגלימה והתרבוש. הוא חושב שיקנה את מקומו בכותל המזרח של הרבנים, בכך שהוא ישמיץ ויילחם נגד הגיור המקרב והמקל, אך בדבריו הוא מגלה פעם אחר פעם את חוסר הבנתו בהלכות גיור, ולא עוד - אלא מגלה שאת פסקי אביו, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שהוא מתיימר לדעת ולפרסם, גם בהם אינו בקיא".

עוד אמר הרב אמסלם: "הגיע זמן לומר לו: היכבד ושב בביתך ושתוק! אל תדבר סרה בגרים ובגיורים, פן מן השמים יקפידו עליך ויבולע לך. כבר רב ראשי אחד הלך בסופו לכלא על פותחו פיו לדבר סרה בגיורים, ואחר כמעט היה כמוהו לולא זכות עמדה לו. בקרוב תסתיים הקדנציה של האיש האלים הזה, ונזכה לברך 'ברוך שפטרנו' ממנו ומגסות ורמות רוחו".

בארגון 'נאמני תורה ועבודה', מסרו בתגובה לדברי הרב הראשי: "אנו חשים בושה גדולה על דבריו של הרב הראשי, אשר גם אינם מדויקים, בלשון המעטה. גישתו הבדלנית והמדירה מוציאה מחוץ למחנה מאות אלפי בני זרע ישראל אשר שבו לכאן כחלק מן המדינה היהודית, ומשרתים בצבאה.
בנוסף, הרב הראשי שאך לפני שנה היה בעל סמכות החתימה על תעודות הגיור הממלכתיות, פוגע בדייני גיור ורבנים מוכרים וידועים רק משום שהם אינם מוצאים חן בעיניו. 
מוטב שהרב הראשי היה מאמץ חלק מגישתו המכילה של אביו כלפי מתגיירים ואלו השואפים להתקרב ליהדות ולישראל".

בארגון 'גשר', הפועל לחיבור וחיזוק הקשר בין חלקי העם השונים, הגיבו גם הם לדברים: "אמירתו של הרב הראשי פוגעת קשות בציבור העולים מחבר העמים, אולם לא פחות, בציבור הדתי אשר דוגל בעקרונות של אחדות ודרך ארץ כעקרונות יסוד של העם היהודי. עצוב שהרב הראשי, אשר תפקידו לחבר את כל חלקי העם לדת ולמסורת פועל בצורה חסרת רגישות ודרך ארץ ולמעשה
מנציח סטיגמות שגויות ודעות קדומות.
אנו קוראים לרב ולרבנות הראשית לפעול לקרב את העולים מחבר העמים ומכל מקום אחר בעולם ולעשות כל מאמץ שגם הם ירצו להתחתן עם רב ולהרגיש שייכים לעם היהודי".

גם ח״כ יעל גרמן (כחול לבן) הגיבה לדברי הרב ואמרה: "כל מי שאחדות העם חשובה לו צריכים לגנות את דבריו. במקום לפעול לאיחוד ולפיוס הוא ממשיך בהסתה מסוכנת ומסכסכת", תקפה גרמן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן