לא איחרו להגיע: התגובות הציניות למתווה נתניהו

הצעתו של נתניהו גררה שלל תגובות מהמערכת הפוליטית, רובן ככולן מתייחסות בביטול ובציניות למתווה שהציג היום לממשלת אחדות רחבה. בכחול לבן קוראים לנתניהו להחזיר את המנדט לנשיא

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/10/19 17:29 יח בתשרי התשפ

לא איחרו להגיע: התגובות הציניות למתווה נתניהו
ראשי כחול לבן, לפיד וגנץ, צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

המערכת הפוליטית מגיבה למתווה נתניהו. כצפוי המפלגות שאינן חברות בבלוק הימין של נתניהו התייחסו בביטול להצעה שכללה את שימור הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה, והעברת חוק הגיוס.

 התגובה הממלכתית ביותר הגיעה מכיוון כחול לבן, ולפיה "התנהלותו של ראש הממשלה היוצא בפועל גם במהלך התקופה האחרונה מצביעה שדרכו אינה לאחדות אלא לחסינות.
גם היום הוא לא מוכן לבוא למשא ומתן ישיר, וגם היום הוא אינו מוכן להכיר בכך שרוב אזרחי ישראל בחרו בממשלת אחדות ליברלית, ללא הקיצוניים. זו הסיבה שכחול לבן היא הסיעה הגדולה בכנסת.
לא בכדי, הצעתו של ראש הממשלה היוצא אינה כוללת התייחסות לנושא החשוב ביותר- שמירה על טוהר המידות ושלטון החוק. גם בשבועות האחרונים, ממשיך נתניהו לצאת נגד מערכות אכיפת החוק, נגד התקשורת ונגד גורמים ממלכתיים ואינו נוהג במערכות אלו בכבוד הראוי. 
אנו מברכים על חלקים בהצעתו של ראש הממשלה, כמו הנכונות לדון בנושאי דת ומדינה וההכרה בצורך להכין תוכנית רב שנתית למערכת הביטחון. עם זאת, הקמת ועדות ודחיית קבלת ההחלטות לשלבים מאוחרים, מעלה חששות כי מדובר במתווה שמטרתו היא להקים ממשלה בראשות נתניהו, ולא לפתור את סוגיות היסוד.
בעת הזו ובהתאם למצב הביטחוני, הכלכלי והמשפטי, הדבר הנכון למדינת ישראל ולעם ישראל הוא ממשלת אחדות רחבה וליברלית, עם קווי יסוד ברורים ביחס לנושאי ביטחון, טוהר המידות, דת ומדינה וכלכלה. לכן, אנו קוראים לנתניהו להחזיר את המנדט לנשיא המדינה ולאפשר ליו"ר כחול לבן להוביל הקמת ממשלה שתתקן את הבעיות הביטחוניות והכלכליות שיצרה הממשלה הנוכחית, ולבוא למשא ומתן ישיר בלב פתוח ובנפש חפצה במקום למשוך זמן", כך לשון התגובה.

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ התייחס אישית להצעה בפייסבוק שלו וכתב כי זו היא הצעה שאי אפשר שלא לסרב לה" וכי ימתין לקבלת המנדט מהנשיא להרכבת הממשלה

לעומתו, איש סיעתו חה"כ עפר שלח השתלח בנתניהו. בעמוד הפייסבוק שלו כתב שלח: "כל כך הרבה שקרים יש ב"מתווה" שהציג נתניהו היום. אני רוצה להתעכב על אחד מהם, חמור במיוחד: האמירה שהקבינט החדש יאשר תוכנית רב שנתית לצה"ל (תר"ש) בתוך ששה שבועות, בשל "הצרכים הביטחוניים הדחופים" של ישראל.

נתניהו הוא ראש הממשלה ושר הביטחון גם יחד כבר שנה.
בינואר נכנס רמטכ"ל חדש, ומאז הוא מעצב תר"ש. אפילו שם כבר יש, "תנופה". למה התר"ש הזה לא אושר? כי את ראש הממשלה ושר הביטחון זה לא מעניין כבר שנה. עד לפני שלושה שבועות, כשביבי גילה מחדש את הביטחון, כתירוץ למה צריך ממשלת אחדות - שעד יום הבחירות פסל אותה לגמרי.

שנה נתניהו ראש הממשלה ושר הביטחון, ול-4 המיליארדים שהוא טעון שצריך להוסיף לביטחון אין זכר. כי זה לא עניין אותו עד לפני שלושה שבועות.
הוא יודע לשלוח את ראש המל"ל בשליחוית פוליטיות, הוא יודע לגייס את הביטחון לצרכיו הפוליטיים כמו שאיש מוקדמיו לא עשה מעולם. ועכשיו הוא טוען שהוא זקוק לממשלת אחדות כדי להעביר תר"ש.

שש שנים הייתי ראש ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח. עסקתי בתר"שים של הצבא יותר מכל אזרח בישראל, כולל בנימין נתניהו.
אני אומר לכם באחריות: הביטחון היחיד שמעניין אותו הוא הביטחון שלו בבית המשפט.
לשם זה הוא מגייס הכל, לשם זה הוא נושא את שם הביטחון לשווא.

יו"ר ישראל ביתנו ‎ליברמן הגיב גם הוא למתווה נתניהו: "בליכוד לא טרחו להגיב על הפנייה שלנו אליהם בכתב עד לרגע זה. וכל עוד הם לא טורחים להגיב לפניות שלנו, לא נגיב לשום פנייה שלהם".על הצעה נמסר כי מבחינתם היא בעיקר כדי לצאת ידי חובה


בצד השמאלי של המפה מבטלים כאמור את ההצעה של נתניהו, ומאיצים בגנץ לנצל את ההזדמנות להקים ממשלת שמאל. יו"ר המחנה הדמוקרטי, ח"כ ניצן הורביץ טען כי ‏״מתווה״ נתניהו פסול כי הוא משאיר אותו בשלטון ומנציח את מדיניות הימין. עכשיו יש לגנץ שלוש אופציות: 1. להתקפל בפני ביבי, 2. ללכת לבחירות הזויות, 3. להקים ממשלת שינוי בראשותו שנשענת על הגוש הגדול של 57 ח״כים ולהעלות את ישראל על דרך הישר.

 ח״כ אילן גילאון כתב כי ״מתווה נתניהו הוא עוד ספין של בלפור שנועד להפעיל לחץ על מי שניצחו את הבחירות האלה. המתווה היחיד שרלוונטי הוא כזה שנתניהו לא נמצא בו. גנץ חייב להפסיק לשחק בממשלת אחדות דימיונית ולהתחיל לעבוד על ממשלה חלופית - ממשלת שלום, צדק ודמוקרטיה, ואת זה לא עושים עם נתניהו".

וחברתם לסיעה, ח״כ תמר זנדברג הגיבה: ״את מתווה נתניהו אפשר לסכם באין כלום כי לא היה כלום. מלבד המשך שלטונו של ראש ממשלה מושחת, נתניהו לא מציע שום דבר למי שהבטיחו חלופה שלטונית. לגנץ אסור אפילו לפזול לעבר הקשקוש הזה״.