פרשת השבוע בתמורה לפטור לגידול זקן

חייל דתי שניסה לקבל פטור לגידול זקן הוגדר על ידי רב הבסיס כ"לא דתי מספיק" מכיוון שלא ידע לענות מהי פרשת השבוע. החייל גילח את זקנו והועמד לדין משמעתי

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/08/18 20:16 טז באלול התשעח

פרשת השבוע בתמורה לפטור לגידול זקן
חיילים דתיים. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90, יוסי זמיר

חייל דתי וקרבי המשרת בחטיבת גולני לא קיבל פטור לגידול זקן מטעמי דת – וזאת משום שהוגדר כ"אינו דתי מספיק" רק כי לא ידע לספר לרב הצבאי מהי פרשת השבוע ומבלי שהוצגו בפניו שאלות אחרות שקשורות לדת.

כפי שפורסם היום ב"החדשות" על ידי יאיר שרקי, במכתב שנשלח לאל"מ סיון בלוך, מפקד הבא"ח של החטיבה החומה, נכתב כי הרב, יצחק וייס, הודיע לחייל כי בקשתו לגדל זקן נדחתה, והוסבר לו כי הוא לא עומד בקריטריונים הנדרשים ל"חייל דתי הזכאי לגדל זקן". החייל מגדיר עצמו כאדם שומר מצוות, על כל המשתמע מכך אך בקשתו כאמור נפסלה, רק בגלל שלא ידע להגיד מהי פרשת השבוע.


לאחר מכן, נדרש החייל לגלח את זקנו שהחל בגידולו שנה לפני שהתגייס. הוא סרב פקודה, והועמד לדין משמעתי. החל מהיום, בעוד שחבריו של החייל מצויים בשטח אימונים, הוא מנקה את תאי השירותים בבסיס. עו"ד יעל תותחני, המייצגת את החייל מטעם ארגון "צו אחד" שאליו פנה לבקשת עזרה, ביקשה להבין ממפקד הבא"ח מהם בכלל הקריטריונים לבדוק את רמת דתיותו של חייל.

"אנו רואים בחומרה את המגמה אותה מוביל הרמטכ"ל, לפיה חייל המבקש לגדל זקן מטעמי דת, נדרש לעמוד במבחן מגוחך", מסרה עו"ד תותחני. "הרבנות הצבאית, ללא כל קריטריונים ברורים, החליטה למלא אחר הנחיית הרמטכ"ל, באופן אבסורדי, כאשר כל רב צבאי בוחר לשאול חייל שאלות כאלו ואחרות בהלכה היהודית וכך קובע האם אותו חייל 'מספיק דתי בשביל לגדל זקן' אם לאו".

"בענייננו, מדובר בהתנהלות לא חוקית", הוסיפה. "לא ייתכן שמבחן מגוחך של שאלות על פרשת השבוע או על תפילת מנחה בשבת, יקבע האם מאן דהוא דתי או לא דתי. הלוחם, חייל דתי מבטן ולידה, המקיים אורח חיים דתי, 'נכשל' בשאלה הקשורה לפרשת השבוע, הוגדר על ידי הרב הצבאי כ'לא דתי מספיק לצורך גידול זקן' ולאחר שביקש להישפט בבית דין צבאי, נודה וסולק מהאימונים וכעת תפקידו לשטוף את תאי השירותים בבסיס".

תגובת דובר צה"ל: "כל חייל אשר מגיש בקשה לפטור זקן על רקע דתי נדרש לקבל המלצה מרב היחידה כי הוא אכן מקיים אורח חיים דתי. באשר למקרה המדובר, החייל נפגש מספר פעמים עם רב היחידה וע"פ הנהלים לא אושר לחייל פטור זקן. צה"ל מכבד את רגשותיהם ואורח חייהם של כלל חייליו, דתיים וחילוניים כאחד".

יושב ראש ארגון צו 1, הרב עמיחי אליהו,שפרסם את האירוע ופנה לרבנות הראשית, סיפר ל'כיפה' שיש אלפי פניות של חיילים שטוענים לכפייה חילונית:"מה שהתחיל כבורות מצד המפקדים ממשיך כיד מכוונת מצד גורמים אחרים. ישנם גורמים שפועלים להחלשת הצביון הדתי בצבא ואסור לצה"ל להקשיב לארגונים אלו." בשנתיים האחרונות אנחנו רואים עידון של המגמה הזו.    

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן