הרב טאו בחוברת חדשה: "יש ניסיון לתכנת מחדש את החברה"

נשיא ישיבת הר המור תוקף בחוברת חדשה, היוצאת לאור לקראת יום העצמאות, את ניסיון הנחלת ערכי התרבות המערבית הפוסטמודרניסטית בחברה, וטוען כי על כל אחד לעמוד נגד התהליכים הללו בכל כוחו: "אנו נקראים לדגל, נתבעים לפעול בענין הזה ללא פחד וללא מורא, במסירות נפש"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 07/05/19 17:29 ב באייר התשעט

הרב טאו בחוברת חדשה: "יש ניסיון לתכנת מחדש את החברה"
הרב צבי טאו, צילום: מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה

השבוע מופצת במאות ישיבות, מכינות ובתי כנסת חוברת חדשה של הרב צבי טאו, נשיא ישיבת הר המור, ומי שנחשב לאבי תורת 'ישיבות הקו'. החוברת, הנקראת 'האומץ לעצמאות', עוסקת ביחס לעמידה מול ערכי התרבות הפוסט מודרנית.
בחוברת, שיצאה לכבוד יום העצמאות, מברר הרב טאו את היחס לתפיסות הקיימות היום בתרבות המערב וכיצד יש להתמודד איתן, האם אפשר לקבל מהן, ועל האומץ שצריכים אנשי התורה והאמונה בתקופה הזו בכדי לעמוד בפרץ.

ביחס לניסיון להנחיל ערכי תרבות חדשים כותב הרב טאו בחריפות : "יש כאן ניסיון חסר אחריות לתכנת מחדש את החברה האנושית. ניסיון זה נעשה על ידי אנשים בעלי 'צווארון לבן', שנמצאים מאחורי הקלעים, ואינם מעזים לעמוד קבל עם ולהסביר את מעשיהם".
מסקנת הרב ברורה: "אסור לנו להשתתף בכל החגיגה הזאת. אבוי למי שיפול במלכודת הזו ולא יבין שכל התופעה הזו אינה מייצגת נאמנה את רוח האומה אלא היא מעשה נוכלות של יחידים חסרי אחריות שעורכים ניסוי על התרבות האנושית כולה מבלי שיהיו להם 'קבלות' ובטחונות שלניסוי הזה יהיה סוף טוב. צריך לדחות את זה בשתי ידיים ולהמשיך את דרכנו עם השכל הישר, עם המוסריות, האנושיות, דרך הארץ שקדמה לתורה ועם התורה עצמה. יש לנו ייעודים גדולים הרבה יותר מכל אותן חלומות". 

הבנין החדש של ישיבת הר המור

ישיבת הר המור בירושליםצילום: Yonatan Sindel/Flash90

על הטענה כי תורת הרב קוק צריכה להכיל תפיסות חדשות הוא עונה "ברור לכל מי שמתבונן קצת בדברים לאשורם, ואינו מדקלם את כתבי הרב כמו תוכי חסר דעת. בדברים שלמדנו אומר הרב זצ"ל עצמו – "אל יבוא בכל עת אל הקודש" – ישנם דברים שאין שום מקום לחבר אותם אל הקודש וצריך להכריז על השקר שבהם".
ממילא, טוען הרב טאו כי חובה לפעול כנגד שינוי הערכים הזה "יש דברים בהם אדם צריך לעמוד על נפשו. איננו נאבקים כאן רק עבורנו, זו מערכה על עתיד האנושות כולה, שכרגע הולכת ומתדרדרת הרבה במורד".

עוד כותב הרב טאו כי "לא כל דבר, לא כל תפיסה תרבותית וערכית, ניתן באופן עיוור לקחת ולהשתמש בה לעבודת ה'. ישנם דברים שהם במהותם אינם כמו התורה. ישנם דברים שהם תולדה של שיבושים ותוהו ובוהו רוחני. ישנן תקופות בהן רוח האדם יכולה להיות מובלת על ידי הדמיון והחומרנות המופרזת ולהיכנס לסחרור, עד שבני האדם מקבלים עליהם תפיסות והשקפות חסרות כל בסיס, היגיון וצדק". הוא מדגיש כי "ישנם גם כאלו שמומחים באחיזת עיניים ויודעים כיצד להטעות ולהוביל אחריהם גם המונים. הם עושים שימוש בטריקים של פסיכולוגיית המונים ובכישרונם הרב מצליחים אפילו לדאוג שלא יהיה מי שיעז לפתוח את פיו כנגד דרכם. יש מי שמנהל ומנווט את התרבות והצלחתו כה רבה, עד שאפילו אנשי מדע שחולקים על תפיסתו לא מעלים על דעתם לומר את אשר על ליבם".

הרב טאו מתייחס לטענה כי כפי שהרב קוק הצטרף לרוח התנועה הציונית בתקופתו, כך היום יש להשתלב ברוח התקופה: "ברוח הזמן הרווחת בימינו יש אובדן ערכים גמור – ערכי המוסר, ערכי המשפחה וערכים בסיסיים של טהרה וניקיון מטומאה וזוהמה". לדברי הרב טאו, "הם כבר הכשירו סטיות מין, ועכשיו הם עמלים על הכשרת עריות בתוך המשפחה – קשרים בין אמא ובן, אבא ובת או אח ואחות, וגם על משכב בהמה כבר מותר לדבר. קשה מאוד אפילו לשער מה עוד יש להם בקנה, לאן עוד הם מכוונים. הם מציירים את אובדן כל הערכים האנושיים הבסיסיים כדבר אידיאלי וטוב, את מחיקת ההבדל בין האדם לבהמה כקידמה ופרוגרס. כמובן שהדרך שלהם תביא את האנושות למצב נחות ממצבן של הבהמות, שאצלן אין תופעות כאלו".

הרב טאו משווה את המסרים המופצים כיום אל דרכי התעמולה של משטרים טוטליטריים בהיסטוריה: "דרכי התעמולה שבהן משתמשים כדי להנחיל את הערכים המעוותים הללו אינן שונות מדרכי התעמולה שהופעלו על ידי משטרים טוטליטריים, שהחזיקו תחתיהם המונים במשך עשרות שנים".

ההפגנה תחת גשר המיתרים

הפגנה נגד מצעד הגאווה, בקיץ האחרוןצילום: מרכז ליב"ה

בחלקה השני של החוברת מובא שו"ת של הרב טאו עם פעילים, על דרכי הפעולה ואופני ההסברה. בשו"ת עולות שאלות כמו האם נכון ששסגנון ההסברה יהיה חריף או יותר מתון ועדין, היחס בין הדגשת הרע והטוב ושאלות נוספות.
בסיכום החוברת מדגיש הרב טאו את החשיבות לפעול ולעשות ולא לשבת בחיבוק ידיים: "אנו נקראים לדגל, נתבעים לפעול בענין הזה ללא פחד וללא מורא, במסירות נפש. ישנם אנשים שמוסרים את גופם למען כלל ישראל, וישנם אנשים שנתבעים למסור את נפשם – את הכבוד שלהם. ישנם כאלה שנדרשים להקריב את היחס החיובי אליהם, למען הצלת כלל ישראל".


להורדת הקובץ

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן