דרישה: ארון לסידורי תפילה ברחבת הכותל הדרומית

במרכז ליב"ה דורשים להציב ברחבה הדרומית, המכונה 'עזרת ישראל', ארון לסידורי תפילה אורתודוקסיים. במקום קיימים ארונות ספרים עם סידורים של התנועה הקונסרבטיבית והרפורמית, המקיימות תפילות ברחבה

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/05/19 16:39 ח באייר התשעט

דרישה: ארון לסידורי תפילה ברחבת הכותל הדרומית
עזרת ישראל בכותל המערבי, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

מרכז ליב"ה פנה בימים האחרונים לרב הכותל הרב שמואל רבינוביץ' בדרישה כי יפעל ויציב ברחבת הכותל הדרומית ארון לסידורי תפילה. הדרישה מגיעה לאור עלייה במספר המתפללים הפוקדים את הרחבה הדרומית ומקיימים במקום מנייני תפילה.

הבקשה הוגשה לרב רבינוביץ' באמצעות עו"ד משה פולסקי, אשר פנה לרב מתוקף תפקידו כממונה על המקומות הקדושים "כידוע לכבודו, ברחבת הכותל המערבי, בסמוך לכותל הדרומי מתקיימות, באופן תדיר, מנייני תפילה בהם משתתף ציבור גדול של מתפללים." כותב עו"ד פולסקי לרב, "דא עקא, שלא כברחבת הכותל המרכזית, במקום לא מוסדר ארון ובו סידורי תפילה. הדבר מקשה על הנוכחים הרבים במקום, המבקשים להסדיר תפילתם מתוך הסידור, גם ספרי תהלים אינם מצויים במקום."

במכתב הוסיף עו"ד פולסקי כי "ראוי ואף מתבקש הדבר, כי עניין זה יוסדר, וכי במקום יוקצה ארון ובו סידורי תפילה כמנהג כל העדות, אשכנז, ספרד, נוסח עדות המזרח ועוד, ואף ספרי תהילים יונחו בארון,  לתועלת ציבור המתפללים וכפי שהדבר מוסדר באופן ראוי ברחבת הכותל המרכזית לרווחת המתפללים".

ארונות הספרים ברחבה, בהם משתמשים הרפורמים והקונסרבטיבים

ארונות הספרים ברחבה, בהם משתמשים הרפורמים והקונסרבטיביםצילום: מרכז ליב"ה

לסיום ציינו בליב"ה את העובדה כי ברחבה הדרומית ישנם ארונות של ארגוני הרפורמים והקונסרבטיבים וכי מדובר בעוול "הדבר אף מתבקש נוכח העובדה כי במקום מוסדר ארון שבו מונחים ספרים לשימוש ציבור זניח באופן יחסי ומוחלט, ואין כל מקום להפלות ציבור רב של מתפללים לעניין זה." סיימו.    

ההעתקים מהמכתב נשלחו גם למנכ"ל הקרן למורשת הכותל המערבי, מרדכי (סולי) אליאב וכן למנכ"ל החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי, הרצל בן ארי.

נזכיר כי בר"ח אייר, התקיימו ברחבה הדרומית תפילות ר"ח שהתקיימו על פי ההלכה היהודית, וכן נפרסה מחיצה במקום על מנת לשמור על ההפרדה בין המתפללים למתפללות. במסגרת כך הגיעו עשרות אנשים לרחבה אשר קיימו מספר מניינים במקום. גם בחול המועד פסח התקיימו ברחבה הדרומית למעלה ממאה מניינים בהם השתתפו כ3,000 אנשים, דבר המראה על גידול במספר המתפללים במקום הנוהגים ע"פ הנחיות הרבנות הראשית. 

ארונות הספרים ברחבה, בהם משתמשים הרפורמים והקונסרבטיבים

ארונות הספרים ברחבה, בהם משתמשים הרפורמים והקונסרבטיביםצילום: מרכז ליב"ה

ממרכז ליב"ה נמסר בתגובה: "המציאות המצערת בה אלפים רבים של מתפללים שמגיעים לרחבה הדרומית של הכותל במהלך השנה צריכים להיסחב עם הסידורים, המחיצה וספרי התורה היא אבסורד, זה בזמן שלרפורמים שפוגעים במסורת ישראל יש ארונות מסודרים עם ציוד במקום.

אנחנו דורשים מהממונים על תחזוקת המקום, ולא בפעם הראשונה, שיאפשרו לאלפי המתפללים את התנאים הבסיסיים הראויים למתפללים בכותל, על פי פסיקת הרבנות הראשית" אומרים במרכז ליב"ה.