שרה ירדנית מבהירה: נהריים וצופר יחזרו לידינו ב-10 בנובמבר

בירדן מבהירים פעם נוספת כי שתי המובלעות, אליהן הגישה לישראלים חופשית מאז הסכם השלום בין המדינות, שהיום מלאו לו 25 שנים, יחזרו לשלטון ירדני מלא בעוד שבועיים וחצי

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/10/19 19:21 כז בתשרי התשפ

שרה ירדנית מבהירה: נהריים וצופר יחזרו לידינו ב-10 בנובמבר
הכניסה ל'אי השלום' בנהריים, צילום: באסל עאווידת, פלאש 90

המובלעות הירדניות בצופר שבערבה ובנהריים שבעמק הירדן, יוחזרו לשלטון ירדני מלא ב-10 בנובמבר, לאחר תום הסכם החכירה המסדיר את הגישה הישראלית, בעיקר של חקלאים, לאזורים אלו, וכן את הגישה ללא צורך בדרכון ל'אי השלום' בנהריים, הסכם שהיווה נספח להסכם השלום עם ירדן.

שרת ההסברה הירדנית, ג'ומאנה ר'נימאת, אמרה בראיון שהתפרסם הבוקר (שבת) באל ג'זירה, וצוטט ב'כאן', כי שתי המובלעות יחזרו לירדן בתאריך הנקוב, לאחר 25 שנה להסכם השלום בין המדינות, ללא צורך בנקיטת צעדים, וכי לא תהיה הארכה של החכירה.

עוד אמרה כי שתי המדינות יחליפו מסמכים שיאשררו את הנספח בהסכם השלום, בו נאמר כי  "הממשלה מחויבת ליישם את ההחלטה של מלך ירדן, עבדאללה השני, לסיים את תוקפם של שני הנספחים הקשורים לצופר ונהריים בהסכם השלום".

בחודש שעבר אישר שר האנרגיה, יובל שטייניץ את הדברים בריאיון בגלי צה"ל ואמר: "שטחי מובלעות צופר שבערבה ונהריים שבעמק הירדן יחזרו לירדן בסיום החכירה".

בנוסף הבהיר השר כי אין לפתוח במשא ומתן כדי לקדם חכירה, והמטרה היא "להפריח את השממה עם חקלאות ישראלית". הממשלה תצטרך למצוא לחקלאי האזור שטחים חלופיים בתוך ישראל, שלאחר 80 שנה בהן עיבדו את האדמות ייאלצו לעזוב אותן.

ראש מועצה אזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום, שמוביל את מאבק התושבים נגד החזרת השטחים לירדן, תקף את דבריו של שטייניץ ואמר כי "מדובר באמירה תבוסתנית וחסרת אחריות... חבל שאנחנו שומעים על כך ברדיו. חבל שזו הדרך בה הדברים מתנהלים. הדברים אמורים להתנהל בשקט והרחק מהעין הציבורית. בחודשיים שנותרו עד מועד חידוש ההסכם אנחנו מצפים שממשלת ישראל והעומד בראשה יתעשתו וינהלו משא ומתן רציני עם ארמון המלך ועם המלך עצמו".