"השקפת עולם חסרת אחריות": נשיאת העליון במתקפה על השר אוחנה

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, התייחסה לדברי שר המשפטים החדש, לפיהם לא תמיד יש לכבר את פסיקות השופטים: "בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' – הדרך קצרה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/06/19 10:55 י בסיון התשעט

"השקפת עולם חסרת אחריות": נשיאת העליון במתקפה על השר אוחנה
נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, תקפה הבוקר (ה'), בהשתלמות לנשיאים וסגני נשיאים של בתי משפט במעלה החמישה, את דבריו של שר המשפטים החדש אמיר אוחנה אמש בראיון לחדשות 12

"בעקבות ראיון ששודר אתמול עם שר המשפטים", ציינה חיות, "חשוב לי לומר לכם כי בעיניי יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת-תקדים וחסרת-אחריות, שלפיה לא את כל פסקי-הדין הניתנים על ידי בית-משפט חייבים לכבד".

לדבריה, "במלים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. ואני רוצה לומר על כך רק דבר אחד – בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' – הדרך קצרה".

שר המשפטים, אמיר אוחנה

שר המשפטים, אמיר אוחנהצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

אמש, בראיון לעמית סגל, אמר אוחנה כי הוא לא פוסל את האפשרות שינסו לתפור לו תיק וכי "לא תמיד צריך לצאת מנקודת הנחה שיושבים במערכת אך ורק מלאכים צחורי כנפיים, שמקבלים את החלטותיהם משיקולים מקצועיים בלבד". וכי "יש פסיקות של בג"ץ שהממשלה לא חייבת למלא" וכדוגמא לכך הוא הביא את סיפור הירצחה של טלי חטואל ובנותיה בשנת 2004 בגוש קטיף, לאחר שבית המשפט אסר על צה"ל להרוס מבנים הסמוכים לציר כיסופים שבו נסעה.

בהוקר נשמע השר מעט שונה כשכתב בדף הפייסבוק שלו כי בדבריו נתן "דוגמא למקרה קיצוני שהתרחש במציאות. אין המדובר בהחלטות שבשגרה, ולא מדובר בהחלטות שסתם "איננו מסכימים להן". מדובר בנסיבות קיצוניות ביותר ש"דגל שחור מתנוסס מעליהן" ועלולות לעלות בחיי אדם (ממש כפי שאנחנו מכירים בתפיסה לפיה אין חובה לציית לכל פקודה, ובצדק). גם המובן מאליו צריך שייאמר: צריך לכבד את החלטות בתי המשפט. כך עשיתי תמיד, כך אני מאמין".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן