הלחץ עבד: הר הבית נפתח לעליית יהודים

לאחר שהיה סגור בשעות הבוקר, נפתח הר הבית לעליית יהודים, על רקע העימותים של כוחות הביטחון עם המפגינים, ועל רקע הזעם בימין והלחץ שהופעל לאפשר ליהודים לעלות להר

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 11/08/19 10:56 י באב התשעט

הלחץ עבד: הר הבית נפתח לעליית יהודים
הלחץ עבד. יהודים בהר הבית, הבוקר, צילום: חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש

לאחר שהיה סגור הבוקר (א', תשעה באב) לעליית יהודים, נפתח הר הבית סביב השעה 11:00, ויהודים הורשו לעלות להר. ממשטרת ישראל נמסר כי בסיום הערכת מצב שקיים מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, החליט לאפשר את הביקורים בהר הבית.

מוקדם יותר, לאחר שנסגר ההר לעליית יהודים, החלו התפרעויות של המוסלמים במקום. המשטרה פיזרה את ההתפרעויות באמצעות רימוני הלם. גם בשעה זו נמשכים העימותים בהר. מהמשטרה נמסר  כי "במהלך ביקורי יהודים בהר הבית החלו התפרעויות והפרות סדר במקום, בעקבות כך השוטרים ביצעו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות ואיפשרו את המשך הביקורים שנמשכים כסדרם".

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', בירך על ההחלטה ואמר כי "מדובר בהחלטה נכונה שמלמדת שלחץ ציבורי ופוליטי עושה את שלו. מוטב מאוחר מלעולם לא. 
מברך את רה"מ שנענה לדרישה ואת משטרת ישראל שמאבטחת. לטרור ולאלימות לא נכנעים. טרור ואלימות מכניעים.
אחרי שעתיים של עיסוק בפתיחת ההר, חוזר סוף סוף לבית המדרש להשלמת הקינות, בציפיה ותפילה לבניין בית המקדש".

הבוקר החליט ראש הממשלה, בהמלצת משטרת ישראל, להורות על סגירת הר הבית לעליית יהודים, עקב התקבצות עשרות אלפי מוסלמים בהר הבית לתפילות חג הקורבן החל היום. הרב הראשי לישראל בירך על ההחלטה. 

הרב ישראל אריאל בהר הבית, הבוקר

הרב ישראל אריאל בהר הבית, הבוקרצילום: חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש

בימין זעמו על ההחלטה לסגור את ההר. שר התחבורה סמוטריץ' דרש מנתניהו לכנס את הקבינט ולקבל החלטה לפתיחת ההר ליהודים. חברי הכנסת של הימין המאוחד תקפו את ראש הממשלה וכינו את ההחלטה כניעה לטרור. ברשתות החברתיות הותקף ראש הממשלה על ידי גולשים מימין.

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, אמר כי הוא סומך על המשטרה: "שוחחתי כרגע עם מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, חיזקתי את ידו ואת ידם של כל שוטרי מחוז ירושלים.
אני בטוח כי החלטותיו של הממ"ז הינם שקולות ואחראיות, ובבסיסם עומדת האחריות לשלום המתפללים".