דרישה: החזרת נהריים וצופר - בתמורה לוויתור ירדני על הסמכויות בהר הבית

תנועת 'סטודנטים למען הר הבית' דורשת מירדן לוותר על הסמכויות המוקנות לה בהר הבית על פי הסכם השלום, בעקבות הנסיגה הישראלית מצופר ומנהריים, על פי אותו הסכם, ודורשת מהממשלה ליישם את הרחקת ירדן מההר

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 10/11/19 12:32 יב בחשון התשפ

דרישה: החזרת נהריים וצופר - בתמורה לוויתור ירדני על הסמכויות בהר הבית
הר הבית. ארכיון, צילום: סלימאן חאדר, פלאש 90

תנועת "סטודנטים למען הר הבית" הוציאה הבוקר (א') פנייה בשפה הערבית ליו"ר הפרלמנט הירדני, עאטף א-טראוונה, בקריאה ודרישה להיצמד להסכמי השלום עם ישראל מ- 1994, ולוותר על דרישותיה בנוגע להר הבית.

החל מהיום עוברת המובלעת הישראלית שבצדו המזרחי של נהר הירדן המכונה "נהריים – אי השלום" לידי השליטה המלאה של הממלכה ההאשמית של ירדן, זאת בנוסף למובלעת "צופר", זאת לאחר 25 שנים בהן חקלאים ישראלים עיבדו את האדמות בנהריים ומטיילים ישראלים טיילו בהן.
בשנת 1994 במסגרת הסכמי השלום עם ירדן המובלעת הישראלית חזרה לכותרות והוחלט במשותף על מתן "משטר מיוחד" לאזור, שבמסגרתו ישראל תכיר בריבונות ירדן באתר ואילו ירדן תכיר בקניין החקלאים הישראלים לאורך 25 שנה. הנוסחה המיוחדת הגדירה את אותם שטחים כבעלי "משטר מיוחד". לגבי נהריים כתוב בנספח השלום "שלישראל זכות קניינית על האדמה", כלומר, ישראלים הם בעלי הקרקע.

במקביל, בהסכמי השלום עם ירדן משנת 1994 הוזכרו ירושלים והר הבית בסעיפי ההסכם כאשר "ישראל מכבדת את תפקידה המיוחד הקיים של הממלכה ההאשמית של ירדן במקומות קדושים מוסלמיים בירושלים. בשעה שיערך המשא ומתן על מעמד הקבע, תעניק ישראל עדיפות גבוהה לתפקיד הירדני ההיסטורי במקומות קדושים אלה".

בסטודנטים למען הר הבית טוענים כי אין בהסכמים אלה משום מתן תפקיד רשמי, שליטה או התערבות בענייניה הריבוניים של ישראל בהר הבית.

כרזת הקמפיין

כרזת הקמפייןצילום: סטודנטים למען הר הבית

ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי, מאדריכלי הסכם השלום עם ירדן, אף טען בראיון ל"מקור ראשון" בשנת 2018 כי "הר הבית לא מוזכר בשמו בהסכם. הוא מתייחס לכל 'האתרים המוסלמיים הקדושים'. קיימים בירושלים עוד אתרים קדושים לאסלאם מלבד הר הבית".

במהלך השנים האחרונות החריפה ירדן את צעדיה ואיומיה והתערבותה בנעשה בהר הבית, וזאת, לטענת התנועה, בניגוד להסכמי השלום וללא שום סמכות. באוגוסט האחרון ולאחר מהומות של ערבים בהר הבית בתשעה באב, במשרד החוץ הירדני זימנו את שגריר ישראל לשיחת נזיפה, וטענו בהודעה רשמית כי "הר הבית על כל שטחו המשתרע על פני 144 דונם הוא מקום תפילה למוסלמים בלבד".

לראותו בלבד. הר הבית

הר הביתצילום: pixabay

במכתב בערבית שנשלח ליו"ר הפרלמנט הירדני בעמאן, נכתב בין השאר כי "אנו, אזרחי מדינת ישראל, רואים הזדמנות טובה להזכיר לכם, הירדנים, כי במהלך 25 השנים האחרונות אתם דורשים דריסת רגל בהר הבית ובלב ירושלים, אליהם איןלכם שום קשר, או שליטה או ריבונות" ... "אנו מבקשים מכם להוציא ולהרחיק את הווקף הירדני מאזור הר הבית ולא להתערב בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל מעתה והלאה, כפי שאנו שלא התערבנו בהחלטתכם החד-צדדית בנושא “נהריים”, “אלבאקורה” ו”צופר".

במקביל, הוציאה התנועה קריאה לשרי הממשלה ולראש הממשלה נתניהו להרחיק את דריסת הרגל הירדנית מהר הבית, וזה נוסח הפנייה: "בזמן בו ממלכת ירדן מספחת בצורה חד-צדדית את מובלעות צופר ונהריים, הגיע הזמן להבהיר לירדנים שמקומם אינו בהר הבית. זה הזמן להוציא את הנוכחות הירדנית המנהלת את ענייני הר הבית באמצעות ה"ווקף" ללא כל הסכם או התחייבות של מדינת ישראל לכך".

מתנועת "סטודנטים למען הר הבית" נמסר כי: "בדיוק בזמן בו ממלכת ירדן מספחת בצורה חד-צדדית את מובלעות צופר ונהריים אליה, הגיע הזמן להבהיר לירדנים שמקומם אינו בהר הבית, והיא אינה שולטת בו. זה הזמן להוציא את הנוכחות הירדנית המנהלת את ענייני הר הבית באמצעות ה"ווקף" ללא כל הסכם או התחייבות של מדינת ישראל לכך. אם הם יכולים, גם אנחנו".