נשיאת העליון: "עצמאות בתי המשפט - יסוד הדמוקרטיה והגנה מפני עריצות"

אסתר חיות דיברה בכנס משפטנים בנירנברג שבגרמניה, ורמזה לקשר בין העובדה כי בתי המשפט בתקופת עלייתו של היטלר היו נטולי כוח מספיק, לבין העובדה שהצליח להעביר את חוקי הגזע נגד היהודים: "השמירה על עקרון העצמאות של השופטים היא מאבני היסוד בכל משטר דמוקרטי"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 14/05/19 13:34 ט באייר התשעט

נשיאת העליון: "עצמאות בתי המשפט - יסוד הדמוקרטיה והגנה מפני עריצות"
נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

רמיזה לימינו או תיאור היסטורי? נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נשאה דברים בכנס של עמותת המשפטנים ישראל-גרמניה, שהתקיימה בנירנברג שבגרמניה, ודיברה על החיוניות בעצמאות בתי המשפט ובאי התלות שלהם בפוליטיקאים. חיות הזכירה כי החוקה הגרמנית לא הגנה מפני חקיקת חוקי הגזע של היטלר בתחילת תקופת שלטונו. הדברים מגיעים על רקע כוונותיו של ראש הממשלה להעביר חוקים שיחלישו את כוחו של בית המשפט העליון, אשר גרמו לזעם רב ולמתקפות משמאל על הכוונה ל'הרוס את הדמוקרטיה'.

"העצמאות השיפוטית ואי התלות של השופטים ברמה המוסדית וברמה האישית, הן אחת הערובות החשובות לכך שתישאר בידי הפרט כתובת לפנות אליה לצורך הגנה על זכויותיו" אמרה חיות, והוסיפה, "השמירה על עקרון העצמאות ואי התלות של השופטים היא, אפוא, מאבני היסוד בכל משטר דמוקרטי".

נשיאת העליון הזכירה את חוקי הגזע של הנאצים, שחוקקו בנירנברג לאחר עלייתו של היטלר לשלטון בשנות ה-30: "הבחירה לקיים את הכנס הזה באולם 600 של היכל הצדק בנירנברג היא מרגשת ובעלת משמעות סמלית עמוקה. זאת משום שבשנות השלושים של המאה הקודמת בנירנברג התדרדרו החוק והמשפט לאחד מרגעי השפל הקשים בהיסטוריה האנושית.
כאן, ב-15.9.1935, הביא היטלר לאישור הרייכסטאג שני חוקי גזע - החוק להגנת הדם הגרמני והכבוד הגרמני וחוק אזרחות הרייך - אשר איפשרו רמיסה שיטתית ומאורגנת של כבוד האדם בשל מוצאו ושירתו את מכונת ההשמדה הנאצית. לאחר מלחמת העולם השנייה ובעקבות הזוועות שהתחוללו במהלכה, הגיעו אומות העולם להבנה כי ההגנה על זכויות האדם הבסיסיות ובראשן כבוד האדם, מצריכה מחויבות ברורה ובלתי מתפשרת מצידן". 

בית המשפט העליון. כוחו יוגבל?

בית המשפט העליוןצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

חיות רמזה כי עם בתי משפט חזקים - ייתכן ולא היתה יכולת לנאצים להעביר את חוקי הגזע, אשר הביאו בסופו של דבר לשואה: "במדינתו של העם הגרמני אשר חוקק את אחת החוקות המתקדמות ביותר להגנה על זכויות וחירויות אדם - חוקת ויימאר - התאפשרה פגיעה אנושה בזכויות האדם הבסיסיות ביותר תוך שימוש במשפט המדינה לקידום תפיסות עולם גזעניות והכשרת הפשעים שבוצעו על-ידה נגד האנושות מכוח תפיסות אלה.
חוקי נירנברג הנחילו לעולם את ההכרה בכך שחוקות - מתקדמות ככל שתהיינה - אינן מהוות בהכרח ערובה להגנה על כבוד האדם ועל זכויות הפרט. הם הדגישו את מחויבותן של אומות העולם להגנה על זכויות אלה ותרמו תרומה נכבדה ומכרעת להתפתחות המשפט הבינלאומי הפלילי בן זמננו". הוסיפה חיות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן