הרבנות הראשית: הכנסת חמץ לבתי חולים - כמו להכניס נשק

ברבנות הגישו תצהיר מפורט לבית המשפט, הטוען כי הכנסת חמץ לבתי החולים בזמן הפסח, אפילו במתחמים נפרדים, היא "פגיעה קשה בערכי יסוד חוקתיים אחרים כגון הזכות לחיים", וכי חג הפסח הוא "ערך לאומי"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 17/10/19 10:57 יח בתשרי התשפ

הרבנות הראשית: הכנסת חמץ לבתי חולים - כמו להכניס נשק
חמץ, צילום: shutterstock

הימים הם אמנם ימי חג הסוכות, אך סערת החמץ בפסח לא נרגעת. ב'הארץ' פורסם הבוקר (ה') תצהיר משפטי של הרבנות הראשית, בו מתייחס אחראי הכשרות ברבנות הראשית, הרב יעקב סבג, לנושא הכנסת החמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח. כזכור, בדיון קודם הסכימו בפרקליטות המדינה לקיום 'מתחמי חמץ' בבתי החולים, אליו תותר הכנסת חמץ ללא בדיקה, שנהוגה היום בחלק מבתי החולים. 

אך בתצהיר שהגישה הרבנות הראשית לישראל היא שוללת מכל וכל את קיום המתחמים, ואת הכנסת חמץ בכלל באיזשהו אופן לבתי חולים במהלך הפסח. ברבנות טוענים כי מתחמי החמץ, כמו גם החלופה הנוספת שהוצעה - שימוש בכלים חד פעמיים במהלך הפסח - עלולים להביא "ברמה של 'ודאות קרובה', ליצירת מכשולים גדולים וחמורים בנושא כשרותם של בתי חולים בפסח ולהביא להכשלת הציבור, הטעייתו, רמייתו והונאתו, הן לפגיעה קשה בערכי יסוד חוקתיים אחרים כגון הזכות לחיים (עקב חשש להימנעות שומרי כשרות מקבלת הטיפול שלו הם זקוקים בבית החולים במהלך חג הפסח), עיקרון השוויון, חופש הדת, והן יצירת מחלוקות סכסוכים ומתחים חברתיים שלא לצורך ובעצימות גבוהה שסופם מי ישורנו". לשון התצהיר.

עוד נטען בתצהיר החריג, כי השמירה על אופיו של פסח בבתי החולים, היא "ערך לאומי", וכי על אף שאין חוק המחייב את בתי החולים לשמור על כשרות - בפועל הם עושים זאת, וקיום "מתחמי חמץ", על פי הרבנות, נבדק לעומק, ובסבירות גבוהה יוביל לערבוב בין חמץ למזון כשר לפסח,  "ומכאן להכשלת הציבור שומר הכשרות", כך נאמר.

מיון בית חולים ליס

בית חולים בישראל. אילוסטרציהצילום: בית חולים ליס

עוד טענו ברבנות כי איסור הכנסת החמץ לבתי החולים כמוהו כאיסורים על הכנסת נשק חם, בעלי חיים, הגבלת שעות ביקור או השמעת מוזיקה, אשר ניתן לראות בהם - על פי התצהיר של הרבנות - "פגיעה בחירותו של אדם", אך ברור כי הם הכרחיים.

בתנועת נאמני תורה ועבודה זעמו על התצהיר: "עולם הפוך ראינו. הטענה של הרבנות כאילו הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח היא זו שפוגעת בחופש הדת בישראל - מעלה גיחוך ואף למעלה מכך", נאמר בהודעת התנועה. "ההשוואה שעורכת הרבנות בין הכנסת חמץ להכנסת נשק חם בשערי בית החולים מעידה כאלף עדים על הלך המחשבה שגוי, בלתי סביר ואף מעוות.   
החשש הוא כי בעתיד יהיו בתי חולים שיאכפו את הנושא ובתי חולים שלא יסדירו אותו כלל, מה שיוביל להפרדת אוכלוסיות". 

עוד נמסר מנאמני תורה ועבודה: "כפי שהצענו בעבר, יש לאמץ מתווה הלכתי, הבנוי על הנחת היסוד שמוסדות הציבור במדינת ישראל צריכים להיות כשרים לפסח ומאפשרים לכל אדם לאכול בהם, מבלי לפגוע באורחותיהם של מי שאינם מעוניינים בכך ומבלי לחטט בתיקיהם של המבקרים בבתי החולים. כך בוודאי לא יהיה חשש לבריאותו של אף חולה, אשר ייאלץ להימנע מטיפול, כפי שטוענים ברבנות. 
צר לנו על שהרבנות, בגישתה המחמירה והמתנגדת לכל פשרה, גורמת לריחוק מן היהדות, גם במקרה הזה".