התנועה למשילות נגד משרד המשפטים: "ניסו לעשות דמוניזציה למעבירי הביקורת עליהם"

משרד המשפטים ביקר בחומרה את הסרטון שהפיצה בתנועה למשילות. כעת התנועה משיבה מלחמה וטוענת: "לא היו בסרטון העלבות אישיות כלל אלא דיון לגופם של מעשים והחלטות של עו"ד דינה זילבר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/12/19 19:11 יד בכסלו התשפ

התנועה למשילות נגד משרד המשפטים: "ניסו לעשות דמוניזציה למעבירי הביקורת עליהם"
דינה זילבר, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שמשרד המשפטים השיב בחריפות לסרטון שהפיצו התנועה התנועה למשילות נגד סמכויות היועצים המשפטים, כעת התנועה משיבה מלחמה ומסבירה את הטענות שלה. 

"טוב שבמשרד המשפטים החלו לקיים שיח לאחר שבשבוע שעבר ניסו לעשות דמוניזציה למעבירי הביקורת עליהם", הסבירו בתנועה למשילות, "הסרטון מותח ביקורת עניינית על המשנה ליועמ"ש דינה זילבר, פועלה ותפיסותיה המשפטיות. לא היו בסרטון העלבות אישיות כלל אלא דיון לגופם של מעשים והחלטות של עו"ד דינה זילבר. יועצים משפטיים שעוסקים בשאלות של מדיניות וערכים ראוי שיעמדו לביקורת ציבורית", פתחו בתנועה למשילות את התגובה שלהם לסרטון של המשרד. 

https://twitter.com/bezalelsm/status/1204666468006268928

הסרטון המדובר ממחיש את המציאות בישראל בה היועצים המשפטיים, וזילבר בפרט, בוחרים להכביד לא פעם על פעולות נבחרי הציבור המותרות בחוק ועוטפים זאת בנימוקים של "קשיים משפטיים", "חריגה מסבירות" וכדומה. התגובה של משרד המשפטים מאששת באופן מדויק את הטענות העולות בסרטון לפיהן היועצים המשפטיים כבלו את פעולות הממשלה מסיבות לא מוצדקות ולא ענייניות.

משרד המשפטים טען כי שיקוליה של המשנה זילבר להמשיך את הקצאת תקני שירות לאומי לארגוני שמאל הגיעה משיקולים עניינים: "המשנה ליועמ"ש הבהירה כי אין מניעה לשנות את המדיניות הממשלתית ביחס לגופים בהם מתאפשר שירות לאומי אך הדבר צריך להיעשות על בסיס קריטריונים ענייניים ושיוויוניים ונמצאו פגמים בהליך קבלת ההחלטה".

בתנועה למשילות טוענים כי ראש מנהלת השירות הלאומי החליט שהמדינה לא תתקצב שירות לאומי בארגונים שפוגעים במדינה לדעתו. שר האוצר תמך פומבית בהחלטה, ואף הודיע בישיבה עם ראש המנהלת כי הוא מחזק את החלטתו: "למרות זאת המשנה ליועמ"ש החליטה שאסור למנוע את התקציב, אלא אם יעשה זאת באמצעות קריטריונים "ענייניים ושוויוניים" – כאילו פגיעה במדינה ובחיילי צה"ל אינה נימוק ענייני מספיק. זו דוגמא מובהקת למצב שבו המשנה ליועמ"ש כופה את שיקול דעתה הפוליטי על השר". 

בתנועה הסבירו את הביקורת שלהם על ההחלטה זילבר לדחות את החלטה של השרה רגב שלא לתקצב את תיאטרון אל מידאן: "שרה רגב החליטה שלא לתקצב תיאטרון שהילל ושיבח מחבלים. המשנה ליועמ"ש זילבר קבעה שאסור לשרה להתנות תקציב בהתאם לתוכן ההצגות, לא בגלל שהדבר נכתב בחוק אלא משום שמדובר לדעתה ב"פגיעה בחופש הביטוי" – כך שוב שיקול ערכי של המשנה ליועמ"ש גובר על שיקול ערכי של שרה בממשלה ובולם מדיניות". 

משרד המשפטים ביטל את החלטתו של שר החקלאות, אורי אריאל בנוגע לייבוא בשר מהרשות הפלסטינית. בסרטון נטען כי ההחלטה התקבלה למרות שהשבר לא עמד בתקני משרד הבריאות. משרד המשפטים הסביר כי "שר החקלאות קיבל לבדו את ההחלטה שהיא בעלת השלכות משמעותיות שחורגות מתחום השיקולים שלו". התנועה למשילות לא נשארו חייבים ואמרו: "כאן אפילו לא ניסה משרד המשפטים להיתלות בטיעוני חוקיות. הטענה היא שהשר "חרג מתחום השיקולים שלו". מי קובע מה תחום השיקולים של השר? מדוע זה היועמ"ש ולא שרי הממשלה, שלכאורה לתחומם הוא "חרג"? בפועל ישבה עו"ד זילבר, שמעה את טענות הפלסטינים באמצעות המנהל האזרחי, שמעה את שר החקלאות ופשוט החליטה מה תהיה מדיניות הממשלה לפי שיקול דעתה". 

עוד הוסיפו בתנועה למשילות: "לגבי הציטוטים בסרטון מספרה של זילבר – בניגוד לטענת משרד המשפטים, הציטוטים הובאו בהקשר המדוייק שלהם. כל אחד יכול לפתוח את ספרה של דינה זילבר ולבדוק בעצמו – הציטוטים נאמנים למקור והולמים את התוכן".