הלחץ עבד? קברי המלכים נפתחו למבקרים

תוך כדי תביעה המתנהלת בצרפת נגד ממשלת צרפת להשבת האתר לידי הקדש הנאמנים, הודיעה ממשלת צרפת כי תאפשר כניסות יהודים למתחם

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/06/19 12:04 כג בסיון התשעט

הלחץ עבד? קברי המלכים נפתחו למבקרים
הכניסה הבוקר לקברי המלכים, צילום: הותר לשימוש

אחרי 10 שנים שהאתר היה סגור למבקרים יהודים, הודיעה ממשלת צרפת כי האתר יאפשר כניסת מבקרים יהודים למתחם.

על פי המסורת, בקברי המלכים קבורים כלבא שבוע, חותנו של רבי עקיבא, והלני המלכה. בשנת 1878 נקנתה אחוזת הקבר על ידי משפחה יהודית-צרפתית בשם פֶּרֶר לטובת הקהילה היהודית. מכיוון שאדמות לא נרשמו על נכסים יהודים, נרשמה האדמה על שם ממשלת צרפת בנאמנות.
על פי אגודת "הקדש קברי המלכים" שפועלים על מנת לחדש את הגישה היהודית למקום למעלה מ-10 שנים בהם המתחם סגור, ממשלת צרפת סוגרת את שעריה המתחם ליהודים בגלל שהמתחם סמוך לבית המשפט המחוזי במזרח ירושלים, דבר שעלול לטענת ממשלת צרפת לגרום למתיחות.

בחודש שעבר הגישו נאמני הקדש קברי המלכים תביעה בבית המשפט המנהלי בפריז כנגד ממשלת צרפת בדרישה להשיב את האתר לידי ההקדש לאחר שנתגלו המסמכים המקוריים המעידים על רכישת האתר ע"י הגב' ברטה ברנרד לפני 140 שנה והקדשתו לטובת העם היהודי.

במשרד החוץ מסבירים "החלטתה של צרפת התקבלה בעקבות משא ומתן ארוך ומורכב בהובלת משרד החוץ הישראלי ובזכותה תתאפשר גישה חופשית לישראלים לאתר קבורה יהודי ייחודי, בעל חשיבות היסטורית ודתית גם יחד, השוכן ברחוב צלאח א דין בירושלים".

נציג ההקדש עו"ד גולנדל אומר  "אין ספק שהמסמכים שהוצגו בבית המשפט השפיעו על ממשלת צרפת להבין כי האתר בעל זיקה ומורשת יהודית וכנסיון להוכיח כי הם שומרים ראויים על האתר הם פותחים אותו, אולם מדובר באחיזת עניים שכן מדובר במגבלות החלות על הביקור באתר סה"כ 15 איש בכל פעם ופעמיים בשבוע, איננו עניים העומדים בפתח ומסתפקים במועט, זהו אתר יהודי בעל חשיבות הסטורית ודתית והוא אמור להיות פתוח כל הזמן. הניסיון של ממשלת צרפת להציג כאילו מדובר בהסכם עם משרד החוץ הישראלי הוא אחיזת עניים, תתכבד ממשלת צרפת ותשיב את האתר לבעליו החוקיים"