הורי החיילים המעורבים בקטטה עם הבדואים לבנט: הפצ"ר הוא הקובע ולא הרמטכ"ל

במכתב לשר הבטחון הטרי בנט , הורי החיילים המעורבים בקטטה עם הבדואים מגוללים בפניו את העוול שנעשה לטענתם עם בניהם. ההורים טוענים ללחץ לא פרופורציונלי מצד התביעה הצבאית וחוסר הנחיות ברורות בסוגיות ערכיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/11/19 13:53 יט בחשון התשפ

הורי החיילים המעורבים בקטטה עם הבדואים לבנט: הפצ"ר הוא הקובע ולא  הרמטכ"ל
נפתלי בנט, צילום: מרק ישראל פלאש 90

 

מעצרם של חיילי נצח יהודה המעורבים בקטטה עם הבדואים בדרום, הוארך באחרונה במספר ימים נוספים. נכון לעכשיו נמצאים במעצר כשמונה לוחמים, עד לדיון בעניינם. לוחם נוסף שהסכים לעסקת טיעון, החל לרצות את עונשו. במכתב שמשגרים הערב ההורים, דורשים משר הבטחון הנכנס נפתלי בנט, את התערבותו בשתי סוגיות עקרוניות החשובות לבטחון ישראל בפן הלאומי. במכתב, קובלים ההורים על כשלים ערכיים בחקירת מצ"ח.


להורדת הקובץ

במכתב לשר מתלוננים ההורים כי כבר לפני מספר שבועות  נשלח מכתב מטעמם בנושא לרמטכ"ל, אך לא נענו עד עתה. ההורים מביעים את דאגתם ומציגים בפניי שר הבטחון שתי סוגיות עקרוניות המשפיעות לטענתם על רוח הלחימה בצה"ל, וזאת במסגרת התנסות ההורים עם הייחס המופנה כלפיי ילדיהם מצדו של צה"ל.

שתי הכותרות בהן מבקשים ההורים להעביר לשר את הסוגיות הצריכות תיקון והבהרה לעתיד הן: "בריחה, או חתירה למגע?" במסגרת סוגיה זו נשאל אחד מהלוחמים העצורים על ידי חוקר מצ"ח למה לא ברח כאשר קיבל את האיומים.  שאלה מקוממת זו, כלשון ההורים במכתב, מוכיחה על כך כי הרוח הנושבת בצה"ל נקבעת על ידי הפצ"ר ולא ע"י הרמטכ"ל. סוגיה נוספת שמעלים הורי הלוחמים היא כי הואשמו מספר חיילים בגין "תקיפה בצוותא" על אף שלא הרימו יד על איש. נוכחותם למעשה מנעה התפרצות אלימה יותר מצד הבדואים. לטענתם, מדובר באשמת שווא אשר פוגעת בערך החברות והערבות ההדדית בצה"ל. הורי החיילים דורשים מצד מערכת הבטחון הבהרות מה הערכים המצופים מלוחמים, ואת תשומת לבו האישית של השר לחידוד הדברים.

לסיום, פונים הורי הלוחמים לשר הבטחון: "כהורים שמסרו את בניהם לידי מפקדי צה"ל ושילדיהם לקחו על עצמם להגן על מדינת ישראל גם במחיר חייהם חס וחלילה, אנו מצפים לדעת שערכים בסיסים אלו של אחריות וחתירה למגע יחד עם חברות וערבות הדדית הם לא סיסמה נבובה, אלא אמת שבאה לידי ביטוי גם במציאות בשטח, בחדרי החקירות של מצ"ח. אנו דורשים משר הבטחון להבהיר מה הם הערכים המצופים מלוחמי צה"ל."

לטענת אחד מהורי החיילים: "הפרקליטות הערימה קשיים בכל הכתב אישום. הדברים מוגזמים, מופרכים מהמציאות. וזאת על מנת שהחיילים יתפשרו גם על דברים שלא עשו. הפרקליטות פשוט יצאה מפורפוציות. "תקיפה בנסיבות מחמירות" שהפרקליטות מנסה להאשים, אין מושג כזה כאשר ישנה אולי שריטה למישהו שמניין לנו לדעת איך זה ארע. אני מדגיש: מדובר בכתב אישום לא מהמציאות, בשום מדינה בעולם אין דברים כאלה, זה אף גובל בליצנות" ההורה מדגיש כי הלוחמים לא מוכנים להתפשר על כך שירשם על שמם רישום פלילי בשום אופן.

למכתב צורף המכתב ששוגר לרמטכ"ל לפני מספר שבועות.

מארגוו בצלמו שמלווה את החיילים נמסר: "חיילי צה"ל אלו פעלו בשמינו למען הגנת אזרחי ישראל. אנחנו נפעל לגבות אותם ולזכור שהם לא פושעים אלא חיילים שפעלו בתום לב למען הגנה על חבריהם."