עשרת אלפים או 100 אלף: כמה היו בהפגנת האופוזיציה?

50,127- זה המספר המדויק של האנשים שהגיעו להפגנה נגד חוק החסינות במוזיאון תל-אביב. הנתון התקבל באמצעות שיטות בדיקה מתקדמות, לפיהן ניתן לקבוע באופן כמעט מוחלט את מספר המשתתפים

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/05/19 21:25 כא באייר התשעט

עשרת אלפים או 100 אלף: כמה היו בהפגנת האופוזיציה?
הפגנת האופוזיציה נגד חוק החסינות, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן), ממארגני ויוזמי ההפגנה נגד חוק החסינות אמש (שבת), טען כי הגיעו 100 אלף איש בעוד שאחרים אמרו כי רק עשרת אלפים הפגינו ברחבת מוזיאון תל אביב. אז כמה משתתפים באמת לקחו חלק בהפגנת האופוזיציה?

בשנים האחרונות המשטרה נמנעת מלתת הערכות לגבי כמויות משתתפים בהפגנות, בין היתר כדי למנוע מהנתונים הללו להפוך לכלי לניגוח פוליטי. מרחב התמרון הזה אפשר לראשי ההפגנות לייצר מספרים מנופחים, לצד מספרים נמוכים בהרבה שסיפקו גורמים אחרים. 

עם זאת, המספר האנשים המדויק שהגיע להפגנה הוא 50,127 איש - כך עלה מנתונים שנאספו על ידי אחת מחברות הסלולריות ונמסרו ל"גלובס". מדובר במספר שנאסף באמצעות שיטות בדיקה מתקדמות, לפיהן ניתן לקבוע באופן כמעט מוחלט את מספר המשתתפים ואת התפלגותם לפי שעות.

הנתונים שנתקבלו מהחברה הסלולרית הושוו לנתוני הנוכחות במוצאי שבת בשבועות האחרונים, באותו מיקום, ומהם נוטרלו מספר הלקוחות הקבועים של אותה חברה באותו אזור. כך למשל, נוטרלה מוצאי השבת שלפני האחרונה, בגלל היתכנות לסטייה בנתונים הרגילים בשל האירוויזיון שנערך באותו יום. 

חברות הסלולר נמנעות מלספק מידע רגיש זה, בעיקר בגלל בעיות של פגיעה בפרטיות הלקוחות. עם זאת, איסוף הנתונים על ידי חברות הסלולר לא מהווה פגיעה בפרטיות הלקוחות, מאחר שהמערכת היא אנונימית. בסך הכל אספה המערכת נתונים מהשעה 18:00 בערב, קצת לפני תחילת ההתכנסות של המפגינים במקום, ועד חצות. מאיסוף הנתונים עולה כי רגע השיא, מבחינת כמות משתתפים, היה בשעה 21:00.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן