הרב לאו מסביר: הרבנות לא כופה בדיקת DNA על עולים חדשים

נשיא בית הדין הגדול טוען כי הרבנות מציעה לבצע את הבדיקות רק במקרים חריגים בהם אין הוכחות על יהדותו של אדם הפונה לבית הדין לבירור זהותו הדתית

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/19 13:39 כט באדר א'

הרב לאו מסביר: הרבנות לא כופה בדיקת DNA על עולים חדשים
חברי מועצת הרבנות בישיבה, צילום: דוברות הרבנות הראשית

עקב פניות רבות בימים האחרונים, לאחר המריבה על משרד הקליטה בין דרעי לליברמן בעניין בדיקות DNA לפונים בבירור יהדות, בית הדין הגדול מבהיר כי רק במידה ואין לאדם שטוען שהוא יהודי אך אין לו הוכחות לכך, מוצעת לו לבצע את הבדיקה, אך היא אינה נכפת עליו. 

"ראשית יובהר כי לצערנו חוק השבות במתכונתו הנוכחית אינו תואם לגדרי ההלכה באשר מיהו יהודי. אשר על כן ישנם עולים אשר למרות זכאותם לחוק השבות אינם מוגדרים כיהודים על פי ההלכה, מבהיר הרב לאו, נשיא בית הדין הגדול, "אדם הפונה לבירור יהדות מוטלת עליו החובה להוכיח את יהדותו בפני בית הדין – בתי הדין מונחים ופועלים לפעול בכל מקרה ברגישות, לסייע ולהקל בהליך בירור היהדות. במקרים בודדים, קורה לא פעם שיש מי שטוען כי הוא יודע שהוא יהודי אולם אין בידיו את המסמכים המאשרים את דבריו, או לחילופין מוצאים סתירה בין דבריו לבין מה שנתברר לגביו. במקרה שכזה עשוי ביה"ד אך ורק על מנת לסייע בידי המבקש, להציע לו לעבור בדיקת D.N.A שתחזק את טענתו. אולם מעולם לא נכפה על אף אדם לעבור אותה. ויודגש, בדיקת D.N.A  אינה משמשת כבירור יהדות על פי ההלכה אלא אך ורק מסיעת בהליך הבירור".

צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

דבריו של נשיא בית המשפט הגיעו בעקבות העימות בין השר דרעי לח"כ ליברמן במהלך אמר דרעי כי בממשלה הבאה ש"ס תדרוש את תיק הקליטה שהפך להיות משרד רק לעולי רוסיה: "אי אפשר ללכת במשרד בלי לדעת רוסית". ליברמן לא נשאר חייב ואמר שהוא יגן על העולים מפני הבדיקות הפולשניות שהם צריכים לעבור כדי לוודא את יהדותם. 

הרב לאו מסביר כי לעתים דן בית הדין דיון בסוגיה של אימוץ ילדים, ובמקרה כזה גם כן עשוי ביה"ד לבקש לערוך בדיקה שעשויה לעזור בהוכחת הורות. וכן במקרים בהם יש חשד למסמכים מזויפים בתי הדין עורכים בדיקות אבהות שהן לגיטימיות - בדיוק כפי כמקובל בבתי משפט לענייני משפחה בארץ ובעולם.

"לצערנו, נראה שיש כאלה שהם אינם יהודים שמנסים להיטמע בעם ישראל וחוששים מהליך בירור היהדות בבתי הדין ומשתמשים בעניין זה כמאבק נגד ההלכה תוך יצירת פילוג, שנאה והכפשה כלפי שירותי הדת בכלל ומערכת בתי הדין בפרט", נשיא בית הדין הוסיף, "הנהלת בתי הדין תמשיך במאמצים לעזור ולסייע לכל באי בתי הדין בכדי שיקבלו את השירות הטוב ביותר אך תוך שמירה על העקרונות ההלכתיים המנחים בכל עניין וזאת מבלי להיכנס לשיח המפלג הקיים בתקופת הבחירות וניסיונות של מפלגות שונות לפגוע בסמכותם ובתדמיתם של בתי הדין".

תוקף את הרבנות. הרב פרבר

הרב פרברצילום: עתים

יו"ר ארגון 'עתים', הרב שאול פרבר, התייחס לדברי הרב לאו ואמר כי "הפניית יוצאי ברית המועצות לבדיקת DNA להוכחת יהדותם היא חתירה תחת יסודותיה של מדינת ישראל. הפניית יוצאי ברית המועצות לבדיקות DNA להוכחת יהדותם זו פגיעה ביהדות עצמה. אין לזה שום מקום במדינת ישראל – לא במשרד הפנים ולא בבתי הדין הרבנים. יש להצטער על כך שגופים רשמיים במדינת ישראל מסרבים להכיר בנס קיבוץ הגלויות, ומערימים קשיים על העולים שהגיעו לכאן כיהודים ומבקשים להיות חלק מהעם היהודי.

לדבריו, "מפניות רבות שמגיעות אל 'עתים' אנו רואים כיצד רף החשדנות בממסד הדתי ממשיך לעלות ואזרחי ישראל נדרשים להביא ראיות והוכחות, שאיש לא היה אפילו חולם לבקש בעבר. עם ישראל שרד אלפי שנים בלי בדיקות DNA להוכחת דם 'כשר'. טוב היה אם שר הפנים אריה דרעי ובתי הדין הרבניים היו מבטלים לאלתר מדיניות זו, ומתנצלים בפני אזרחי ישראל יוצאי ברית המועצות".

בישראל ביתנו גם הגיבו לדברים ואמרו כי"מצער לשמוע שנשיא בית הדין הגדול כבוד הרב דוד לאו, שממרום תפקידו צריך לראות לפניו את קירוב הלבבות ואחדות העם, מודה אף הוא, כי בישראל מתקיימת אפליה כנגד קהילת העולים מברית המועצות לשעבר. מבחינת הממסד הרבני, הקהילה  הגדולה הזו שאין מחלוקת על תרומתה האדירה לחברה בישראל ולמדינת ישראל,  היא בבחינת "חשודה מראש" ביהדותה.

"אין ממש באמירתו של הרב לאו, כי לא כופים בדיקות דנא. "ההרשאה" כדבריו לבצע אותה, היא תנאי משפיל  ופוגעני,  מכיוון שבפועל מי שלא מסכים "מרצונו" לבצע אותה, מסרבים לרשום אותו כיהודי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן