קיבל היתר מהרב לאישור זקן - אך המפקדים לא מאשרים

חייל דתי המשרת בחיל האוויר קיבל אישור מרב הבסיס לגידול זקן, אך נשפט לעשרה ימי מחבוש בעקבות גידול זקן. אמו: "מרסקים אותו". דובר צה"ל: "לאור ערעורו של החייל והמלצתו המעודכנת של הרב, הנושא נמצא בבחינת המפקדים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/06/19 13:13 כא בסיון התשעט

קיבל היתר מהרב לאישור זקן - אך המפקדים לא מאשרים
חיילים דתיים. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90, יוסי זמיר

חייל דתי המשרת בחיל האוויר, טוהר מרקוביץ', קיבל עונש ריתוק של 21 יום, לאחר שגידל זקן, על אף שקיבל המלצה מרב הבסיס כבר לפני מספר חודשים. זהו העונש השני שמרקוביץ' מקבל בגין גידול זקן, לאחר שבעבר נשפט ל-10 ימי מחבוש.

מפקדיו של מרקוביץ' מסרבים להעניק לו אישור לגידול זקן, על אף שהוא עומד בקריטריונים של הצבא לכך ועל אף שיש לו, כאמור, את ההמלצה הנדרשת מרב הבסיס.  "החייל מקיים אורח חיים דתי, מתפלל בדרך קבע, מברך על אכילה ושתייה ושומר שבת", כתב הרב שניאור הירש.

מרקוביץ' ערער על העונש בגיבוי הרב, אך הדבר לא הועיל, ואתמול, כאמור, הוא רותק שוב לבסיס. אמו תקפה בחדשות 12 את מפקדיו ואמר כי "הם מרסקים אותו ואת הרצון שלו לשרת". לדבריה, "כל מה שאני מבקשת זה שיראו אותו, אף אחד מהמפקדים שלו בכלל לא מכיר אותו. אם הם רק היו יודעים מי האדם שהוא, הם לא היו דוחים את הבקשה. זה כואב לי, איבדתי את האמון בצה"ל".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "על פי פקודות הצבא, וכחלק מכללי המשמעת הבסיסיים בצבא, חיילים חייבים להתגלח מדי יום. חיילים רשאים לבקש היתר חריג לגדל זקן, והבקשות נבחנות על פי קריטריונים שקבועים בפקודות. החייל התגייס ללא זקן, ובתחילת שירותו לא ציין בפני מפקדיו כי הוא מבקש לגדל זקן. רק בשלב מאוחר יותר ביקש החייל לגדל זקן". 

עוד נאמר כי "רב הבסיס, אשר נפגש עם החייל, קבע כי החייל אינו מקיים אורח חיים דתי, ומשכך, לא המליץ בפני הגורם המוסמך על מתן היתר (עקב טעות, נרשמה בטופס המלצה שגויה). מפקדיו של החייל, שמכירים את אורח חייו היטב, לא המליצו בפני הגורם המוסמך על מתן היתר. 

"לנוכח כל האמור, דחה הגורם המוסמך את בקשתו של החייל להיתר לגידול זקן. על אף שלא קיבל פטור, החייל סירב מספר פעמים לפקודה שניתנה לו להתגלח. בנוסף, החייל נעדר מן השירות שלא ברשות (נפקד).  על עבירות משמעת חמורות אלה נשפט בדין משמעתי".

לסיום ציינו בדובר צה"ל כי "לאחרונה פגש הרב את החייל בשנית והתרשם כי חל שינוי באורח חייו של החייל ולכן המליץ לאשר את הפטור. כעת, לאור ערעורו של החייל ולאור המלצתו המעודכנת של הרב, הנושא נמצא בבחינת המפקדים".