יהודי צרפת מול צרפת: למי שייך הקבר של הלני המלכה?

לאחר שנים בהם מחזיקה הממשלה הצרפתית את מתחם הקבר של הלני המלכה בירושלים, טוענים יהודי צרפת כי הנכס שייך לעם היהודי, וניתן לממשל הצרפתי ללא סמכות

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/05/19 18:17 יא באייר התשעט

יהודי צרפת מול צרפת: למי שייך הקבר של הלני המלכה?
קברי המלכים - קברה המשוער של הלני המלכה בירושלים, צילום: ללא

הלני המלכה מלכה באשור עד שהחליטה להתגייר. היא עלתה לירושלים, בנתה בה ארמונות פאר, תמכה בעניי העיר וסייעה בזמן המרד הגדול. קברה של המלכה, אשר לפני יותר מ-150 שנה נמסר לבעלות ממשלת צרפת, שוכן צפונית לעיר העתיקה ולשער שכם, ועומד סגור כבר עשר שנים ונפתח רק מדי פעם לקבוצות של לא יהודים בהזמנה מראש.

תביעה שתוגש היום (ה') לבית המשפט העליון הצרפתי כנגד ממשלת צרפת, דורשת להשיב לבעלות ישראלית את מתחם הקברים ההיסטורי בו טמונה כנראה הלני המלכה. 

הסיפור החל ב־1863, כאשר הארכיאולוג הצרפתי פליסיאן דה סוסי חפר במקום בקבר והוציא משם שלושה ארונות קבורה יחד עם עצמות המתים. דה סוסי העלה את השלל על ספינה, כדי להציגו במוזיאון הלובר הצרפתי.

כ-15 שנה מאוחר יותר, ב־1878 נקנה הקבר על ידי הגבירה ברטה אמליה ברטראנד, בת למשפחה יהודית־צרפתית. שבע שנים לאחר מכן בן דודה העניק במתנה את קברי המלכים לממשלת צרפת ומאז הם נחשבים הבעלים של הנכס ההיסטורי.

חיים ברקוביץ', נציג הגוף המייצג את היהודים בצרפת, טוען כי בן הדוד נתן את המתנה ללא שום סמכות: "מצאנו מסמכים אשר מוכיחים שבדיוק לפני 145 שנה ברטראנד מסרה את הבעלות על המקום להקדש, והנכס צריך לחזור לעם היהודי". 

עו"ד ויליאם גולדנדל, המייצג את ההקדש, נדהם לגלות כי אין כל הוכחה לטענת הבעלות של הקונסוליה הצרפתית: "אין להם שום זכות חוקית להשתלט על מקום פולחן דתי. אנו דורשים ממוזיאון הלובר להשיב לישראל את שלושת הסרקופגים ואת עצמות האדם שנגנבו וחוללו". הדרישה להשבת העצמות לא זכתה עד כה למענה, והנהלת הלובר שומרת על שתיקה ואינה מגיבה לטענות.