בית הדין הרבני לעולים: אין צורך שתוכיחו את יהדותכם באמצעות בדיקת DNA

שני עולים, שיהדותם הוטלה בספק, עתרו לבית הדין הרבני הגדול שקיבל את עמדתם. יו"ר 'עיתים': "שני המקרים מספרים את סיפורם של עשרות עולים שהגיעו לישראל לאחר שנרדפו בגלל דתם, רק כדי לגלות שדווקא במדינת היהודים מטילים בהם ספק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/07/19 14:08 יד בתמוז התשעט

בית הדין הרבני לעולים: אין צורך שתוכיחו את יהדותכם באמצעות בדיקת DNA
בית דין רבני. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: דוברות בתי הדין

בית הדין הרבני הגדול קבע כי שני עולים הם יהודים גם מבלי שיבצעו בדיקת DNA. כך עלה מפסק הדין שפורסם היום (ד') בעקבות ערעור שהגישו השניים בעניין לאחר שבעבר נדרשו לערוך את הבדיקה כדי להוכיח את יהדותם.

בחודש אפריל האחרון נחשף באתר ynet כי בתי הדין הרבניים מפנים אזרחים שעלו ממדינות זרות, המבקשים להינשא, לערוך בדיקת DNA במטרה להוכיח כי הם אכן יהודים.

שניים מהם, אולג ואיריס, נתקלו בבקשה דומה לאחר שהאחד ביקש להינשא והשנייה להתגרש, זאת למרות שלדבריהם הציגו מסמכים שאישרו את יהדותם. בעקבות הדרישה הם החליטו לערער באמצעות טו"ר ג'ני ברנר ועו"ד שירה לב-ציון מארגון 'עתים', וטו"ר עו"ד אלעד זמיר, ולבסוף בית הדין הרבני הגדול קיבל את ערעורם וביטל את הדרישה.

יש לציין כי עוד שנחשפו הטענות, הרב הראשי לישראל ואב בתי הדין הרבניים, הרב דוד לאו, טען כי הרבנות הראשית מעולם לא כפתה על איש לעבור את הבדיקה: "אדם הפונה לבירור יהדות מוטלת עליו החובה להוכיח את יהדותו בפני בית הדין – בתי הדין מונחים ופועלים לפעול בכל מקרה ברגישות, לסייע ולהקל בהליך בירור היהדות".

לדבריו: "במקרים בודדים, קורה לא פעם שיש מי שטוען כי הוא יודע שהוא יהודי אולם אין בידיו את המסמכים המאשרים את דבריו, או לחילופין מוצאים סתירה בין דבריו לבין מה שנתברר לגביו. במקרה שכזה עשוי ביה"ד אך ורק על מנת לסייע בידי המבקש, להציע לו לעבור בדיקת D.N.A שתחזק את טענתו".

עו"ד שירה לב ציון, טו"ר ג

עו"ד שירה לב ציון, טו"ר ג'ני ברנר, אולג ואמוצילום: ללא קרדיט

בעקבות קבלת הערעור אמר יו"ר 'עתים', הרב שאול פרבר כי "מדובר באזרחים שסך הכול ביקשו לבוא בשערי הממסד הדתי, ומוצאים את עצמם תחת חקירה מתמשכת וערעור על זהותם ושייכותם, שלהם ושל קרובי משפחתם. הצלחת הערעורים היא צעד חשוב במאבק, אך אל לנו להיות שאננים -  התופעה לא נפסקה".

הרב פרבר הוסיף כי "שני המקרים המדוברים מספרים את סיפורם של עשרות עולים שהגיעו לישראל לאחר שנרדפו בגלל דתם וזהותם – רק כדי לגלות שדווקא כאן במדינת היהודים מטילים בהם ספק. במקום לשמוח על נס קיבוץ הגלויות, הממסד הדתי בוחר לנהוג בחשדנות ואטימות, תוך פגיעה בלכידות העם היהודי, ומתנהל בצורה שאין בינה לבין ההלכה דבר. זו לא היהדות שניתנה לנו במסורת במשך הדורות, וזה הזמן שנלחם על הצביון היהודי במדינה".

עו"ד אלעד זמיר ציין כי "פסיקת בית הדין הגדול אשר ביקרה את אופן התנהלותו של בית הדין האזורי מוכיחה כי מועצת הרבנות הראשית צריכה ליצור מדיניות הלכתית ברורה ואחידה בכל הליכי בירור יהדות. עד שהעניין יוסדר, האזרח צריך להלחם על צדקת דרכו הן בפן החוקי והן בפן ההלכתי - על מנת לצלוח את ההליך בשלום כפי שהיה בהליך הערעור בתיק זה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן