נתניהו לגנץ: "תן לעם להחליט מי יהיה ראש הממשלה"

ראש הממשלה נתניהו הסביר כי ישנן שתי אפשרויות למנוע בחירות שלישיות: "שבני גנץ יגבר על הוטו של יאיר לפיד או שאביגדור ליברמן יגבר על אביגדור ליברמן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/12/19 10:33 י בכסלו התשפ

נתניהו לגנץ: "תן לעם להחליט מי יהיה ראש הממשלה"
נתניהו בועידת מקור ראשון, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בועידת מקור ראשון בבינייני האומה, וחזר על היוזמה לקדם בחירה ישירה בינו לבין יו"ר כחול לבן בני גנץ: "זה בהחלט שבוע משמעותי שבו נדע אם ישראל שוב תלך לבחירות. או שהשכל הישר יגבר וסוף סוף תושג האחדות הרצויה".

נתניהו סיפר על הכישלון במשא ומתן מול כחול לבן: "בשבועות האחרונים אני לא חוסך שום מאמץ. הלכתי כברת דרך ארוכה מאוד, הצענו הצעה ועוד הצעה וקיבלנו תשובה - נאדה. כלום. כחול לבן לא זזו מילימטר, אפילו ננומטר, שום דבר. כדי שנוכל להקים ממשלת אחדות, וזה עדיין לא מאוחר, עדיין יש זמן לעשות זאת, צריך לקרות אחת משני דברים - או שבני גנץ יגבר על הוטו של יאיר לפיד או שאביגדור ליברמן יגבר על אביגדור ליברמן. אלה שתי האפשרויות ואני מאוד מקווה שאחד מהשניים הללו יקרה כי אין סיבה ללכת שוב לבחירות".

ראש הממשלה חזר על ההצעה לקידום בחירה ישירה במקום בחירות כלליות: "אני הצעתי אתמול הצעה נוספת, במצבים יוצאי דופן צריכים פתרונות יוצאי דופן. הצעתי לבני גנץ להגיע לממשלת אחדות וגם היום אני אומר לו לבוא לממשלת אחדות איתי, אבל אם הוא לא מסוגל לקבל החלטה כזאת - שיתן לעם לקבל את ההחלטה. בחירות מזורזות לבחירת ראש הממשלה בבחירה ישירה, לתת לעם להחליט מי יהיה ראש ממשלה. כך נחסוך גם זמן של חודשים ארוכים, בחירות לכנסת, והרבה כסף. אני מקווה שתהיה התעשתות של הרגע האחרון שתחסוך לנו את ההליך כולו, אבל אני חייב להגיד שאם יכפו עלינו בחירות אנחנו ננצח בגדול יחד עם חברינו במחנה הלאומי. אנחנו נלך לבחירות מתוך שימת דגש על ההישגים שלנו ועל ההזדמנויות הגדולות שלנו".

ראש הממשלה נתניהו הוסיף: ,יש שתי הזדמנויות גדולות שאסור להחמיץ. אפשר להשיג עכשיו ברית הגנה היסטורית עם ארה״ב. זה אפשרי עכשיו ואסור להחמיץ את זה, אמרתי את זה לבני גנץ. אמרתי לו שאני יכול להביא את הברית הזאת באופן כזה שחופש הפעולה של ישראל לא יוגבל. כל מדינה מחפשת בריתות, מעצמות על מחפשות בריתות. על אחת כמה וכמה מדינה קטנה כמו שלנו, גם אנחנו צריכים לפתח בריתות. אני מייצר קשרים ומערכות יחסים ובריתות, חלקן סמויות מהעין, עם מדינות באפריקה, אמריקה הלטינית, אסיה, מדינות ערב. הרבה מאוד בריתות ומערכות יחסים שלא היו בכלל קיימות ואי אפשר היה לדמיין בכלל שיהיו קיימות. הברית החשובה ביותר שאין לה תחליף זה הברית עם ארה״ב והגיע הזמן שלנו למסד את הברית הזאת על פסים של ברית הגנה למצבי חירום שבה ישראל שומרת לחלוטין על חופש הפעולה שלה. אני יכול להשיג ברית הגנה היסטורית וזה מה שאני מתכוון לעשות בעזרת השם בחודשים הקרובים".

למרות ההכחשות האמריקאיות, נתניהו טען כי נושא החלת הריבנות בבקעת הירדן: "ההזדמנות השנייה היא לקבוע את גבולנו המזרחי, להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן ולעשות זאת עם הכרה בינלאומית, הכרה אמריקנית. אני רוצה הכרה אמריקנית בריבונות שלנו בבקעת הירדן, זה דבר חשוב. נאמר שלא דנו בתוכנית פורמלית וזה נכון, אבל הנושא עלה והעליתי אותו בפני מזכיר ההגנה פומפאו ואני מתכוון להעלות את הנושא בפני ממשל טראמפ - הגיע הזמן להחיל את הריבונות הישראלית בבקעת הירדן וגם להסדיר את כל היישובים ביהודה ושומרון, אלה שבגושים ואלה שמחוץ להם. הם יהיו חלק ממדינת ישראל".