התחקירים על מבצע "חגורה שחורה": נוכחות אזרחים במתחם התבררה לאחר התקיפה

הרמטכ''ל קיבל את ממצאי התחקירים שבוצעו לאחר המבצע ברצועת עזה, מהתחקירים עלה כי היעד שבו שהו שמונת בני המשפחה בדיר אל-בלח סומן כמטרה צבאית גם בימים שלפני התקיפה. בסיכום התחקיר התקבלו כמה המלצות במטרה לצמצם מצבים כאלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/12/19 17:29 כו בכסלו התשפ

התחקירים על מבצע "חגורה שחורה": נוכחות אזרחים במתחם התבררה לאחר התקיפה
הרמטכ"ל בהערכת מצב באוגדת עזה, צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי קיבל היום (ג') לידיו את ממצאי התחקירים שבוצעו בעקבות מבצע ''חגורה שחורה'', במהלכו חוסל בכיר הג׳יהאד האסלאמי בהאא אבו אל-עטאא. התחקיר גם מתייחס על התקרית בדיר אל-בלח שבה נהרגו שמונה בני משפחה פלסטיניים, עולה כי הבית בו שהו זוהה כמתחם צבאי של הג'יהאד האסלאמי, עוד לפני שהיו שם. 

תקיפות צה"ל ברצועת עזה

תקיפות צה"ל ברצועת עזהצילום: עאבד רחים חאטיב, פלאש 90

מדובר צה"ל נמסר כי "בסיכום התחקיר התקבלו מספר המלצות שתכליתן לצמצם ככל הניתן את האפשרות שאירועים חריגים שכאלה יחזרו על עצמם". בצה"ל הגיבו "המטרה אושרה מודיעינית בפיקוד הדרום ביוני האחרון בהתאם לתו"ל המודיעיני הרלוונטי בצה"ל, ולאחר מכן, בהתאם לתהליך הנהוג בצה"ל, תוקפה מספר פעמים, האחרונה שבהן מספר ימים טרום תקיפתה".

המסקנה המרכזית הנובעת מהתחקיר היא כי מבצע 'חגורה שחורה' עמד בתכלית שהוגדר לו, יצירת תנאים לשיפור המציאות ברצועת עזה, וזאת באמצעות חיסול בהאא אבו אל-עטאא, פגיעה קשה במחבלי הג׳יהאד האסלאמי ותשתיותיו הצבאיות, צמצום הפגיעה באזרחי ישראל והימנעות מהיגררות למערכה רחבה.

בשתי יממות הקרב, סוכלו כ-25 פעילי טרור שעסקו בהוצאה לפועל של פעילות טרור במתווה ירי רקטות ושל פיגועים מורכבים יותר. בנוסף, הותקפו כ-100 מטרות תשתית של הארגון, בהן מתחמי ייצור אמל"ח ומוצבים במתחמים צבאיים. כתוצאה מפעולה זו שנסמכה על תהליכי הכנה מודיעיניים מורכבים ואינטנסיביים שננקטו בחודשים האחרונים, הוסב נזק משמעותי לארגון.

הרמטכ"ל סיכם כי ימי הקרב השיגו את מטרתם, הביאו להסרת איום מיידי על תושבי מדינת ישראל ויצרו תנאים טובים יותר להתמודדות של צה"ל ברצועת עזה.