בחנוכה: הרכבת בין ירושלים לתל אביב תחל לפעול

באיחור של 11 שנה, הקו המהיר בין ירושלים לתל אביב יחל לפעול בסוף דצמבר, אולם רק עד תחנת ההגנה

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/11/19 09:18 כח בחשון התשפ

בחנוכה: הרכבת בין ירושלים לתל אביב תחל לפעול
הרכבת החשמלית בתחנת ההגנה, צילום: דוברות רכבת ישראל

אם הכול ילך כשורה, קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב יתחיל לפעול, ככל הנראה, כבר במהלך חופשת החנוכה. הרכבת תגיע בינתיים רק עד תחנת ההגנה אף שההבטחה המקורית הייתה להגיע עד הרצליה - לכך אין בינתיים אפילו לוח זמנים.

נזכיר,  כי תאריך היעד המקורי לפתיחת הקו היה לפני 11 שנים, ב-2008. לאחר מכן הוזז ל-2014, נדחה ל-2016 וגם ב-2018, השנה שבסופו של דבר נפתח הקו, הוא סבל מדחייה בלתי צפויה של חצי שנה. ועדיין - איש לא עלה על קרון בתחנת נבון בירושלים וירד ממנו במרכז תל אביב. נסיעת ה-28 דקות שהובטחה הסתכמה ב-22 דקות בין הבירה לנתב"ג.

הפרויקט של משרד התחבורה הוא מהגדולים שידעה המדינה. אורכו של הקו מת"א לירושלים עומד על כ-57 קילומטר, מתוכם כ-32 ק"מ בתוואי מורכב. התוואי החדש כולל מערכת של 9 גשרים מהגבוהים במדינה (באורך כולל של כ-14 ק"מ) ו-5 מנהרות (באורך כולל של כ-40 ק"מ). מערכת זו נועדה לאפשר קו נסיעה ישר, רציף ומהיר. 

תחנת היעד הסופית של הקו, ירושלים-נבון, נחפרה לעומק של כ-80 מטרים מתחת לפני השטח. זו תחנת הרכבת העמוקה בישראל, ואחת מחמשת העמוקות והמודרניות בעולם. התקציב עליו החליטה ממשלת ישראל, כ-6.5 מיליארד שקלים, ועומד בהערכת הזמן המתוכנן מאז העלייה לקרקע בשנת 2012, 6.5 שנים.