בית דין הרבני: כל הילדים שנולדו בישראל מתרומת ביצית הם ספק יהודים

פסק דין של בית הדין הרבני בבאר שבע עלול לפגוע במאות ילדים שיכנסו לרשימת פסולי חיתון ובזוגות המבקשים להביא ילד בעזרת תרומת ביצית

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/11/19 15:19 כב בחשון התשפ

בית דין הרבני: כל הילדים שנולדו בישראל מתרומת ביצית הם ספק יהודים
תינוק, צילום: shutterstock

אישה שביקשה לרשום כיהודי את בנה שנולד מפונדקאות, סורבה, לאחר שהדיינים קבעו שלא ניתן להסתמך על מרשם האוכלוסין - בניגוד לעמדת גדולי הפוסקים, ובניהם הרב מרדכי אליהו זצ"ל.
החלטת הדיינים בבית הדין הרבני בבאר שבע, עומדת גם בניגוד לעמדת היועמ"ש מנדלבליט, שצורף כמשיב בתיק בגלל המשמעות הציבורית, שקבע כי בהינתן החיסיון המוחלט של זהות התורמת אין מניעה להכיר ביהדותו של הילד על פי כללי ההלכה.
לפי פסק הדין שניתן, כל תורמת ביצית תצטרך לוותר על החיסיון שניתן לה בחוק ולעבור חקירת יהדות כדי להוכיח יהדותה. המשמעות: מאות ילדים ברשימת פסולי החיתון ואיום על פרטיותן של תורמות ביציות, מה שיפגע במבקשים להביא ילד בתרומת ביצית בישראל.

יו"ר עתים, הרב שאול פרבר, המסייע לציבור במפגש עם שרותי הדת: "גדולי הפוסקים הכירו בכך שניתן להסתמך על חזקת יהדות, ובמקרה זה ישנם נימוקים הלכתיים רבים להכיר ביהדותו של ילד שנולד ליולדת יהודייה מתרומת ביצית". "תפקידם של דיינים הוא למצוא פתרונות הלכתיים ולהימנע ככל הניתן מלהקשות על הציבור", טען פרבר. "מציאות שבה ילד נרשם בתור 'ספק יהודי', מבלי שתהיה לו דרך לשנות זאת, אף על פי שנולד לאמא יהודייה וגדל בבית יהודי - איננה מתקבלת על הדעת. מגמת החשדנות והטלת הספקות מפוררת את עם ישראל, ומנוגדת למסורת ולהלכה היהודית".


להורדת הקובץ

מנהל עתים, עו"ד אלעד קפלן: "בית הדין הרבני נוקט בעמדה ההלכתית המחמירה ביותר, דורש להרחיב את סמכויותיו לחקור את יהדותם של אזרחי ישראל, ואז מתנער מאחריות, אגב אזכור כי בעקבות זאת 'העוול שנעשה לבן ולאמו גדול מנשוא'. מציאות זו איננה מתקבלת על הדעת, ומעידה על הצורך החיוני בשידוד מערכות". "המשמעות המעשית של הדרישה להביא כל תורמת ביצית לחקור את יהדותה בבית דין רבני, כאשר חקירה זו עלולה להסתיים בשלילת יהדותם של צאצאיה ומשפחתה - היא הימנעות של נשים בעתיד מתרומת ביציות, או השארת אלפי ילדים במעמד של 'ספק יהודים' מבלי שיש להם כל דרך לשנות זאת. אנו רואים לאחרונה כי בית הדין הרבני בבאר שבע ממשיך להטיל ספק ביהדותם של גרי צדק, עולים וכעת גם ילדים שנולדו מתרומת ביצית. מדיניות החשדנות עלולה להגיע לכל אחד ואחת".