חילי טרופר לכיפה: "אם לא נצליח להקים ממשלה עם הליכוד- נחזיר את המנדט לנשיא"

הח"כ מכחול לבן מספר לחדשות כיפה על תכניות מפלגתו להרכבת הממשלה, ומתייחס לשימוע של נתניהו: "היועמ"ש בודק את כל הדברים באופן כל כך זהיר ואטי, יש ביקורת עליו שהוא אובר אטי, אבל אני הולך איתו"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 02/10/19 15:50 ג בתשרי התשפ

חילי טרופר לכיפה: "אם לא נצליח להקים ממשלה עם הליכוד- נחזיר את המנדט לנשיא"
חילי טרופר, צילום: כיפה

בצל השימוע לראש הממשלה נתניהו והקשיים בהרכבת הממשלה, חבר הכנסת חילי טרופר מכחול לבן, טוען כי הם יעשו הכל למנוע בחירות שלישיות, ומוסיף כי פניהם רק לממשלת אחדות. 

למה אתם לא מסכימים למתווה הנשיא?

"אנחנו לא רוצים להסתכל על מתווה הנשיא בלי להסתכל על התמונה הגדולה. מתווה הנשיא הוא חלק מסיפור גדול, וכל עוד יש את הבלוק הזה, שביבי מתעקש שהוא מגיע איתו - לא חשוב מה, אי אפשר להתקדם". 

הבעיה היא מי יהיה ראשון בראשות הממשלה - נתניהו או גנץ, או שיש בעיה עם כל הבלוק? 

"אלו שתי סוגיות נפרדות. לפני חלוקת תיקים צריך לדבר על תוכן ועל מהות - לאן הממשלה הבאה חותרת. אבל כשנתניהו אומר; לא חשוב מה אני ראשון - זה בוודאי מקשה. הקושי השני והמשמעותי הוא הבלוק. לא בגלל שאנחנו פוסלים מפלגות, אלא בגלל שהם בונם את זה בצורה הפוכה. הסדר הנכון הוא שקודם שתי המפלגות הגדולות, כחול לבן והליכוד, מסכמות בעצמן את קווי היסוד, ואז שאר המפלגות מצטרפות אליהן". 

תסכימו להקים את הממשלה הבאה על בסיס רשת ביטחון של הרשימה המשותפת - ממשלה צרה עם תמיכה שלהם מבחוץ?

"זה לא על הפרק בכלל. האופציה היחידה בעייני, גם הפוליטית וגם המהותית, היא ממשלת אחדות. בניגוד לנתניהו, אנחנו מדברים על ממשלת אחדות מהיום הראשון". 

כרגע נראה שזה מוביל למבוי סתום, האם אתם מחפשים עוד אופציות? 

"לא. אם לא נצליח להקים ממשלת אחדות עם הליכוד, נחזיר את המנדט לנשיא. החרדים או שאר המפלגות יכולים להצטרף, אבל הדבר היחיד שכחול לבן רוצה זה ממשלת אחדות. יש קווי יסוד שכחול לבן והליכוד יסכמו, ועל בסיסם מפלגות אחרות מוזמנות להצטרף. 

אין עוד אפשרויות עם היתכנות פוליטית, וגם מהותית אנחנו לא מחפשים משהו אחר. המדינה צריכה ממשלת אחדות, עכשיו הפוליטיקאים צריכים לשאול את עצמם את השאלה הזו. לא איך אני שורד, אלא מה העם צריך. התשובה היחידה שלנו לשאלה הזו - היא ממשלת אחדות, ולכן אנחנו שואפים לשם. להקים ממשלה רק כדי להקים ממשלה, שבסוף היא לא באמת יציבה ותיפול אחרי חודש ,או שאנחנו לא מזדהים איתה ערכית - אין בזה תכלית". 

השימוע של ראש הממשלה נתניהו החל היום. פרופסור רות גביזון אמרה שהיא חוששת שנתניהו לא יזכה להליך צודק בגלל כל ההדלפות והפרסומים. אתה מסכים איתה? 

"אני מסכים שההליך התלכלכך לגמרי, אבל אני חושב שלכולם יש בזה חלק. נתניהו לא נקי מזה, אבל אני מתעסק בהאשמות אני בוחר להאמין למערכות. אני לא חושב שהמערכת תרשיע בן אדם חף מפשע, ואני חושב שאין לנו ברירה אלא לסמוך עליהם. 

אני חושב שגם השופטים הם בני אדם ומושפעים, אבל יש לחצים משני הכיוונים. כלומר, זה לא שיש לחץ ציבורי רק בכיוון אחד. יש לחצים גדולים להרשיע, אבל יש לחצים גדולים שתפרו לו תיק ושמחפשים אותו. בגלל זה אני התנגדתי להפגנות מול הבית של מנדלבליט. אני חושב שאף אחד לא צריך להתעסק בזה, אבל אני בעיקר חושב שגם אם השופטים מושפעים, יש שופטים בירושלים ואין לנו ברירה אלא לסמוך עליהם. אם אתה מפסיק לסמוך על השופטים שלך או על היועמ"ש, אתה מתפרק כמדינה מבפנים. 

אני לא חושב שמישהו מהשופטים הוא מלאך או על אנושי, ועדיין אני חושב שהדבר הנכון לאזרחים זה לסמוך על רשויות החוק ועל שיקול דעתם. היועמ"ש בודק את כל הדברים באופן כל כך זהיר ואטי, יש ביקורת עליו שהוא אובר אטי, אני הולך איתו. אני חושב שמדובר בראש ממשלה, עדיף להתנהל בזהירות מופלגת, למרות שזה נגד האינטרסים של כחול לבן. אני לא מסתכל על זה באופן הצר של אינטרס, כי בסוף אני אזרח ישראלי ואני רוצה שיעשו שבעת אלפים בדיקות רק כדי לוודא שלא הרשענו אדם חף מפשע."

האם כחול לבן תעבוד במהלכים של נתניהו או שמישהי משלוש הסיעות שמרכיבות אותה תתפצל? 

"מהיום הראשון שאני בפוליטיקה יש שמועות שאנחנו תכף מתפצלים ותכף מתפרקים, בינתיים זה לא קרה ואני גם לא רואה את זה קורה. החיבור בין שלוש הסיעות הוא מאוד חזק ואני לא מזהה מישהו שיבגוד בנו. צריך לזכור גם שהפער של נתניהו גדול, הוא לא עומד על 59 מנדטים וחסר לו אחד או שניים, הם רק 55, אז אני לא רואה את זה קורה".

לפי מה שאתה אומר אנחנו דוהרים לעבר בחירות שלישיות. אתם מוכנים לזה? 

"אני אגיד שלושה דברים. אחד בצער - זה הולך לשם. שניים, אני איש מאמין, ואני מאמין שבסוף כולם יתעשתו וימנעו בחירות שלישיות, ואני באמת מאמין שבסוף זה לא יקרה. שלוש, אם בסוף נגיע לשם -אנחנו מוכנים. האחריות של כולנו היא לעשות הכל כדי למנוע את זה. אני חושב שזה דבר נוראי ואני לא מתייחס לזה בקלות דעת. כולם צריכים להסתכל על המראה טוב טוב ולהגיד לעצמנו שעשינו כל מה שאנחנו יכולים כדי למנוע את הבחירות החוזרות האלו. נעשה הכל כדי להקים ממשלת אחדות בישראל".